/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Sp2 og e-mails
Fra : valde.
Vist : 717 gange
275 point
Dato : 04-12-04 17:41

Mit styresystem er millenium, Hvad så med servicepakke 2, er det en, jeg skal installere?, Eller er det kun dem med xp der skal bruge det?
Min viden om pcer er stort set begrænset til : Man har en mus, og et tastatur så kører det bare derudad Det gør det så ikke altid. For en måneds tid siden fik jeg en mail der nærmest var i kode, da jeg ville returnere den og trykkede på svar, sprang den over i normal skrift! På det tidspunkt havde jeg xp prof. skal jeg have sp 2 installeret for at kommunikere med min mailven, som har det sidste nye, og vil have sp2 for en sikkerheds skyld. jeg kører med Norton.
Jeg kvittede xp prof. da det ikke kørte særlig godt på min gamle maskine

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-12-04 18:22

Microsoft har udgivet en CD med opdateringer til og med foråret 2004, som kan modtages gratis. Men du kan også gå ind og opdatere online.
SP2 er en opdatering der bruges til XP og 2000 samt server2003. Hertil har Microsoft også udgivet en CD med de opdateringer. Den er blevet udsendt her i November, til dem der har bestilt den på deres hjemmeside.

Din ældre PC har nok ikke ram der tilfreds stiller XP, da den arbejder bedst fra 128 MB og opefter. - 98 versionerne og ME kan bedst lide fra 64 MB og opefter.
98 og ME har det problem, at den ikke er meget for at frigive den ram plads den har brugt, så den køre tør for ram. Hertil kan du hente et program "Turbomem" som selv kan køre en frigivelse og en defrag af rammen.

Angående din mailpost, så skal du være klar over, at mails der er af en ubekendt afsender, skal behandles med største skepsis, og de fleste af disse mails høre hjemme i skraldespanden, uåbnet.

Der er masser af hjælpeprogrammer inde på www.arlet.dk

Du kan med fordel hente følgende:
* Hijackthis - Der fortøller om programmer der kan være tvivlsomme. Det den finder skal du nok have nogle mere erfarrende til at hjælpe dig med.
* AdAware og Spyboot - er to programmer der supplere hinanden godt og er som regel istand til at finde spionprogrammer der snuser rundt på din PC uden at du ved det.
* CRC - Et program der rydder op i din registreringsdatabase, og kan fjerne alle de "døde" registreringer, som blot forsinker Windows opstart.
* Et godt og gratis virusprogram er Avast, selv om det lægger lidt beslag på din hukommelse.

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 04-12-04 20:00

SP-2 er kun til Windows XP - så glem alt om den

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-04 20:51

der opstår måske fejl fordi du og dine mail-venner ikke har sat sikkerheden ens - for eks kommer opdateringen også ind her. - efter sp2 opdatering oplever mange at deres mails bliver modtaget hos modtageren i kode
Hos de fleste kan de afhjælpes ved at gå i indstillinger i outlook express - fanebladet sikkerhed - flueben i internetzone...blabla og advar mig ...blala OG INTET ANDET - men det kræver nok at du er temmelig sikker på om dine mail-venner kører sikkert hvad virus osv angår. ME er lidt drilagtigt - den kan for eks ikke rigtigt lide at der sendes med baggrunde og musik osv - men det kan klares

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 04-12-04 23:44

jo men det var altså medens jeg havde Xp prof, At problemet eksisterede. Nu har jeg millenium, som maskinen er født med, samtidig, har min mailven afinstalleret SP2, Men vedkommende regner med, at geninstallere SP2 ved nytårstide når vedkommende får SP2 på en cd-rom. Det er det min bekymring gælder, kan man virkelig ikke være sikker på, at man kan komunikere mellem XP prof. med SP2 , og millenium med Norton?
Jeg forstår på hvad der tidligere er sagt, at jeg godt kan glemme alt om ,at installere SP 2 sammen med Millenium?

Min maskine er blevet udvidet med 400 mb ram, så den nu har 464 Mb ram.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 275 point
Dato : 05-12-04 18:58

Du kan ikke installere SP2 da den kun er til winXP! Med hensyn til at kommunikere mellem PC'er over mail, er det ligegyldigt hvilken styresystem folk anvender! Det kan sagtens lade sig gøre!

