/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
computeren låser
Fra : finnpoul
Vist : 219 gange
70 point
Dato : 29-12-04 21:56

jeg har windows ME på min compaq og har lige installeret 512 kb sd ram så jeg nu har 640 ram i alt.
Når der spilles spil på computeren f. eks. warcraft , black hawk down o lign. så låser computeen nogle gange og der er kun et at gøre - at slukke computeren og starte forfra. De er hammer irriteende - hvad kan man gøre for at undgå dette?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-12-04 22:06

du skal huske at køre vedligeholdelse

hvad der kan være galt ellers kan jeg ikke sige dig - men måske kan din pc ikke lide at have fået flere ram - sådan er det ofte - men lad se hvad de kloge hoveder har at sige

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-12-04 22:09

Ikke et klogt hoved - men kan dit skærmkort følge med.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 29-12-04 22:10

Måske er det støv i blæser og køleplade.
Jeg har to gange været ude for det samme, så tog jeg låget af pc'en og fjernede der "gulvtæppe" den efterhånden havde suget ind imellem kølepladen på processoren og blæseren.
Den ene gjorde det ofte, men efter det lille indgreb har den kørt fejlfrit i et halvt år.
Den anden er ikke så længe siden endnu at man kan sige med sikkerhed at det var det.
Det skader jo ikke, og i begge mine tilfælde var der ingen tvivl om at det gjorde godt.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-12-04 22:29

Hvis problemet er opstået efter det mere ram er sat i er der da noget der tyder på en ramfejl
Kunne dog osse være at disse spil indrettede sig efter rammængden da de blev installerede og derfor skal geninstalleres!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-12-04 22:47

tedd - det kan også være der er for mange ram - nogen pc´ere kan bare ikke tage mere end højst det dobbelte af hvad de er født med
(((minispark)))

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 29-12-04 22:57

Det kan være bundkortet "drukner" i ram... Men ellers lav en rigtig oprydning på dyret og se hvad der sker...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-12-04 23:00

Ja det kan der jo være noget om, mirit! Det foresvæver mig at winME ikke rigtigt kan styre rammængder over 512 mb!!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-12-04 23:34

WinME kan sagtens tackle 512 MB ram - og også meget mere.

Da jeg havde WinME, opdaterede jeg på et tidspunkt fra 64 MB ram til 710 MB ram,
og det satte virkelig skub i foretagendet.

Der var ingen negative virkninger at spore.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-12-04 23:39
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-12-04 23:47

Rellom det må da have været længe siden så - før de tunge spil kom på banen

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-12-04 23:57

Ok, Ted, så KAN det åbenbart forekomme, men mon ikke det er undtagelsen, der bekræfter reglen?

Inden jeg installerede mine mange ram, oprettede jeg i hvert fald et spørgsmål om det her på Kandu
og fik som svar, at det var der ikke noget problem i:
http://www.kandu.dk/dk/spg/14392

Og det samme fik jeg at vide, da jeg forhørte mig andre steder.

Så mon ikke problemet snarere beror på, at finnpoul har en Compq
- er der ikke noget med, at Compaq kræver en speciel slags "Compaq-ram"?

mirit > Jeg ved ikke et dyt om spil, så hvilke spil, der var på banen dengang,
kunne du sådan set lige så godt have spurgt din kat om.

Kommentar
Fra : computersmeden

Dato : 30-12-04 00:35

jeg ville ok prøve med kun en blok - den største selvfølgelig "

hvis det virker så drob den anden blok, det er før set at compaq ikki vil køre med foskellige ramklodser...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-12-04 09:55

Rellom - jeg tror min kat har lige så lidt forstand på spil som jeg har - altså ingen - men hvad jeg sådan oplever og hører må jo også lige med

Jeg har til gengæld en bekendt der både har ME og compaq - og oplever problemer af samme art - hele tiden - og der fjernede vi ram så der kun lige var dobbelt op - og det hjalp !!!!!!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 30-12-04 10:14

Mirit > Du har sikkert ret (hvor ufatteligt det end lyder). Jeg kørte med WinME på en Amitech-maskine,
og der var der ingen problemer, så det er højst sandsynligt Compaq og slet ikke WinME, der laver ged i den.

Så for mig at se har finnpoul 3 muligheder:
1. Købe en ny computer
2. Beholde Compaq og fjerne den ene ramblok.
3. Installere WinXP eller Win2000 - og så håbe, at compaq vil vise sig samarbejdsvillig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-12-04 13:37

Nogle compaq skal bruge specielle ram (om det er dobbeltsidet eller enkeltsidet kan jeg ikke huske) Det skal ikke være "Compaq-ram" men bare nogle som passer til.
Det står i indstruktionsbogen/manualen hvilke typer den kan "køre" med.
Ellers må du fortælle præcis hvilken Compaq du har så vi måske kan finde det på nettet.