/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sysøstasien-katastrofen
Fra : mulberry
Vist : 373 gange
100 point
Dato : 06-01-05 15:50

Tænker på hvordan andre der kommer her på Kandu oplever og håndterer katastrofen/krisen i Sydøstasien.
Det har kun været meget lidt omtalt her på Kandu, er det et udtryk for at her vil vi gerne puste ud og prøve at tænke på noget sjovt, eller er det fordi det ikke rigtig er noget der tænkes på, udover at det da selvfølgelig er forfærdeligt og det er godt der bliver givet så mange penge og praktisk hjælp.
Mit eget er en ret blandet reaktion, der er både skyldfølelse, mareridt, dyb smerte, især omkring børn, fornægtelse og en fatteevne der ikke rækker.
Hvordan oplever du det og hvordan "takler" du det, fortæl, fortæl, det kan det hjælper nogen at høre om det. Får det dig til at tænke på andre "katastrofer"? Sætter det dit liv i et andet perspektiv? På hvilken måde?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 15:57

Det passer ikke mulberry, der har været mindst 2 tråde om emnet. Skal prøve at finde dem til dig, men de er altså begge lukket nu så det koster nok lidt at se dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-05 15:58

Forstår ikke helt hvordan du mener det kan give dig skyldfølelse.
Det er jo en følge af naturkræfter som ingen mennesker er herre over, eller kan føle skyld over er sket.
Selvfølgelig er det forfærdeligt det der er sket, og grunden til man spekulerer så meget på det, er sikkert fordi det er så hurtigt, at så mange mistede livet, og andre deres hjem, levevej, familiemedlemmer o.s.v.
I tidens løb, er der jo død mindst lige så mange mennesker som følge af hungersnød, krige og sygdomsepidimier, men det tænker man ikke så meget på, fordi det lige som er udjævnet over et længere tidsrum.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 16:00
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 16:01

Mon ikke det er vigtigere, at yde økonomisk støtte og give opbakning til vore politikere så de kan sætte effektivt ind. Personligt finder jeg at den katastrofe er ufattelig grusom fordi så mange mistede livet eller blev kvæstede på en gang, men vi må ikke glemme, at der ud over verden findes ting der måske ikke giver så mange øjeblikkelige dødsfald og ødelæggelser, men som på sigt egentlig er meget værre.
Mange har i iver for at vise "godhed" tilbudt, at rejse ud og hjælpe, men det bliver afslået fordi de bare vil gå i vejen og måske endda komme til skade så de gør ondt værre så det vi skal er ikke, at tale om det forfærdelige, men i højere grad i gensidig forståelse sørge for at de de rhar forstand på det kan hjælpe.

Bare min mening.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 16:04

Allerførst vil jeg sige, at jeg synes det er ganske forfærdeligt det der er sket, og vi skal efter min mening gøre alt hvad vi kan for at hjælpe.

Men jeg forstår ikke helt, hvorfor det kan give skyldfølelse som også Dova siger.

Jeg synes det der burde give os skyldfølelelse, hvis noget skal (og det mener jeg ikke det skl), er at verdenssamfundet stort set ikke løfter en finger for at hjælpe i Dafur, hvor der er døde og stadig dør flere mennesker, etniske udrensninger foregår ret åbentlyst, folk mister alt og dræbes ret bestilask. Flodbølgen var moder natur når hun var en bitch, men det der foregår i dafur er menneskeskabt, og derfor efter min opfattelse meget, meget værre. Og her er der ingen der løfter en finger.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 16:04

Hej Arne
Ja jeg har set 1, den med hvad der skete med skibene på havet om de gik under, men ikke noget om hvordan "Kandu"-folk føler og reagere.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-01-05 16:06

Tjaa det er da forfærdeligt og jeg mener alle skylder, at prøve og gøre lidt for at hjælpe. (min egen hjælp bestod i 100 kr).

Men ellers er jeg træt af at se hver endste døde menneske de hiver frem, jeg mener de har et kamera ved siden af hver endeste lille ting der sker. Det er så medialiderligt som det kan blive, og dermed mener jeg ikke de mennesker det er gået ud over jeg mener dem der sidde og ser det, samt dem der går på tv for at forklare hvordan de ser det. Fuck jer I var der ikke og i skal ikke leve med det, så hold jeres kæft.

Og jeg har ikke skyldfølelse, mareridt eller fornægtelse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 16:06

Sorg og afmagt er for nogen så privat, at de ikke ønsker at dele det i åbent forum. Vi mennesker er jo forskellige.