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 05-12-04 18:59

Hejsa Valde
hvis du kører windows update en gang om ugen så får du de opdateringer du skal bruge for at din pc er opdateret www.windowsupdate.com

med hensyn til dine 400 Mb ram, så husk at windows kun kan styre de første 96 Mb med mindre du har en XP/2000/NT, dog kan andre programmer have gavn af de extra ram, det være sig office, tegne programmer osv.

hvad er dine øvrige data på din pc ?? processor, grafikkort osv.

Hvilket program læste du mailen med ?? Internet ekplorer ( hotmail, ofir, jubii osv) eller en alm pop 3 mail ( tdc, tele2, cybercity osv)

vh
D9N

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 05-12-04 19:37

SquirrelMail version 1.4.1 Det er den jeg fik af min internetudbyder, og den bruger en pop3 server, det bør vel kunne komunikere med hvd som helst.
Med hensyn til mine øvrige data ?? Bæstet hedder Compaq, og er nok fra 99, og den er som nævnt født med 64 Mb ram!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-12-04 18:43

Hej, Valde..

Og hej til jer andre.
Jeg ville som sagt gerne forsøge at installere SP2 igen... Men da ikke, hvis det går ud over læsbarheden af mine mails...

Jeg har stillet spørgsmål om dether under e-mails. Miritdk foreslog, at Valde skulle trykke på videresend, -og det fik også de underlige tegn til at forsvinde, ---men samtidig skrumpede skriften til lille størrelse. Jeg havde skrevet mailen i 24pkt fed...

Håber, I kan komme med andre gode forslag inden min SP2-cd dukker op..

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-04 18:54

Hvilken skrifttype eller srogscrip bruger du i det mailprogram? Lyder ikke som om du bruger en skrifttype der indeholder æøå!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-12-04 18:55

sprogscript!! Elendigt keyboard jeg har!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-12-04 20:15

Prøv at se:Hej=20 Valdemar
Jeg tro ikke på den med sprogindstilling Jeg mener hvad skulle det være for et sprog der bruger =20 istedet for! +?
Problemet opstod da min mailven installerede SP2, og det forsvandt igen da hun afinstallerede Sp2 - det ligner hekseri. Det bliver spændende når hun installerer SP2 fra cd-rom.
Mine sproginstillinger er de standardinstillinger mekrosoft bruger i Danmark

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 07-12-04 20:24

tja det er jo også å eksempelvis s=F8d og=20 artig... Og s=E5 jeg, at
Sådan så det ud i stor fed skrift Da jeg så tænkte den skal Birgitte se - og trykkede på svar, sprang den i småt og med rigtige læsbare "Menneskebogstaver!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-12-04 14:37

---Og såvidt jeg ved har jeg ingen problemer med andre end Valde, -der er i hvert fald ikke andre, der har sagt noget...
-Jeg bruger arial.. -Hvad mener du med "sprogscript", tedd?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-12-04 15:39

Ok! Valde bruger et webbaseret emailprogram! Der må være nogle settings du har sat forkert, eller osse er der en bug i programmet og browseren! Prøv at eksperimenter lidt med dine display settings eller kig efter en opgradering til programmet alternativt webbrowseren!
http://www.squirrelmail.org/images/shots/1.4.0/opt_display.jpg

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-12-04 17:11

Nej, Birgitta, når du ikke har problemer med andre, så er vel fordi du skriver i almindelig størrelse til dem, lige så snart størrelsen forandres til almindelig størelse så står det hele jo i almindelige bogstaver. Hen i januar får jeg et eller andet forstørrelsesprogram, så venter jeg at jeg uden videre kan læse almindelig skrift
Mvh. Valde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-12-04 17:25

tedd!
Mit spørgsmål her var foranlediget af at Birgitta i sit spørgsmål (under mail: Hvorfor bliver mine mails "oversat") Fik det svar, at det nok var fordi jeg ikke havde installeret SP2, Det forstår jeg på svarene her at jeg heller ikke kan få.
Problemet forsvandt da Birgitta afinstallerede SP2 Et par dage senere skittede jeg Xp prof. ud til millenium, fordi min maskine ikke er stor nok til at køre ordentligt med XP prof. Så det er da muligt at jeg tager bekymringerne på forskud, vi må se hvad der sker når nu Birgitta geninstallerer SP2, Jeg kan ikke eksperimentere før, fordi det kører fortræffeligt nu. Men er det ikke sært om det skulle være sproginstillingen - jeg mener når det går godt i alm. størrelse men ikke i stiore fede typer??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-12-04 17:46

