/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvem skal nu betale?
Fra : kjeldgaard
Vist : 578 gange
50 point
Dato : 16-08-02 22:31

Hej

(dette spørgsmål stilles både i "Vand og VVS" samt i "jura")

Vi er løbet ind i en dum sag og jeg vil gerne høre jeres vurdering.

Pga tilbygning har vi været nødsaget til at udskifte vores vand-stikledning på en strækning fra tilslutningen inde i huset til ca. 10 meter væk udenfor huset. Derfor aftalte vi med en autoriseret blikkenslager, at han skulle komme og foretage det nødvendige. D.v.s. få lukket for vandet ved stophanen i vejen, skære gamle vandledning over og erstatte hele pivetøjet med en ny, morderne vandledning. Vores aftale med blikkenslageren omfattede altså udskiftningen og intet andet.

Stor var vores forbløffelse derfor, da vi kom hjem og konstaterede, at vores vandmåler – der for øvrigt kun var ca. 3 år gammel og fungerede upåklageligt – var blevet udskiftet med en anden. Og samtidig kunne vi konstatere, at vores afkalker – der ligeledes var i god stand og fungerede upåklagelig – var blevet fjernet og erstattet med et rørstykke.

Det undrede vi os jo gevaldigt over.

Vi kontaktede blikkenslageren og han kunne oplyse følgende: alle VVS´ere var - af det lokale forsyningsselskab - blevet pålagt at udskifte "gamle" vandmålere, når som helst de havde muligheden for det. Da vi påpegede, at vi ikke havde bedt om at få fjernet afkalkeren, stod han uforstående og lovede at få fat i vvs-svenden. Denne ankom næste morgen og forklarede at han ”desværre var kommet til at ødelægge den, da han skulle udskifte måleren”. Da vi påpegede, at det jo ikke havde været nødvendigt at tage fat i afkalkeren for at skifte måleren, blev vi henvist til ”nærmere afklaring med hans mester”. Ved efterfølgende kontakt til Mester, blev vi henvist forsyningsselskabet og deres krav om udskiftning.

En telefonisk henvendelse til forsyningsselskabet, afstedkom blot en "skulderrysten" og en kommentar om, at det da vitterlig ikke var deres problem, at vores eget rørsystem ikke kunne tåle mosten. Sådan noget gør mig altså skidesur!

Så nu er det lige vi spørger: hvem skal betale for en ny afkalker? (Det var sgu´tte nogen billig model)

Er det mesteren (som ansvarlig for sin ansattes gerninger) eller er det forsyningsselskabet (som den ordregivende)? For det kan da umulig være os der skal hænge på den!!

mvh kjeldgaard

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 16-08-02 23:23

hej
Melander har ret ,Mester skal betale for de fejl hans svende laver.
mvh mcloud blikkenslager

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 50 point
Dato : 17-08-02 09:53

Det er ikke så enkelt, som vi synes det burde være: http://www.dr.dk/reneord/servicearkivet/sider2002/020325vvs.htm
Er din VVS-Mester medlem her er du lidt bedre hjulpet:
http://www.ds-net.dk/vvsgaranti.htm
Hvis du kører helt fast, vil jeg anbefale at skrive til http://www.familieadvokaten.dk/ og forelægge sagen. Her får du den gratis vurderet rimeligt hurtig, og har så et godt udgangspunkt. Alene at kunne vise Mester en udtalelse fra familieadvokaten, som går ham imod, vil sikkert være tilstrækkelig til at han bøjer sig.
Held og lykke
summer

Godkendelse af svar
Fra : kjeldgaard

Dato : 17-08-02 12:14

Tak for svaret summer.

Efter at have set dit link til rene-ord, kan jeg konstatere, at vi ihvertfald ikke havde inviteret til udskiftning af vandur. Og jv. blikkenslager-"sheriffen" og melander er det svenden og dermed vvs´eren der bærer ansvaret. tak for hjælpen alle 3.

Du er nu smart Melander, med det samme svar i begge kategorier. Jeg satte jo netop spørgsmålet i begge grupper, for at få input fra forskellige abbonenter. Jeg afviser dit svar, fordi du ikke kom med løsningsforslag.

mvh kjeldgaard

Kommentar
Fra : summer

Dato : 17-08-02 22:26

Held og lykke med sagen.
Med venlig hilsen
summer