Felix30, helt enig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-05 16:07

Mig og min kone har for første gang telefondoneret og det blev til Læger uden grænser, da det ligner en organisation som ikke bruger midlerne til "administration". Det har nok noget at gøre med, at så mange af "vores" Danske og Nordiske "søskende" er der ude.
Min kone og jeg har det da som samtale emne hver dag...................det er ikke noget som skubbes ud og bare glemmes. På arbejdet er der også samlet ind.
Eyvind.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 16:14

Ok arne har set linkne.
Skyldfølelse over at være I live, kan godt høre det lyder mærkeligt, det er heller ikke hele tiden, men den har været der og naget.
Jeg vil give Bjarne ret I at det er vigtigt at tænke på, hvad der kan bidrages med i denne og andre katastrofer der måske ikke har bevågenhed. Tror dog også det er vigtig at tale om det især når der er så mange voldsomme følelser på skift.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 16:18

Med hensyn til Moder Jord, har jeg hørt den opfattelse at Moder Jord ganske vist er en bitch overfor menneskene i denne situation, men at hun gør det for at rense sig, det indiske ocean, for den ufattelig mængde forurening, den bliver udsat for, altså også menneskeskabt.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 16:20

mulberry, du skriver du har skyldfølelse over at være i live. Var du der (imens, før, efter), skulle du have været der eller kendte du nogen der var der og måske døde? For så vil jeg sige at jeg bedre forstår din reaktion bedre. Eller har du lige mistet nogen på en anden måde og så projicerer det over på katastrofen?? Hvis du ikke kan lægge den følelse på hylden vil jeg nok anbefale dig at tale med din læge om det, for alt hvad vi føler har en årsag selvom den ikke altid er tydelig. Måske du har noget du skal have bearbejdet. Det kommer de fleste jo ud for.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-01-05 16:23

Mod naturens kræfter kæmper selv guderne forgæves.
Hvis man skal have en skyldfølelse, må det være de seismologer der måske KUNNE have nået at advare befolkningerne.

Eksempelvis tog det 1 time inden bølgen nåede Thailand og mere end 2 timer at nå Indonesien og Shri Langa.
Så det er dem skylden må rettes imod.

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-01-05 16:24

Mod naturens kræfter kæmper selv guderne forgæves.
Hvis man skal have en skyldfølelse, må det være de seismologer der måske KUNNE have nået at advare befolkningerne.

Eksempelvis tog det 1 time inden bølgen nåede Thailand og mere end 2 timer at nå g Shri Langa.
Så det er dem skylden må rettes imod.

ellebye

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 06-01-05 16:26

Du har ret i meget af det du skriver, men som også andre har sagt, er der altså mange andre problemer i de berørte områder. Sygdom, sult, dårlig vand, borgerkrige o.s.v. koster flere menneskeliv om måneden end denne katastrofe har gjort til nu. Men vi har det altid sådan at vi går agurk over noget naturskabt og så giver vi pludseligt los for NØDHJÆLP. De mange mia. dollars der er givet nu kunne have sparet mange flere liv hvis de var givet i tide. Jeg siger selvfølgeligt ikke at det skal være enten/eller. Men det er nu alligevel tankevækkende.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 16:27

Moder Natur tænker ikke, hun handler.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 16:29

arne.jakobsen, jeg tror vi reagerer på naturkatastrofer fordi de oftest er uforudsigelige og vi kan ikke stille en disse op imod dem. Men je er fuldstændig enig med dig i, at der sker så meget mere i verden som er værre set i menneskeliv som vi ikke reagerer på.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-01-05 16:29

Mente Moder Jord.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 16:56

Felix30 kl 16.20
Det er præcis hvad jeg har tænkt selv,- og nej det var ikke permanent.

luke2000 kl 16.06 nogen gange har jeg det sådan at jeg bare nægter at se flere billeder, og jeg tænker Gud fader bevar´s om nogle måneder og om nogle år er der stadig brug for hjælp og der er folk der stadig ikke får noget selv nu, men hvor er medierne og folks "overfladiske" opmærksomhed så henne?, har de fundet en ny mere "frisk" sensation" til at tilfredsstille deres sensationshungrende læsere og glermt denne ligesom det er set før?
Jeg håber det bare ikke og jeg tror at de mange gentagelser også skyldes at det er svært at begribe og komme videre, det tager den tid det tager og kan ikke forceres.
Ser selv jorden som en helhed og mener at alle har del i og ansvar for hvad der foregår.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 17:06

Arne 16.26
Det må jeg desværre (måske) nok give dig ret I, måske, fordi jeg ved ikke hvorfor det er sådan.
Jeg har nogen gisninger, og det er noget jeg finder værd at komme til bunds i, som du også siger er det tankevækkende.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 17:10

ellebye
Selvom de advarselssystemer vi har ikke er optimale, finder jeg det meget bemærkelsesværdigt dårligt at de ikke fandtes lang tid før i det område. Først nu er de på vej.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 17:13

