/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Service Pack 2
Fra : BentHadsund
Vist : 423 gange
400 point
Dato : 26-12-04 19:19

Jeg har installeret servicepack 2 på min bærbare Compaq computer. Pludselig et par dage efter kan den ikke starte op mere - umiddelbart ser det ud til at den ikke kan finde styresystemet. Og den vil ikke kendes ved det originale styresystem, da min computer nu er opdateret med servicepack 2. Hvad skal jeg gøre? Nogle gode bud? Jeg er ret sikker på at jeg IKKE har virus på computeren.

Julehilsner fra

Bent, Hadsund

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-12-04 19:23

Kan du komme så langt at du kan starte i fejlsikret tilstand. (F8 under opstart)

Kommentar
Fra : plb

Dato : 26-12-04 19:30

Når du starter den op, hvad sker der så helt præcist?
er den på vej ind i winxp eller går den ikke videre ude fra biosen?
hvis du har winxp cd'en kan du jo prøve at boote på den. eller fra recovery disken du sikkert har fået med din pc ?

mvh P/lb

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 19:42

Hejsa

Hvis du kan starte i fejlsikret tilstand-så gør dette

Hvis det lykkedes dig at logge på computeren, inden problemet indtraf, kan du vælge at lade Windows XP justere computerens indstillinger tilbage, som de var, sidst du startede computeren. På denne måde kan du løse problemer, der er opstået ved installation af drivere, der forårsager konflikt i computeren, men ikke problemer, der skyldes beskadigede eller manglende drivere eller filer. Sådan gør du:
1.   Genstart computeren.
2.   Tryk på F8, når computeren startes.
3.   Marker startindstillingen Seneste fungerende konfiguration.
4.   Tryk på Enter.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 19:51

Tak for hurtig respons. Allerførst vil jeg ligne nævne at jeg ikke ved det vilde om computere, så jeres svar skal helst være så simple og forståelige som muligt. Altså jeg er lidt af en udfordring

Når jeg starter computeren op, bliver skærmen blå og den arbejder med Windows XP (logo vises) – og så sker der egentlig ikke så meget mere.

Jeg har også opstartet via F8, men det hjalp ikke…opstart i fejlsikret tilstand er F12. Men den kommer stadig kun til den blå skærm, hvor jeg kan se at XP er ved at starte op. Men den når altså aldrig færdig…

Bent, Hadsund

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 19:54

Nu viser den "Operating System not found"

Bent, Hadsund

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 19:55

Jamen så prøv min kommentar ovenover

1. Genstart computeren.
2. Tryk på F8, når computeren startes.

Istedet for at vælge fejlsikret tilstand skal du vælge

3. Seneste fungerende konfiguration

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : plb

Dato : 26-12-04 19:56

okay, har du en xp cd eller anden cd der fulgte med pc'en?
hvis du har det skal du sætte den i din pc og genstarte.
så skulle der gerne være mulighed for at vælge at boote på cd'en. så prøv at rep. dit system. (du skal bar følge de instrukser der kommer frem på skærmen)

mvh P/lb

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 19:57

Hhmmm...jeg roder lidt rundt i det. F8 er god nok - men det ved I selvfølgelig Undskyld. Men når jeg starter den under den seneste fungerende konfigeration så sker der stadig intet - den står stadig og arbejder i den blå skærm med XP-logo

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 19:59

Hvis det stadigvæk ikke virker så følg denne guide (print den ud)

Lav en Repair af xp

Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og luk for din pc- tænd igen for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra. (hvis du har et "USB-Tastatur" skal du lige huske at du skal på forhånd ind i BIOS og sætte USB-Keyboard til enable, da du jo ellers ikke har mulighed for at trykke på en tast)

2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.

7: PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 19:59

Til P/lb

Jeg har den originale XP-cd - men hvad betyder boote? (undskyld men jeg har altså ikke helt styr på det med computere...)

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 20:08

Hhhmmm...jeg er i tvivl. Min computer står lige ved siden af - og nu spørger den:
Hvis du vil installere Windows XP nu, skal du trykke på ENTER

eller

Hvis du vil reparere en Windows-XP installation ved hjælp af genoprettelseskonsollen, skal du trykke på R.

Hvad skal jeg trykke, så jeg ikke mister mine data...

Bent, Hadsund

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 20:12

Hejsa igen

Prøv at læse hvad jeg skriver

For at starte windows installationen så trykker du enter

Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

Brian

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 20:23

HHmmm....ja, jeg er vist lidt af en idiot

1. Først siger den velkomen til installationsprogrammet - jeg trykker ENTER for at installere
2. Nu accepterer jeg licensaftalen F8
3. Nu spørger den så: R for at reparere eller Esc for en ny kopi - jeg trykker Esc
4. Jeg tryker Esc - derefter ENTER - nu fortæller den mig så at jeg skal trykke T for at bruge den partition hvor der allerede ligger et operativsystem - eller om jeg vil vælge en anden partition - og trykke ESC

???? jeg er forvirret....????

