/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
dvd skiver
Fra : geoing
Vist : 352 gange
100 point
Dato : 31-12-04 22:51

Hvad er forskellen på dvd -r og dvd+r eller dvd -rw & dvd+rw?

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 31-12-04 23:21

briani har besvaret spørgsmålet tidligere

http://www.kandu.dk/dk/spg/54901

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 31-12-04 23:27

Hvad er forskellen på – og + ??
DVD formater er en mindre jungle at finde rundt i.DVD + R og DVD –R kan reelt det samme.Plusset og Minusset før Rét angiver ,hvilke producenter der understøtter de forskellige skiver.I uenighed om ,hvad standarden skal være,har PHILIPS,SONY,HEWLET PACKARD,DELL;RICOH,YAMAHA besluttet sig for at understøtte plus formatet.Men´s bl.a PANASONIC,TOSHIBA,APPLE COMPUTER og SHARP har besluttet sig for at understøtte minus formatet.Det samme gør sig gældende for DVD – RW og DVD + RW.Og nogle af afspillerne kan kun håndtere et af formaterne mens andre kan håndtere begge formater

DVD - Digital Versatile Disc, oprindeligt Digital Video Disc, men da skiven hurtigt kunne bruges til mange andre formål blev betydningen af forkortelsen ændret til Digital Versatile Disc eller på dansk Universal Digital Skive.

Har du købt en DVD brænder eller DVD Recorder gælder det om af finde nogle gode skiver, der passer til den. Desværre antager mange at de billigste skiver er de bedste og bebrejder brænderen for de fejl der fremkommer. Det giver lidt sig selv, at det er dumt.

* DVD-ROM og DVD-Video skiver er mere læsbare end DVD±R, DVD±RW og DVD-RAM skiver.
* DVD±R skiver er mere læsbare end DVD±RW skiver.
* DVD-R skiver er mere læsbare end DVD+R skiver og tilsvarende DVD-RW er mere læsbare end DVD+RW, idet DVD+R og DVD+RW formatet tillader at datastrømmen ikke ligger i lige rækkefølge på skiven.
* DVD-RAM skiver er mindst læsbare, idet de kun kan afspilles i få DVD afspillere.
DVD brændere (og for den sags skyld også CD-RW brændere ved RW brænding) aflæser skiven og fastsætter den maksimale brænde hastighed ud fra oplysninger i skiverne.

* Pioneer - der står bag DVD-R og 'opfandt' det i 1997 - formatet tilbyder godkendelse af DVD-R/RW skiverne. Bliver de godkendt bliver de også optaget i næste firmware revision.
* Philips står bag DVD+R formatet godkender tilsvarende DVD+R/RW skiverne.
* Panasonic står bag DVD-RAM formatet.

Årsagen til at der er tre formater er officielt at Philips ønskede et bedre format end DVD-R/RW og DVD-RAM, men uofficielt er det kendt at Philips ikke ville betale licensafgift til Pioneer og Panasonic. Philips tjener meget store beløb på CD-R/RW formaterne og det vil de også gerne på DVD formaterne.

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 100 point
Dato : 01-01-05 16:28

Alt om DVD formater!
14. October 2004

Hvilke DVD formater skal jeg bruge og hvad er forskellen på de forskellige formater.

Denne side er oprettet for at fortælle mest muligt om DVD formater og og hvad man skal passe på hvis man køber en DVD brænder eller DVD Recorder.

Generelt: DVD - Digital Versatile Disc, oprindeligt Digital Video Disc, men da skiven hurtigt kunne bruges til mange andre formål blev betydningen af forkortelsen ændret til Digital Versatile Disc eller på dansk Universal Digital Skive.

Har du købt en DVD brænder eller DVD Recorder gælder det om af finde nogle gode skiver, der passer til den. Desværre antager mange at de billigste skiver er de bedste og bebrejder brænderen for de fejl der fremkommer. Det giver lidt sig selv, at det er dumt.

DVD-ROM og DVD-Video skiver er mere læsbare end DVD±R, DVD±RW og DVD-RAM skiver.
DVD±R skiver er mere læsbare end DVD±RW skiver.

DVD-R skiver er mere læsbare end DVD+R skiver og tilsvarende DVD-RW er mere læsbare end DVD+RW, idet DVD+R og DVD+RW formatet tillader at datastrømmen ikke ligger i lige rækkefølge på skiven.

