/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
æg og mavepine
Fra : stormb
Vist : 8879 gange
100 point
Dato : 09-12-04 20:10

Jeg får ondt i maven af at spise æg. det lader jeg så være med, men det irriterer mig, og jeg kunne godt tænke at vide hvorfor. er der nogen der har det lige sådan, eller som kan give mig en forklaring.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-12-04 20:23

En forklaring kunne være, at du ikke tåler æg særlig godt.
Allergi eller overfølsomhed over for visse fødevarer kan udarte sig ved at man får ondt i maven.
Man behøver altså ikke at får udslet eller andre gener.

mvh dova

Kommentar
Fra : return

Dato : 09-12-04 20:29
Accepteret svar
Fra : binky

Modtaget 110 point
Dato : 09-12-04 21:09

Jeg har samme problem. Hvis jeg spiser koldskål eller kogte æg, får jeg meget ondt i maven. Det kan tage flere timer, før det går over. Men jeg kan godt tåle spejlæg og for en sikkerheds skyld vender jeg dem. Jeg har aldrig prøvet de der pasteuriserede æg, man kan købe. Det kunne være, du skulle prøve det.
Jeg kender den fornemmelse, man vil så gerne have æg, og det hævner sig. Du er ikke alene om det.
mvh
binky

Kommentar
Fra : AnneLarsen

Dato : 09-12-04 22:07

stormb: Min mor har det ligesom dig, hun har fået konstateret allergi for æg, hun kan kun tåle dem hvis de er forarbejdet i maden som fx i deller

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 09-12-04 22:56

Jeg er ikke helt sikker men. Det kan være en forbindelse mellem den svovl der dannes mellem skallen og selve indholdet ved kogning. Denne svovl kan vistnok dannes en forbindelse mellem det salt som ægget krydres med.

Det er udelukkelse metoden. Se på forskellen mellem den en og anden tilberedelses metode. Midt forslag prøv med salttin tror jeg nok det heder (Urtesalt kan fås i de fleste super markeder). Hvis ikke da pil hele ægget skyld det før indtagelse.

Så jeg skriver udelukkes metoden. Hvorfor kan jeg tåle æg på den ene måde og ikke på den anden måde.
Ægget indeholder det samme. Der mener jeg at den dannet svovl er forskellen.

MV.
Peter Jensen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-12-04 00:26

min datter kan tåle blommen men ikke hviderne - med lige akkurat det du omtaler - det er allergi - få dig en test

Godkendelse af svar
Fra : stormb

Dato : 16-01-05 00:21

Tak for svaret binky.