Ja det interessante er jo at der var varslingssystemer der havde advaret if tv2 nyhederne i går. Men ingen sendte advarslen videre. En af begrundelserne var at det kunne man ikke nå. Og så ville man ikke skabe panik! Her kan man da tale om at være kold!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 06-01-05 17:19

Smalltalk,,,,, hmm!
Der skal handles, har indtil nu, doneret 700, ved at nedsætte rygeforbrug og undladt at købe nytårskrudt. (jeg er pt. på kontanthjælp)
en veninde og hendes 10 årige dreng, og to bekendte, jo de kom hjem.
en anden veninde, hendes lillebror og mor og far, dem tror jeg ikke kommer tilbage.
Men jeg er bare ikke på kandu for at smalltalke om det/dem, så ville jeg s.. blive nedkørt.
PS. deltager ikke videre i tråden. men skulle åbenbart lige aligevel have luft!

Don't say it ! Just do it !

Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 17:22

Der har i medierne både tv og aviser været nogen psykolger der fortalte om hvordan man bedst taler med børn om det og hvodan man bedst omgås og taler med pårørende og ofre om det, der har jeg lært noget vigtigt

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 17:26

felix30
ja jeg blev ret stum, da jeg hørte at en mand skråsikkert sagde at et varslingssystem ville have gjort det værre.
Hvis befolkningen havde vist at der var et varslingssystem og handlingsplaner, så tror jeg flere ville have været i sikkerhed.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 17:30

Natmaden, det er ok, det er ikke altid det rigtige sted og tidspunkt, at snakke, og ingen grund til at forcere, det er vigtigt at være tro mod sig selv, glad for at du gav lyd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-01-05 17:35

Et varslingssystem havde da givet nogen folk muligheder for at redde sig, selvfølgelig nok med undtagelse af dem der ikke kunne slippe væk (dem på øerne bl.a., der havde det sikkert ikke været rart hvis de vidste det en time i forvejen, uden mulighed for at slippe væk).

Men noget af det værste nu, synes jeg, er at nogen ikke føler sig for gode til at udnytte situationen, ved at berige sig på katastrofeofrenes bekostning. (selv her i Danmark var nogen ude og samle ind til egen lomme under påskud af, at det var til nødhjælp)
Og at nogen bander simpelthen kidnapper børnene for at sælge dem på det illegale marked.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-01-05 17:35

Det skal lige siges alle landene i området selv har stoppet et sådan varselsystem da det aldrig er sked før.. så de mente ikke det var nødvendig.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-01-05 17:37

Citat "Og at nogen bander simpelthen kidnapper børnene for at sælge dem på det illegale marked."

Det er noget pis.. Der er ikke et endste eks. på at børn er blev kidnappet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-01-05 17:38

Hejsa Mulberry!

For mit eget vedkommende tror jeg, at jeg har brugt Kandu lidt som et pusterum eller frirum. Jeg har været temmelig rystet indvendig over katastrofen og har haft brug for, at lægge mine tanker på mere uvæsentlige ting, som Kandu i dette tilfælde repræsenterer. Jeg er nu ved at være mættet af katastrofen, får ikke de samme følelsesmæssige reaktioner længere og er derfor også helt klar til at deltage i denne tråd. For få dage siden havde jeg nok valgt at lade være.
Om det får mig til at sætte livet andet perspektiv? Jeg var for 10 år siden udsat for en trafikulykke, hvor jeg kom så slemt til skade at det satte min førlighed på spil. Det satte livet i perspektiv - noget med at være glad for, hvad jeg har og se positivt på tilværelsen, for den kan være så uendelig kort.
Jo, selvfølgelig har denne katastrofe også gjort sit... Den har sat tankerne i gang om ikke at udsætte ting, der kan gøres nu - at huske at sætte pris på venner, familie og alle de privilegier, vi har i vores del af verdenen. Så på den måde, har denne katastrofe været en "genopfrisker" af mine værdier.

Af samme grund, mener jeg heller ikke, at det har været meningsløst. Hvis mennesker får anledning til at reflektere over livet og blive gladere for det, har det efter min overbevisning mening.

Skyldfølelse har jeg ikke, men genkender alligevel fornemmelsen. Jeg synes vi er meget priviligerede i vores del af verdenen og kan godt skamme mig en anelse over bare at sidde her...

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-01-05 17:50

Hej. Joo, jeg har da (vågne) mareridt om katastrofen i Asien. Når jeg står på mit rene, moderne badeværelse og børster mine tænder mens det rene vand fosser ud af hanen , så suger det pludselig i mig ved tanken om de mennesker,-børn som voksne, der i selvsamme øjeblik, forkomne, indsmurte i mudder og uden tag over hovedet, -endnu en dag ikke ved, hvor de skal sove. Og om de er i sikkerhed.

