/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
mainboard leds
Fra : cobran
Vist : 440 gange
200 point
Dato : 18-12-04 23:17

motherboard leds

Goddav.

Jeg har lige købt et Asrock mainboard og har fået sat alt i, men mangler dog kun at sætte hdd led, reset sw, speaker, og power sw. Alt det har jeg gjort før på et andet motherboard hvor det var meget mer overskueligt på boardet og hvor det stod i manualen. men denne gang er det anderledes. Så jeg tænkte om der var en speciel opskrift på hvordan de skal side... det med nogle af ledningerne er "ground" og skal derfor side på en speciel måde...

og - jeg har prøvet at sætte hdd led og reset led i hvor jeg troede de sku side og så kunne jeg tænde computeren men den stoppede før at ram´ne blive talt op, og skærmen tændte ik! Kan alt det skyldes at de ikke sidder rigtigt i?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 23:29

Mon ikke du skal kigge lidt bedre efter i manualen. Asrock plejer, at vise hvordan, men står det ikke i den du har kan du uden tvivl finde en på hjemmesiden hvor det står. Hvilken type?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-12-04 23:31

Du kan starte med, at lede på denne side: http://www.asrock.com/support/index_manual.htm

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 200 point
Dato : 19-12-04 08:33

At computeren ikke starter, har intet at gøre med, at de forskellige LED’s, Reset-switch og speaker ikke er tilsluttet. Kun Power-switch er nødvendig.
Start på en systematisk fejlfinding.
Afmonter alt fra bundkortet undtagen CPU m/køler, strømforsyningskabel, Power-switch og speaker. Ved aktivering af Power-switch skal bundkortet starte op (CPU køler køre) og speakeren skal komme med nogle beeps. (Fejl men cpu’en køre).
Sluk og monter RAM. (Evt. en blok ad gangen). Start igen og speakeren skal igen komme med nogle beeps (Fejl men CPU og RAM køre).
Monter grafikkort og start igen. Speakeren skal komme med et enkelt beep (OK).
Tilslut skærm og start igen. Nu skulle skærmen gerne starte op.
Nu kan du begynde at tilslutte tastatur, mus, floppy, harddiske, drev, etc. en eller flere ad gangen og lokaliserer en evt. fejl.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : cobran

Dato : 19-12-04 19:44

Tak for svaret Gambrinus. Fandt ud af det var et ATX 12V Connecter stick som jeg ikke kendte til som skulle sidde på boardet :P troede det stick var til gamle kort men jeg er blevet klogere! Men dog tak for det du sagde, fordi så ved jeg det til en anden gang ... har altid tænkt over om de leds betød så meget for at bare starte computeren op.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-12-04 22:57

Nååå det 4 polede 12 Volt powerstik.
Ja det er vist ment til Intel CPU'er, men AMD er også begyndt at bruge det.
Det er for at give CPU'en en direkte forsyning uden for meget spændingstab.
Gambrinus