/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
MySql
Fra : Bette
Vist : 850 gange
200 point
Dato : 16-08-02 22:49

Hvordan laver man en side hvor man kan ændre i en textbox med MySql?

Accepteret svar
Fra : Dysmorf

Modtaget 200 point
Dato : 17-08-02 03:02

Jeg vil nok foreslå at du lærer lidt om ASP inden du stiller sådan et spørgsmål. Det virker ikke, ud fra dit spørgsmål, som om du ved ret meget om ASP og database forbindelser...

Men hvis jeg tager fejl, gør du på samme måde som med en almindelig Access 2000 forbindelse, den eneste forskel er bare måden hvorpå du forbinder til db'en.

MySQL forbindelses string:
strConnect = "DRIVER={MySql}; SERVER=adressen.til-din-sql-database; DATABASE=SQLDatabasen; UID=SQLBrugernavn; PWD=SQLKodeord"

Ellers er alt som med en Access db, pånær nogle småting med sortering, paging og datoer.

Der findes også mange bøger om ASP, hvilke ejg vil foreslå du læser et par stykker af, heriblandt:
ASP - Active Server Pages (http://www.idgforlag.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-361-4)

Jeg kan anbefale dig at tage et kig på følgende sider:
http://www.devshed.com
http://www.asp.dk
http://www.activedeveloper.dk
http://www.html.dk

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 17-08-02 03:22

jeg ved faktiks ok meget om asp, og har brugt access DB rigtig meget, men er så lige begyndt på at bruge MySql

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 17-08-02 17:59

jamen så burde du også kunne bruge MySQL Som jeg skriver er forskellen ikke den store, i forbindelsen altså. Du skal naturligvis have oprettet din mySQL database først. Dette gør du ved at hente nogle forskellige små programmer til formålet. MyCC er et fortrineligt program.

Tag et kig på http://www.mysql.org og hent så de forskellige drivere du skal bruge. Bl.a. skal du bruge en ODBC-driver (MyODBC, mener jeg vist den bliver kaldt) og MySQL (Sidste nye stable release er vist 3.23). Derefter skulle du være kørende...

Downloads kan findes her: http://www.mysql.com/downloads/index.html

Forbindelsen via ASP er som foreskrevet...

Held og lykke

/Dysmorf

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 17-08-02 19:51

hmmm

Nu fungerer asp og mysql jo ikke så godt sammen, faktisk er php bedre, kombineret med apache og du opnår betydeligt bedre sikkerhed. Microsofts IIS er desværre kendt som en hullet si.

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 17-08-02 22:45

Jeg kan ikke kode php og har ikke apache så det bliver nok ikke til noget

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 17-08-02 23:28

IIS har ikke noget med MySQL at gøre... PHP blev udviklet til Linux eller Unix i sin tid, og MySQL blev rigtig nok udviklet til brug i PHP, men har ikke noget med serveren i sig selv at gøre eller hvilken parser der bliver benyttet.

MySQL kører uafhængigt af webserveren, og fungere ligeså godt (og sikkert) på Apache som på IIS.

Og ideen i at skulle skifte webserver er nok lige i overkanten, taget i betragting at det ikke lyder som om bette har sin egen dedikerede webserver... (tell me if I'm wrong )

Men efter hvad jeg kan forstå på bette, bliver der brugt Win2000/XP eller lign. Win32, hvilket bevirker at det er nødvendigt at installere MySQL på en Windows maskine.

/Dysmorf

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 18-08-02 01:00

Jeg har købt mit domain og min HP hos cliche, der får jeg en MySql databse med så jeg skal ikke installere bare ha hjælpt til at lave en kode, hvis der er en der er venlig så lav lige en kode, jeg kan bruge det giver gode point forøger det lige altså hvis en eller anden gør det

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 18-08-02 01:47

eller jeg kan ikke forøge men aligevel 200 point ;) er altså MEGA desprat

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 18-08-02 01:57

Jeg ved at du hos mange udbydere kan bruge noget som hedder phpMyAdmin, men hvis du ikke har PHP på din server, vil jeg tro du skal lave tabellerne manuelt.

Dette kan gøres via MyCC, som jeg har nævnt tidligere. I programmet opretter du en forbindelse til mysql-databasen på dit domæne. Hvor din mysql database ligger skal du spørge din udbyder om. Men i MyCC kan du oprette og slette tabeller direkte ligesom i Access. Når du har lavet din database, fungerer det på samme måde som når du tilslutter til en alm. Access database, dvs. du henter indhold opretter og sletter på samme måde som med Access...