Eller lige inden jeg falder i søvn er jeg på vej ind i en drøm, hvor den mudrede flodbølge griber mig og smadrer mig ind over en klippefyldt strand. Jeg spærrer øjnene op for at undgå drømmen og opnår bare at blive fanget af tankerne om mine børn og børnebørn, der ligesom alle andre unge mennesker jævnligt holder ferie ude i verden.

Men de mange, mange tusinde døde kan jeg slet ikke forholde mig til. Døden er voldsom for dem, der møder den. Uanset om det drejer sig om én eller 150.000. Med døden er livet forbi, -uanset om man dør alene eller i en flodbølge eller sammen med tusindvis af andre mennesker. Helt forbi.
Og sorgen er lige stor, om man har mistet sit lille barn på grund af en nytårsraket eller på grund af en flodbølge.

Den pludselige voldsomme død får mig nok til at være mere opmærksom og omsorgsfuld overfor mine omgivelser. Dels er det vigtigt for mig at være bevidst om, hvorvidt der er nogen, der har brug for hjælp, lige her og nu. Og ikke kun tænke på egne behov.
Og dels føler jeg, det er vigtigt at forholde mig til, hvad der sker omkring mig. At gribe ind når noget kan gå galt, uanset om der er børn eller voksne involveret. Også selv om jeg udsætter mig selv for ballade.

Og endelig er jeg bevidst om at den pludselige død kan ramme enhver, -også mig selv. Og derfor forsøger jeg at leve i kærlighed og forståelse for mine medmennesker.

Kommentar
Fra : felix30

Dato : 06-01-05 18:06

Hej luke2000. Det er muligt du ikke har hørt om kidnapninger som dova har i forbindelse med katastrofen, men prøv lige at læse her: www.redbarnet.dk/

Der fremgår det tydeligt at dova har ret.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 06-01-05 18:59

Kommer til at tænke på hvordan vi ville ha reageret hvis der ikke var røget nogle hvide turister? Hmm!

Nogle der kan huske den her?
http://www.disastercenter.com/hurricm.htm

Synes ikke de snakker mere om den her forøvrigt!
http://www.itdg.org/html/itdg_sudan/dafur_situation.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-01-05 19:16

Ja Tedd og andre - hvor har i ret og hvor er jeg flov.
For det er jo sådan jeg og andre reagerer.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 06-01-05 19:46

Her er der mulighed for at støtte, gratis, ved at købe de ting du alligevel skal bruge, af steder der giver et bidrag til hjælporganisationer:
http://www.engodsag.dk/

Godkendelse af svar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 06:14

Tak for svaret arne.jakobsen.
Jeg er ikke enig i at vi bare giver los, det er 20 år siden sidst og der drejede det sig om Afrika.
Selvom vi prøver så godt vi kan på at være gode er det en kendsgerning at vi ikke er det og at der er nogen vi hellere vil hjælpe end andre.
Vores politikere og medier har en stor indflydelse på vores syn og selvom der er problematikker i andre lande, der kan gøre det meget svært for os at hjælpe, er det omvendte også tilfældet at politiske og egoistiske motiver gør at nogen ikke får den hjælp de behøver, som det ikke ville betyde den store forskel for os at give, hvis ikke det er fordi magtspil og berigelse på andres bekostning kommer på
tværs.
Mange gode budskaber kom frem, takker alle for deltagelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-01-05 06:50

Kære Mulle

Tak fordi du trods vores lillebitte uenighed alligevel valgte at præmiere min kommentar.

Vi skal ikke nødvendigvis fortsætte debatten, blot vil jeg igen påpege at verdenssamfundet ( måske mest af politiske grunde ) i de seneste 14 dage har bevilget flere penge p.g.a. denne katastrofe, end de har gjort meget længe.
Men lad os alle enes om at prøve at være noget for de svageste på vores allesammen's grusomme men smukke Moder Jord.

Fred og lykke til os alle. Arne J.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 07:09

Ja det er rigtig at der "bliver givet los" af økomomisk bistand, det jeg mente var at det er længe siden sidst.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 07-01-05 07:20

felix30... hvilken meldinger.. Myndighederne i området siger at de selv om efterforskninger ikke ´kan finde bevis på kidnapninger.. og med hensyn til at de bliver sexuelt misbrugt??? Tjaa hvorfor tror I at så mange endelige mand tager der ned.. Jeg vil måske påstå at problemet er mindre nu end før.. Men okay det ved jeg ikke noget om.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 07-01-05 08:23

Luke2000
Ja, det er da sikkert at mange skandinavier opfatter thaier og andre asiater som andenrangsmennesker, der er da ikke tvivl om at mange turister opfører sig som "herremænd" og protistitution et udbredt fænomen, også misbrug af mindreårige, det var der været vist noget om i tv "48 timer", så hvis du ikke ved noget om det,...så er der andre der gør, hvadendten du mener på den ene eller den anden måde.