/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Netværk HJÆLP...
Fra : vibber1310
Vist : 508 gange
100 point
Dato : 06-01-05 15:11

Vi har to pc'er i huset som vi gerne vil have koblet sammen og ført på internettet. Begge computere er på internettet, men de kan ikke finde hinanden. Jeg kunne den anden dag pinge den anden computer på ip-adressen, men ikke på computernavnet. Jeg kan ikke finde den ved at lave et net view eller søge på den fra min egen computer.
De tekniske oplysninger:
Windows xp, på begge computere, indbygget firewall slået fra
Sygate firewall, på begge computere
Avast antivirus, på begge computere
Sammenkoblet med switch (Helt ny og alle kabler er ok)

Jeg har tjekket i de blade og papirer jeg har om netværk og har fulgt proceduren i at installere et hjemmenetværk, men stadig kan pc'erne ikke finde hinanden. Hvad gør jeg forkert? Er der nogle gode råd?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 15:20

Hvis du installerer protokollen NW Link Netbios (IPX/SPX) på begge maskiner vil du kunne lave forbindelse i lokalnetværket. Du skal installere og aktivere Fil og mappedeling ved hjælp af XP netværksguiden.
Spørg videre herfra.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 06-01-05 15:24

Jeg skulle måske lige forklare, at når man anvender TCP/IP protokollen til at komme på Internettet er det svært, at etablere en stabil intern forbindelse, og derfor vil NW Link protokollen hjælpe og den er desuden mere sikker, at anvende hvis man samtidig deaktiverer Netbios over TCP/IP (egenskaber - avanceret).
Her er en glimrende artikel om emnet: http://www.wintip.dk/win32/guides/net/xp/xp.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-01-05 15:26

Du skal ikke se på det med netværksbro der er beregnet til når man kører forbindelse til Internet igennem en anden maskine, men der er fin illustration af opsætningen.

Godkendelse af svar
Fra : vibber1310

Dato : 06-01-05 15:53

Hej.
Jeg prøvede som beskrevet i linket og det virkede ikke i første omgang. Jeg fandt noget på fejlfinding som jeg havde overset. Her skulle jeg ind i kør og så skrive computernavn samt den delte mappe. Først derefter var der hul igennem.
Men tak for hjælpen.