Den kode du efterlyser er altså den samme som til Access. Den eneste forskel er bare måden hvorpå du tilslutter, hvilket jeg allerede har givet dig forklaringen på.

Håber det kan bruges.

/Dysmorf

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 18-08-02 02:15

Jammmen jeg kan ikke få lortet til at virke og jeg har phpMyAdmin og jeg kender godt de informatiner jeg skal kende om/til min db

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-08-02 10:02

Hej Bette,

jeg plejer at bruge Access når jeg laver noget i ASP, og har ikke rigtig prøvet at lege med MySQL endnu, men jeg har fundet et par eksempler på de følgende sider, så ved jeg ikke om de ka' hjælpe dig lidt på vej...
jeg skriver bl.a. titlen på siden, så ka' du selv gå ind og vurdere om det er noget du ka' bruge...

jeg plejer nogen gange at bruge stedet her som en hjælp, "Planet Source Code"... -->
http://www.planet-source-code.com/
det er et gratis sted, men man skal tilmelde sig hvis man vil downloade mere end 3 ting, men det er det værd...

i en søgning på MySQL i ASP på denne side fik jeg desværre ikke ret mange emner frem... men der var der lidt...

der er her en tutorial... "MySQL & ASP tutorial [Just added: dsn-less]"... med skærmbilleder bl.a. men den er på engelsk... -->
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=7739&lngWId=4

her er også et eksempel... "GrabNews" den sku' understøtte både access og MySQL til gemning af data'er...
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=6752&lngWId=4

her er et par danske sider...

"Paging med mySQL og Limit"... -->
http://activedeveloper.dk/aspdigital/2001112301.asp

"mySQL og Datoer"... -->
http://activedeveloper.dk/aspdigital/2000101801.asp

"DSN-less forbindelse til din database"... -->
http://activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel2/dsnless.asp
indeholder kun lidt omkring MySQL... den viser koden til en DNS løs forbindelse til databaserne...

og så også disse par engelske her...

det her er en SQL tutorial, om at modtage data via MySQL i ASP, "Basics of Select Statement"... -->
http://www.ultimateasp.com/tutorial/sql.asp

"Using MyODBC To Access Your MySQL Database Via ASP"... -->
http://www.devarticles.com/content.php?articleId=50&page=1
den er på et par sider... omhandler bl.a. installation, opsætning m.m....

håber det ka' hjælpe dig en lille smule videre i teksten...

forresten den MySQL database er det ikke en du selv ka' uploade?

jeg har min side hos Wannafind og der ka' jeg uploade min access database vha. FTP... hvis du ka' gøre det samme, ka' du jo evt. sidde derhjemme og eksperimentere med MySQL og ASP, og når du så har fået det til at funke uploade det til din FTP...

nu ved jeg så ikke om dette er muligt hos Cliche, men det vil jeg da umiddelbart tro... jeg har sat IIS op og eksperimentere først med ASPsiderne jeg har lavet samt Access databasen, før jeg uploader det, for at være sikker på det funker...

nu ved jeg ikke om du også har sat IIS op derhjemme, men hvis du har så prøv også at sætte en MySQL server op hvis det er nødvendig, så meget kender jeg desværre ikke til MySQL st jeg ved om det ka' funke som standalone applikationer... men hvis det ka' så prøv at lave en mySQL database og afprøv de forskellige tutorials, så du for lidt øvelse... bare en lille ide...

held og lykke med projektet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-08-02 10:02

Hej Bette,

jeg plejer at bruge Access når jeg laver noget i ASP, og har ikke rigtig prøvet at lege med MySQL endnu, men jeg har fundet et par eksempler på de følgende sider, så ved jeg ikke om de ka' hjælpe dig lidt på vej...
jeg skriver bl.a. titlen på siden, så ka' du selv gå ind og vurdere om det er noget du ka' bruge...

jeg plejer nogen gange at bruge stedet her som en hjælp, "Planet Source Code"... -->
http://www.planet-source-code.com/
det er et gratis sted, men man skal tilmelde sig hvis man vil downloade mere end 3 ting, men det er det værd...

i en søgning på MySQL i ASP på denne side fik jeg desværre ikke ret mange emner frem... men der var der lidt...

der er her en tutorial... "MySQL & ASP tutorial [Just added: dsn-less]"... med skærmbilleder bl.a. men den er på engelsk... -->
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=7739&lngWId=4

her er også et eksempel... "GrabNews" den sku' understøtte både access og MySQL til gemning af data'er...
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=6752&lngWId=4

her er et par danske sider...