DVD-RAM skiver er mindst læsbare, idet de kun kan afspilles i få DVD afspillere. DVD brændere (og for den sags skyld også CD-RW brændere ved RW brænding) aflæser skiven og fastsætter den maksimale brænde hastighed ud fra oplysninger i skiverne.

Pioneer - der står bag DVD-R - formatet tilbyder godkendelse af DVD-R/RW skiverne. Bliver de godkendt bliver de også optaget i næste firmware revision.

Philips står bag DVD+R formatet godkender tilsvarende DVD+R/RW skiverne.

Panasonic står bag DVD-RAM formatet.

Årsagen til at der er tre formater er officielt at Philips ønskede et bedre format end DVD-R/RW og DVD-RAM, men uofficielt er det kendt at Philips ikke ville betale licensafgift til Pioneer og Panasonic. Philips tjener meget store beløb på CD-R/RW formaterne og det vil de også gerne på DVD formaterne.

Brænding ved for høj hastighed

Hvis skiven brændes ved højere hastighed end den er beregnet til kan det efterfølgende være svært eller umuligt at aflæse informationen korrekt. Informationen brændes i skiven som små aflange “pits”. Til venstre ses en tegning af en korrekt pit og til højre ses en fejlbehæftet pit. Fejlbrændingen skyldes at der ikke er blevet brændt “dybt” nok (selvom der kun er et ganske tyndt lysfølsomt film lag på skiven). Almindelig brænding DVD-R og DVD+R skiver kan brændes én gang, og de kan ikke slettes igen. De kan brændes over flere omgange, men der går plads tabt ved hver tilbrænding.

DVD-RW og DVD+RW skiver brændes og de kan slettes igen. De kan brændes over flere omgange, men også her går der plads tabt ved hver tilbrænding. De kan slettes helt og brændes på ny.

Packet writing

DVD-RW og DVD+RW skiver kan også formateres og brændes som en meget stor diskette, hvor der ikke går plads tabt ved tilbrændingerne, til gengæld er der reserveret en større plads til indholdsfortegnelsen fra starten af. Slettes en fil på en DVD+RW skive kan pladsen genbruges. Det gælder ikke for DVD-RW skiver. Formateres skiven frigives al plads på skiven og den kan bruges igen. Der skal bruges specielle programmer fx InCD til Packet writing.

Fordele ved de 3 brændbareformater

DVD-R: Findes i to udgaver: DVD Autoring til mastering af glas master til DVD produktion og det almindelige General purpose, der er det vi i dagligt kalder DVD-R og er det format der minder mest om DVD-Video og DVD-Rom og derfor det mest læsbare format. De billigste skiver med det største udvalg. Findes dobbeltsidet. Finders i 8 cmØ.

DVD-RW: Mest kompatible genskrivbare skiver. Kan formateres i Videomode eller VideoRecordingmode.

DVD+R: Først i udviklingen af nye hurtigere skiver. Næsten lige så billige som DVD-R skiver. Kan bruges til DVD Autoring.

DVD+RW: Skiverne kan bruges som en stor diskette og slettes en fil kan pladsen genbruges.

DVD-RAM: Skiverne ligger normalt beskyttet i en caddy, så holdbarheden af skiven er meget større end holdbarheden af de andre skiver. Der kan skrives ca 100.000 gange på en DVD-RAM skive mod ca 1.000 gange på en DVD±RW skive. De hurtigste genskrivbare skiver. Tillader at der skrives til skiven og læses fra den på samme tid. (TimeShifting). Findes dobbeltsidet. DVD-Ram (data) har reservespor og opdager drevet at et spor er dårligt benyttes reservesporet helt uden at brugeren opdager noget.

Dette er kun et uddrag fra udmærket nedennævnte hjemmeside. Læs meget mere på denne side:
http://www.gromit.dk/dvd/

Mvh
Brian

Godkendelse af svar
Fra : geoing

Dato : 01-01-05 17:19

Tak for svaret briani.

ja det er sgu mere indviklet end hvad jeg havde troet
jeg har en sony brænder og en afspiller(billig) det virker ok , så har jeg en panasonic optager med dvd - ram , den er også god , sådan set er det min fejl at jeg hos Aldi købte skiver dvd+Rw det skulle have været Dvd -r eller dvd-rw. men nu ved jeg det, takket være dig .

med tak og hilsen
Geoing.