Så vidt jeg husker er der osse hjælp til handicappede eller hvad microsoft nu kalder det i winME. Mener der er et slags forstørrelseglas der? Eller man kan slå store skrifttyper til? Måske skal man ind under tilføj/fjern windowskomponenter?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-12-04 19:40

Ja, tedd.
Forstørrelsesglas, under hjælp til handikappede bruger jeg nu, det er ikke nær så godt som de store fede typer. Jeg har ikke fundet ud af hvordan man gør, jeg får lidt undervisning engang i januar. De store fede bogstaver kan jeg sagtens finde i de egentlige skriveprogrammer, og så mener jeg at det burde værelet nok også i outlook,
Man lever så længe man lærer! eller omvendtn
mvh Valde

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-12-04 21:10

Spørgsmålet er stadig om den fede skrifttype du bruger indeholder æøå, hvis ikke sker der jo netop det du beskriver! altså at den bare sætter et andet tegn ind i stedet!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-12-04 21:56

Jo men det er muligt at jeg slet ikke forstår, hvad dusiger her!
Problemet var den anden vej rundt: Birgitta installerede SP2, og skrev en mail, som var helt korekt på hendes pc, i stor fed skrift, men jeg fik den mail hun viser i sit spørgsmål. Derefter afinstallerede hun SP2, og skrev en ny mail i stor fed skrift, nu stod den normalt med aæø og udråbstegn!! Så man kan da ikke undgå at tro at det var SP2 der var problemet!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-12-04 22:15

Næh det kan du sådan set ha ret i

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 08-12-04 22:18

Nu har jeg gennemgået indstillingerne på min mail: Ud for sprog står danich. nedenunder står java, der er indstillingen autodetekter, det ved jeg ikke hvad betyder, jeg ved heller ikke hvad java er! ved java er der tre muligheder altid, aldrig, og autodetekter,

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-12-04 14:40

Nu har jeg installeret SP2 igen -og slettet den igenigen... -Da jeg havde installeret den v.h.a. den cd-rom, jeg havde fået tilsendt, så kneb det gevaldigt med at komme tilbage til Windows igen. Det blev ved med at poppe detteher vindue op:

Citat
Wmi Provider Host: wmiprvse.exe -Programfejl
----------------------------------------------
Instruktionen ved "0x1002ff64" refererede hukommelse ved "0x1002ff64". Hukommelsen kunne ikke "written".
Klik på OK for at afslutte programmet.
Klik på Annuler for at udføre fejlfinding i programmet.

Og så var det forøvrigt ligegyldigt, om jeg trykkede på "OK" eller "Annuler".

Så valde, indtil videre ser det ikke ud til, at jeg skal være SP2-bruger...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-12-04 15:08

Jeg kan se her at der er nogle der har problemer med SP2. Der må da være en fejl i skittet. Din maskine må være stor nok til at kunne klare alt hvad de finder på de næste 10 år!

Viventer lidt og ser om der kommer nogle kloge ord. Ellers må jeg nok til at afslutte tråden. Foreløbig går det selfølgelig meget godt
Mvh. Valde

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-04 23:13

Fundet i Jubii nyhedsbrev "Svar om it"
Citat
Service Pack 2 er Windows XP Reloaded
For nogle numre siden lovede jeg at følge op på, hvordan opdateringen til Service Pack 2 var gået for læserne. Og bortset fra nogle enkelte ubehageligheder, så må jeg konkludere at det er gået stort set gnidningsløst for de fleste.
En fik lidt stabilitetsproblemer med computeren, der muligvis skyldes motherboardet, en anden skulle lige hitte ud af at slå cookies til igen (dem slår de nye højere sikkerhedsindstillinger i SP2 nemlig fra) og en blev så irriteret på Sikkerhedscenteret, at han slog det fra. Kun to læsere rapporterede om kompatibilitetsproblemer – den ene med et modem til en 3-telefon og den anden med ACDSee.