"Paging med mySQL og Limit"... -->
http://activedeveloper.dk/aspdigital/2001112301.asp

"mySQL og Datoer"... -->
http://activedeveloper.dk/aspdigital/2000101801.asp

"DSN-less forbindelse til din database"... -->
http://activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel2/dsnless.asp
indeholder kun lidt omkring MySQL... den viser koden til en DNS løs forbindelse til databaserne...

og så også disse par engelske her...

det her er en SQL tutorial, om at modtage data via MySQL i ASP, "Basics of Select Statement"... -->
http://www.ultimateasp.com/tutorial/sql.asp

"Using MyODBC To Access Your MySQL Database Via ASP"... -->
http://www.devarticles.com/content.php?articleId=50&page=1
den er på et par sider... omhandler bl.a. installation, opsætning m.m....

håber det ka' hjælpe dig en lille smule videre i teksten...

forresten den MySQL database er det ikke en du selv ka' uploade?

jeg har min side hos Wannafind og der ka' jeg uploade min access database vha. FTP... hvis du ka' gøre det samme, ka' du jo evt. sidde derhjemme og eksperimentere med MySQL og ASP, og når du så har fået det til at funke uploade det til din FTP...

nu ved jeg så ikke om dette er muligt hos Cliche, men det vil jeg da umiddelbart tro... jeg har sat IIS op og eksperimentere først med ASPsiderne jeg har lavet samt Access databasen, før jeg uploader det, for at være sikker på det funker...

nu ved jeg ikke om du også har sat IIS op derhjemme, men hvis du har så prøv også at sætte en MySQL server op hvis det er nødvendig, så meget kender jeg desværre ikke til MySQL st jeg ved om det ka' funke som standalone applikationer... men hvis det ka' så prøv at lave en mySQL database og afprøv de forskellige tutorials, så du for lidt øvelse... bare en lille ide...

held og lykke med projektet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-08-02 10:07

Hej igen,

og undskyld at denne meddelse kom 2 gange... jeg kom til at trykke på opdatere imens den var ved at sende... det har åbenbart bevirket at den har opfattet det som om den sku' sende indlægget igen...

jeg beklager...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 18-08-02 15:39

iorden ;) og tak for linkene tjekker dem ud nu :)

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 18-08-02 15:52

og lige en ting til..Har kun adgang til min HP via FTP

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 18-08-02 16:20

Jeg tror i har misforstået MySQL. MySQL er allerede oprettet på typisk 10mb, og man skal derfor, via et webinterface (phpMyAdmin), MyCC eller andet, oprette databaser online.

Man skal forestille sig 10mb reseveret plads til databaser. Her skal man så lave sine databaser. Men MySQL er anderledes end eks. Access, da databasen ikke bare kan flyttes (det skal man bede udbyderen om) og er altså ikke en sælvstændig fil som man opretter i et program og uploader.

Jeg ved at der findes et par programmer som kan konvertere en Access database til MySQL. Et af dem hedder Access-to-MySQL (http://www.convert-in.com/acc2sql.htm). Med dette program kan du oprette dine databaser i Access og derefter overfører dem til MySQL.

MySQL databasen ligger somregel på mysql.dit-domaene.dk og det er hertil du skal oprette forbindelse. Derefter, når dine databaser er oprettet med tabeller osv., skal du via en SQL sætning lave "SELECT etellerandet FROM dintabel". Det er præcis som med Access...

Du forbinder til databesen med følgende sætning (ligesom der skal gøres med Access):
strConnect = "DRIVER={MySql}; SERVER=mysql.dit-domaene.dk; DATABASE=SQLDatabasen; UID=SQLBrugernavn; PWD=SQLKodeord"

Og laver forespørgsler med:
"SELECT etellerandet FROM dintabel"
Præcis som i Access

Men igen, prøv at læse lidt om principperne bag MySQL som straup så fint har givet dig links til

/Dysmorf

PS: MySQL og Access bruger det såkaldte SQL-forespørgsels sprog (Structured Query Language), og er derfor kompatible med hinanden.

