/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 95 contra Win 98
Fra : Anli
Vist : 308 gange
200 point
Dato : 24-12-04 09:30

Jeg har 2 spørgsmål og giver 100 point til hvert spørgsmål.

Hvor meget ram og hukommelse skal der minimum være, for at Win 95 "kører" ordentligt, skal benyttes til at komme på nettet med.
Spørgsmålet stilles fordi en af mine venner har en ældre pcér med Win 95 og ikke i første omgang vil investere i et andet styresystem.

Kan man på en pcér med Win 95 installere Win 98 oven i, eller hvordan skal det foregå og fylder Win 98 mere på pcéren,
således der skal mere ram og hukommelse til.

Håber spørgsmålene er til at forstå.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-12-04 09:34

minimum 128mb
win95 til 98 ja det skal bare være en Windows98 opgradering cd.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 24-12-04 09:46

Hejsa

Systemkrav til windows 95

http://support.microsoft.com/kb/138349

Mvh

Brian

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-04 09:58

Jeg vil forslå at man afinstallerer/fjerner Win95. FDISK'er og formaterer, for derefter at lægge Win98 SE ind i stedet. Win98 har højreklikmenuer og understøtter hardware f.eks. USB langt bedre end Win95.

Jeg bruger selv Win98 SE på en IBM 300 Mhz. intel II CPU m. 32Mb. RAM og med alle opdateringer fylder det ca. 600 Mb. men det fylder kun så meget, fordi jeg har en del småprogrammer, WinAmp, codecs og Java JRE og SDK liggende.

Det har ingen betydning for hastigheden på internettet om du bruger Win95, Win98 eller XP !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : briani

Dato : 24-12-04 10:01

Hejsa igen

Her er systemkrav til windows 98

http://support.microsoft.com/kb/182751

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-12-04 10:05

128 mb, det er da totalt skudt over målet. Det er det en Xp installation kræver. Som briani`s link også skriver.

Hvis din kammerat kun skal på nettet og lave lidt tekstbehandling er det omsonst at skifte til 98. Men hvis han vil lave lidt yderligere, så er det en god ide at skifte.

SKIFT ALDRIG ved at installer oven i en anden version. Lige meget hvor meget Microsoft skriver at det kan lade sig gøre, så giver det problemer.

Hvis du vil have 98 ind, så boot på en boot disk, og formater derfra, derefter installation.

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 24-12-04 10:14

Jeg forstår svaret på det første spørgsmål sådan, at der skal være minimun 128mb til rådighed på hd udover hvad Win 95 fylder, rigtigt forstået, eller er det ialt?

Til spørgsmål nummer 2, hvad forstås ved en opgraderings cd?
Kan en original Win 98 cdér bruges hvor jeg har Product Key´s?
Skal der flere mb til end de 128mb der er nævnt i det første svar.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 24-12-04 10:15

Her er systemkrav til windows 98 på dansk

minimumkravene for at køre Windows 98. Minimumkravene omfatter:
• 486DX 66 MHz-processor eller hurtigere (Pentium anbefales)
• 16 MB hukommelse (24 MB anbefales)
• 120 MB ledig harddiskplads. En typisk installation kræver ca. 195 MB ledig harddiskplads, men pladskravet kan variere fra 120 MB til 295 MB, afhængigt af din computers konfiguration og hvilke muligheder du vælger at installere.
• Cd-rom eller dvd-rom-drev
• 3,5" high density-diskettedrev.
• Skærmkort og skærm, der understøtter VGA-opløsning eller bedre.
• Microsoft Mouse eller et kompatibelt pegeredskab

Mvh
Brian

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 210 point
Dato : 24-12-04 10:29

Hejsa

Ja du kan godt bruge den orginale windows 98 cd du har

Start med at formaterer den maskine du har windows 95 på med en bootdiskette hentes herfra

http://www.bootdisk.com/

Start maskinen op med bootdisketten når den kommer til kommandopromten skriver du

Format c:

Når den er færdig med at formaterer skriver du i kommandopromten

D:install (husk at putte din win 98 i drevet)

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-04 10:35

En opgradering CD er en CD-ROM, hvor du kan lægge 98 'oven i' 95 uden at skulle formatere harddisken. Bruger du en original Win98 CD, kan den nemlig ikke installeres før du har fjernet Win95. I modsat fald får du en fejl alá :

Kan ikke installere Windows, da der allerede findes et operativsystem installeret.

Du kan sagtens formattere (jeg anbefaler også at benytte FDISK.exe for at slette gamle partitions og oprette en ny primær DOS partition) og benytte din originale Win98 til installation, da du jo har nøglen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-04 10:42

Ps. FDISK skal benyttes FØR en evt. formatering

..og hvorfor så bruge FDISK ??? Fordi dette i hvisse tilfælde kan 'redde' sektorer mærket som BAD, subsidiært finde og afmærke ubrugelige dele af harddisken. Så er du sikker på den efterfølgende formatering forløber problemfrit.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-12-04 10:43

win 95 kører ordentligt med 64 mb ram.
win 98 kan køre med 64 mb men bedst med 128 mb ram
Alt over 128 mb ram udnytter win 98 ikke.
Til alm netsurfing mener jeg 95 er ok.

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 24-12-04 10:59

Tak for svarene til alle, giver et godt overblik over hvad jeg skal gøre.
Vil gerne fordele points til 2 af jer men kan ikke finde ud af hvordan det gøres!!
Hvis jeg accepterer et svar lukkes der jo af for de andre indlæg, der må være en vej.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-04 10:59

emesen -> I tidernes morgen kørte 24 maskiner på Christianhavns Gymnasium Win95 i netværk og på nettet via LAN uden problemer og der var kun 4Mb. RAM på hver maskine. Serveren kørte NT med 64Mb. RAM.

På østreborgerdyd havde de ca. 30 elevmaskiner Win95 og 8Mb. RAM ligeledes uden probs. Igen med NT på serveren (IBM 600Mhz. 64Mb. RAM)

Ingen af nævnte maskiner havde harddiske større end 512Mb. pånær serverne = 1Gb. og begge systemer havde del adgang til nettet via 128Kbit IDSN.

Store sager

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-04 11:13

Anli -> Jeg synes du skal gi' dem til briani, for briani's link til info om systemkrav fra Microsoft selv

...iøvrigt er point da ligemeget ...også; når det er Jul

Glædelig Jul til dig og dine Anli

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Anli

Dato : 24-12-04 11:41

Tak for svaret briani, selvom du måske ikke svarede helt på begge mine spørgsmål.

Et lille "hink" - måske skulle visse personer ikke bruge forummet til at korrekse hinanden, der må være
andre steder hvor det kan gøres, jeg syntes det virker forstyrrende for os mere almindelige brugere.

God Jul til alle her på forummet, som jeg gennem årene har haft stor fornøjelse af.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-12-04 11:50

Anli -> Sådan vil det altid være i et åbent forum, hvor alle har en mening om 'noget'

..ikke altid, men ofte vil en korrektion af visse indlæg, især i 'tekniske' tråde, kun være en fordel for spørgeren, da der så kommer et mere nuanceret billede af, hvordan problemet kan løses/forstås.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-12-04 13:46

Selv os som svarer, lærer lidt af de andre. Og enige er vi ikke altid - men det bunder ikke så dybt.