Det største problem ved det med installation af genoprettelseskonsollen, som vi løste hen over de seneste par ugers nyhedsbreve. Det er til gengæld også én af de mere tricky problemer og man kan synes, det er noget besværligt, at folk er nødt til at opdatere filerne på deres installationscd for at kunne installere tilføjelsesprogrammer, der blev udsendt med den oprindelige Windows XP-installationscd. Det kunne vel løses på en lidt fiksere og mindre brugerfjendsk måde – f.eks. ved at tillade installation af komponenter fra den oprindelige cd og så derefter opdatere dem automatisk

Så bortset fra lidt skrammer og knobs, ser det ud til, at alle er kommet mere eller mindre levende igennem opgraderingen. Så til alle jer, der stadig tøver: `Hvad venter I på? Ja, det kan selvfølgelig være, at jeres favoritprogram ikke er opdateret endnu – for det er stadig en ”gyldig undskyldning”, men på nærværende tidspunkt skulle der være udsendt opdateringer til hovedparten af de programmer, der stod på ”troublelisten” da Microsoft udsendte SP2. Så check igen og se om du skulle være heldig.

SP2 er Windows XP indtil Longhorn
Samtidig kan vi lige så godt belave os på, at Service Pack 2 bliver den sidste større opdatering til Windows XP – med mindre der skulle komme nogle helt uforudsete nye sikkerhedstrusler eller lignende, der kræver en generel opdatering af styresystemet på computeren.

Det skyldes, at alle udviklerkræfter nu forventes samlet omkring færdiggørelsen af Windows Longhorn og at vi derfor ikke skal forvente andet end almindelige månedlige opdateringer i de 1½ til to år der går, inden Longhorn lander på forhandlernes hylder.

Tidligere på året verserede der ellers rygter om en særlig Windows XP Reloaded-version, men det stammede fra en intern kampagne hos Microsoft’s salgsafdeling, der handlede om at få de sidste brugere af ældre Windows-versioner til at opdatere til Windows XP.

Fremover vil den Windows XP der følger med, når man køber en ny computer, også indeholde Service Pack 2 på samme måde, som Service Pack 1 var integreret i OEM-versionerne før. Denne version forventer man også vil indeholde link til Media Player 10 og slå på tromme for MSN Music i de lande (heriblandt Danmark), hvor tjenesten er lanceret.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-12-04 15:38

Ja, det er jo meget godt, men jeg har nu ikke tænkt mig at installere SP2 igen sådan lige med det samme.. Det er kun med nød og næppe, jeg kan lukke Windows op når SP2 er installeret. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre, for jeg bliver jo bedt om at installere SP2 hver gang jeg tænder for computeren...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-12-04 16:04

Det her må da være en trøst Birgitta " og at vi derfor ikke skal forvente andet end almindelige månedlige opdateringer i de 1½ til to år"
Måske en eller anden kan et tips til hvordan du slipper for dette sp2 tilbud hver gang du starter, - det forsvinder vel, når du åbner en start side, (En webside hedder det sikkert)
Der er vel et ikon nede i nederste højre hjørne, som vel kan fjernes. Ja hvordan?
Mvh Valde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-12-04 17:43

Joooo, men valde, tror du ikke, at man er nødt til at have SP2 for at kunne bruge de senere opdateringer?? Altså når man har XP prof... (jeg får altså vimmer af alle de forkortelser..)
Jeg bliver nok nødt til at finde en løsning på problemet, men ikke lige nu, -i denne søde juletid... Måske til næste år.

Uhm, min flæskesteg "lugter"... Jeg må lige ud og lave sprød svær...

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-12-04 19:33

Okey! jeg vil afslutte tråden i morgen, jeg har da også fået mange gode tips, for de points. Problemet er mest at være retfærdig , når jeg tildeler pointsene!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-12-04 16:08

En stor tak til dem der har brugt tid på mit spørgsmål. Jeg ved jo godt at selv den største tak ikke river lommerne i stykker
. men kun en kan få point! Det prøver jeg at gøre så lidt uretfærdigt som muligt!
Tak mvh. Valde

Godkendelse af svar
Fra : valde.

Dato : 12-12-04 16:13

Tak for svaret tedd.