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 18-08-02 22:10

Jeg har allerede lavet en kode som ser sådan her ud:

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>DataBase</TITLE>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="loyout.css">
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="lightblue" TEXT="000000" ALINK="#CC0000" VLINK="#CC0000" Link="#CC0000">

<center><table border="6" bordercolor="#666666">

<%
set conn=CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "Driver={mySQL}; Server=81.19.226.136; Port=3306; Option=131072; Stmt=; Database=bjarkes_dk; uid=bjarkes_dk; pwd=Mit password;"
sql = "SELECT * FROM link"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open sql, conn
Do while not(rs.eof)
qwer=rs("HPadresse")
response.write "<tr><td>" & rs("Navn") & "</td><td><a href=http://" & qwer & ">" & qwer & "</a></td><td>" & rs("Text") & "</td></tr>"
rs.movenext
loop
set rs=nothing
conn.Close
set conn = nothing
%>

</table></center>

</BODY>
</HTML>

Og denne kode virker, det jeg så gerne vil ha er en kode hvor jeg har en textbox som man kan skrive i så det kommer over i databasen og så kan hentes igen

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 19-08-02 09:39

Jamen, hvis du, som du skriver, har haft meget med ASP og Access at gøre, burde du da vide hvordan man gør dette...

Nå, men det skal ihvertfald gøres med en Update-sætning via SQL.

Du laver først en form, hvori du har dit tekstfelt og en submit knap.
Din method til formen skal være "post" og din action skal være f.eks. "update.asp"
Du skal så, efter hvad jeg kan forstå, lave tre tekstfelter. Et til navn, et til url og et til en tekst.

Disse tekstfelter giver du så navne (husk dem da du skal kalde det senere).

I update.asp skal du så lave din db-forbindelse igen, men denne gang skal du så tilføje til databasen.

Følgende burde give dig et hint til hvordan det hele fungerer:

---
rs.Open "link", strDNS, adOpenKeySet, adLockOptimistic, adCmdTable
rs.AddNew

rs("Navn") = Request.QueryString("Navn")
rs("HPadresse") = Request.QueryString("HPadresse")
rs("Text") = Request.QueryString("Text")

rs.Update
---

strDNS er din forbindelses streng, så Hvis du tilføjer:
---
strDNS = "Driver={mySQL}; Server=81.19.226.136; Port=3306; Option=131072; Stmt=; Database=bjarkes_dk; uid=bjarkes_dk; pwd=Mit password;"
---
og derefter laver:
---
conn.Open strDNS
---
Istedet for:
---
conn.Open "......."
---

Derfor vil din connection komme til at se sådan ud:
---
set conn=CreateObject("ADODB.Connection")
strDNS = "Driver={mySQL}; Server=81.19.226.136; Port=3306; Option=131072; Stmt=; Database=bjarkes_dk; uid=bjarkes_dk; pwd=Mit password;"
conn.Open strDNS
sql = "SELECT * FROM link"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open sql, conn
---

Det er, som du nok kan se, lidt svært at forklare. Prøv det engang, eller skriv igen hvis du er helt lost...

/Dysmorf

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 19-08-02 09:55

lost...
Hvis du skriver en sammenhængene kode til mig vil jegære glad,så kunne jeg læse din besked og igen og forstå den.

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 19-08-02 10:20

Ok...

Lav først en include-fil til din connection og kald den f.eks. conn.asp:
<%
set conn=CreateObject("ADODB.Connection")
strDNS = "Driver={mySQL}; Server=81.19.226.136; Port=3306; Option=131072; Stmt=; Database=bjarkes_dk; uid=bjarkes_dk; pwd=Mit password;"
conn.Open strDNS
%>

Og lav også en include-fil til din dis-connection og kald den f.eks. dconn.asp:
<%
set rs=nothing
conn.Close
set conn = nothing
%>

Herefter skal du oprette en html-side hvor din form skal være:

<html>
<head>
<title>form</title>
<style>
label{width:150px;}
</style>
</head>
<body>
<form action="add.asp" method="post" name="addlink" id="addlink">
<label for="Navn">navn:</label><input type="text" name="Navn"><br>
<label for="Link">link:</label><input type="text" name="Link"><br>
<label for="HPadresse">adresse:</label>http:// type="text" name="HPadresse">
<br>
<input type="submit" name="Submit" value="Godkend">
</form>
</body>
</html>

Og du skal oprette en asp-side hvor din update/add-funktion skal være til databasen:
<%
<!--#include file="adovbs.inc"--> 'Denne fil skal tilføjes for at der kan opdateres. Om den er nødvendig med MySQL ved jeg ikke.
<!--#include file="conn.asp"-->
rs.Open "link", strDNS, adOpenKeySet, adLockOptimistic, adCmdTable
rs.AddNew

rs("Navn") = Request("Navn")
rs("HPadresse") = Request("HPadresse")
rs("Text") = Request("Text")

rs.Update
' Her kan du jo evt. lave en Response.Redirect("til den side du vil vise outputtet på")
%>
<!--#include file="conn.asp"-->

Det resterende omkring at hente indholdet fra databasen har du jo styr på, så det vil jeg ikke gennemterpe...