Bent, Hadsund

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 20:28

Du skal trykke t

for at bruge den partition hvor der allerede ligger et operativsystem

Bagefter siger den

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

Og så

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.

Brian

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 20:33

Ja så er jeg her igen - nu spørger den (efter jeg har trykket på T):

Benyt NTFS-filsystemet (hurtig)
Benyt NTFS-filsystemet
Efterlad det aktuelle filsystem intakt (ingen ændringer)

Hvad skal jeg trykke??

Bent, hadsund

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 20:35

Efterlad det aktuelle filsystem intakt (ingen ændringer)

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 20:40

Puha...nu spørger den:

Tryk på E, hvis du vil anvende mappen og slette den eksisterende Windows-installation i mappen.

Tryk på ESC, hvis du vil anvende en anden mappe

Tryk på F3 for at afslutte installationsprogrammet

Hvad skal jeg trykke??? (Úndskyld min forsigtighed - men jeg har nogle data i computeren, jeg MEGET nødig vil miste...)

Tak fordi du vil hjælpe mig på vej....

Bent, Hadsund

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 20:44

PUHA

Det må være Tryk på E, hvis du vil anvende mappen og slette den eksisterende Windows-installation i mappen

Da den jo skal en helt ny installation

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 20:57

Det ser ikke godt ud....computeren er genstartet....og begynder nu at indlæse Windows helt forfra...den er færdig om 37 minutter...

Bent, Hadsund

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 21:04

Jamen så lang tid tager det at indlæse xp igen da den jo skal lave en nyinstallation ifølge punkt 6

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.

Så nu bliver det spændende eller uhyggelig at se hvad der sker når den er færdig

Brian

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 21:33

Shit...jeg har åbenbart dummet mig....alt er væk!!!!!!!!!!!!!

Kan jeg på nogen måde hente noget af det gamle frem igen.....

Bent, Hadsund

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 21:42

Sig det er løgn

Det forstår jeg sku ikke-følger man guiden så skulle man beholde alle sine data,jeg har brugt denne guide flere gange både hos mig selv og hos andre.

jeg er desværre bange for at du et eller andet sted har trykket forkert.

Dine data kan du nok ikke få igen,jeg kender ingen måde

Er du sikker på at de er væk?

Prøv at gå om i din stifinder og se om de ikke skulle ligge der (højreklik på start-vælg stifinder)

Brian

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-12-04 21:46

kan være fejl på HD

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 400 point
Dato : 26-12-04 21:51

Inden du går om i stifinder skal du kunne se alle skjulte filer og mapper
(måske dine data er skjult)

Klik på start-klik på kontrolpanel-klik på mappeinstillinger-klik på fanen vis
Rul ned og sæt et flueben i-vis skjulte filer og mapper-klik på anvend og ok

Brian

Kommentar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 21:55

Sved på panden....det ser ud til at jeg har fundet dokumenterne - de ligger bare i en kæmpe rodebunke....HURRA - og problemet ser ud til at være løst...

Bent, Hadsund

Godkendelse af svar
Fra : BentHadsund

Dato : 26-12-04 21:56

Tak for svaret briani. Jeg vil nu prøve at rydde op i min computer...

Kommentar
Fra : Bernsted

Dato : 26-12-04 21:58

Det er noget af en gyser - oplevede det samme, da jeg hentede ServisePack 2 til min notebokk (Acer), næste start var kaotisk, intet styresystem og efter ca. 10 minutter hev jeg batteriet ud, slukke for strømforsyningen og ventede 10 minutter. Herefter batteriet i, strømforsyning på og - tro det eller ej, normal start af windows, der blot havde mistet et par indstillinger. Efter genstart nr. 2 var alt normalt bortset fra visse af mine ældre programmer ikke kan lide SP2, men nyerer opdatering måtte hentes (kr. kr. kr.!)

Kommentar
Fra : briani

Dato : 26-12-04 22:01

PUHAAAAAAAAAAAAAA

Jeg tørrer også lige min pande for sved-det var dæleme en hård tur

jeg var bange for at jeg have guidet dig forkert igennem

Giv lige en tilbagemelding når du har ryddet op

OBS
HUSK LIGE FØRST SOM JEG SKREV
Inden du går om i stifinder skal du kunne se alle skjulte filer og mapper
(måske dine data er skjult)

Klik på start-klik på kontrolpanel-klik på mappeinstillinger-klik på fanen vis
Rul ned og sæt et flueben i-vis skjulte filer og mapper-klik på anvend og ok

En svedende hilsen herfra
Brian