Got it?

/Dysmorf

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 19-08-02 10:23

ups... den sidste include skal naturligvis være til dconn.asp, da du skal afbryde forbindelsen igen...

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 19-08-02 11:45

ok tak prøver, hvis jeg ikke kan finde ud af den skriver jeg igen og hvis jeg kan, får du 200 points;)

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 19-08-02 12:10

Når den ryger fra html siden til add.asp kan add.asp ikke vises

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 19-08-02 13:00

Jeg viser lige hvad det er jeg har lavet:

links.html=

<html>
<head>
<title>form</title>
<style>
label{width:150px;}
</style>
</head>
<body>
<form action="add.asp" method="post" name="addlink" id="addlink">
<label for="Navn">navn:</label><input type="text" name="Navn"><br>
<label for="Link">link:</label><input type="text" name="Link"><br>
<label for="HPadresse">adresse:</label>http:// type="text" name="HPadresse">
<br>
<input type="submit" name="Submit" value="Godkend">
</form>
</body>
</html>

links.asp=

<HTML>
<HEAD>
<TITLE>DataBase</TITLE>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="loyout.css">
</HEAD>
<BODY BGCOLOR="lightblue" TEXT="000000" ALINK="#CC0000" VLINK="#CC0000" Link="#CC0000">

<center><table border="6" bordercolor="#666666">

<%
set conn=CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "Driver={mySQL}; Server=81.19.226.136; Port=3306; Option=131072; Stmt=; Database=bjarkes_dk; uid=bjarkes_dk; pwd=saut63cv;"
sql = "SELECT * FROM link"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open sql, conn
Do while not(rs.eof)
qwer=rs("HPadresse")
response.write "<tr><td>" & rs("Navn") & "</td><td><a href=http://" & qwer & ">" & qwer & "</a></td><td>" & rs("Text") & "</td></tr>"
rs.movenext
loop
set rs=nothing
conn.Close
set conn = nothing
%>

</table></center>

</BODY>
</HTML>

add.asp

<%
<!--#include file="adovbs.inc"--> 'Denne fil skal tilføjes for at der kan opdateres. Om den er nødvendig med MySQL ved jeg ikke.
<!--#include file="conn.asp"-->
rs.Open "link", strDNS, adOpenKeySet, adLockOptimistic, adCmdTable
rs.AddNew

rs("Navn") = Request("Navn")
rs("HPadresse") = Request("HPadresse")
rs("Text") = Request("Text")

rs.Update
' Her kan du jo evt. lave en Response.Redirect("til den side du vil vise outputtet på")
Response.Redirect "links.asp"
%>
<!--#include file="dconn.asp"-->

dconn.asp

<%
set rs=nothing
conn.Close
set conn = nothing
%>

conn.asp

<%
set conn=CreateObject("ADODB.Connection")
strDNS = "Driver={mySQL}; Server=81.19.226.136; Port=3306; Option=131072; Stmt=; Database=bjarkes_dk; uid=bjarkes_dk; pwd=Det må i ikke få afvide ;);"
conn.Open strDNS
%>

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 19-08-02 14:31

Du skal skrive Response.Redirect("links.asp") i add.asp

Kan den godt vise outputtet?

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 19-08-02 14:48

ved er det?

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 19-08-02 15:07

ups der skulle stå hvad er det

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 19-08-02 17:03

Nej det kommer ikke nogen outputtet

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 19-08-02 20:55

Jeg laver det i access, dette her køre ikke, kan altid lære det en anden gang ;)... Nå men tak for hjælpen jeg giver Exraordinær god besvarelse her ;)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-08-02 22:51

Hej Bette,

øh... det ser da også ud til at de understøtter Access ude på Cliche.dk... såvidt jeg ka' se på den her side... -->
http://www.cliche.dk/page2.asp

der står ihvertfald Access lige over MySql...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 21-08-02 07:38

Ved det

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-08-02 15:39

Bette wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hvordan laver man en side hvor man kan ændre i en textbox
> med MySql?rname = 'news.worldonline.dk' and Active = 1lføj
> Link</a>

jeg tror, at du er nødt til at udspecificere dit spørgsmål en smule ...
jeg forstår i hvert fald ikke, hvad dit problem egentlig er.

/Jesper Stocholm
http://stocholm.dk
(der har været ikke-ryger i hele to dage)

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Kommentar
Fra : Bette

Dato : 21-08-02 09:46

ja sorry havdet helt glemt det, men det er jo lige meget nu.