/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Grafikkort
Fra : npt
Vist : 487 gange
220 point
Dato : 07-08-02 12:15

Jeg kan ikke installere er Tseng4000 grafikkort på min pc'er, som er en Aptiva Ps1 pentium 75Mhz, model nr. 2168-931.
Hvordan kan jeg gøre dette?

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 07-08-02 12:34

ved at åbne for maskinen og sætte den i

Det var måske godt at vide hvorfor du ikke kan.....hvad går der galt ???
hvilket operativsystem osv osv

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-08-02 13:33

Hej Npt,

afhængig af hvilket OS samt version du kører med, ska' du ha' installeret driveren til dit grafikkort, når du har puttet graffikkortet i computeren...

men det er som E.P. også ret svært at sige noget om, idet du ikke nævner noget OS eller version på det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : npt

Dato : 07-08-02 13:48

Jeg har prøvet med win98, win95 og sågar win3,11 uden resultat.
Comouteren er født med et onboard grafikkort kaldet Trident 9680 på 1 mb. Når jeg HAR INDSAT MIT NYE GRAFIKKORT kommer computeren med en meddelelse om hardwarekonflikt. Uanset hvor mange eller hvilke drivere jeg prøver at installere, tror computeren stadig at den skal installere Trident 9680. En bekendt har fortalt mig at jeg skal ændre jumperne på kortet, men hvilke og hvordan?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-08-02 14:44

Hej Npt,

oki... det lyder som om du skal have Tridenten slået fra i BIOS eller på Bundkortet... og det er lidt svært at sige noget præscit om på nuværende tidspunkt... har du Manualen til Bundkortet?

hvad er dit fulde navn på Bundkortet hvis du ikke helt ved det, ka' du downloade programmet "Bios Wizard" fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
her er det direkte link til "BIOS Wizard"
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... så kreere den "bwz.txt"... du ka' så kopier følgende, som i eksemplet her nede under...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

så ka' du evt. kopier resultatet af den her på siden... så vi ka' finde ud af hvilket bundkort samt Bios du har...

evt. hvis vi er heldige ka' vi finde en manual til dit Bundkort, så vi ka' se hvor og ved hvilke jumpers, den ska' slåes fra, hvis det ikke ka' la' sig gøre i BIOS'en...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 07-08-02 18:52

Hej Npt!

Jeg synes ikke det fremgår klart, om du har prøvet at ændre PC opsætning.

Hvis du ikke har været inde og kigge i PC-opsætning, så kan du i de fleste tilfælde få adgang til PC-opsætningen (Bios) ved at holde DEL-tasten nede når du starter din PC (Hvis denne tast ikke giver adgang, så hold nogle vilkårlige taster på dit tastatur nede under opstarten).

Jeg mener ikke du skal ændre på jumperne på dit kort i første omgang.

Når din PC er met et Onboard-grafikkort burde du kunne få lov til at frakoble denne via Bios opsætningen.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 07-08-02 20:22

Du skal have deaktiveret dit onboard graffikkort.....Dette gør du under enhedshåndtering hvor du under skærmkort kan finde dit onboard-kort højreklikke og vælge fjern/deaktiver

Hvis det er et PCI-graffikkort skal du i BIOS under perphiral (hmmm...jeg kan sgu ikke huske hvad det hedder, men det er noget med per....) derinde skal du sætte den til at vise PCI first

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 07-08-02 20:22

det hedder vist integrated per.....

Kommentar
Fra : User

Dato : 07-08-02 21:40

Hej

Vil bare sige at min erfaring med IBM's Aptiva'er er dårlige. Nogle gange skal man være heldig før de gider at acceptere noget hardware der ikke er specifikt kompatibelt med dem. Så du skal ikke blive overrasket hvis det ikke hjælper selvom du får slået integrerede grafikkort fra.
Et godt tip...lad være med at købe IBM's computere. =)

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 08-08-02 00:51

e.p. hvordan vil du stille på nogle jumpere på bundkortet inden i enhedshåndteringen ?
Det så jeg gerne udført, det kan man nemlig ikke *G* !!

Dere r 2 muligheder for at slå dette fra, enten i BIOS eller mest sandsynligt ved at finde
jumperen på bundkortet og slå det fra her...

du kan finde en manual her, men side er meget langsom :

ftp://ftp.pc.ibm.com/pub/pccbbs/aptiva/2144_68m.pdf

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 08-08-02 00:59

på side 5-2 kan du se en oversigt over motherboardet.
højst sandsynligt er det jumper 15, men kan også hvilket er usandsynligt være 14 eller 6,
det kan du se på side 5.3

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 08-08-02 01:01

men det kan også være side 5-5 og 5-6 afhængig af dit motherboard

held og lykke til

Kommentar
Fra : npt

Dato : 08-08-02 11:52

Her er hvad bioswizard har registreret:BIOS Manufacturer: SurePath(tm) BIOS Version 0.02Copyright (C) 1993 I.B.M. Co
BIOS ID       : BGOUS1E COPR. IBM 1981, 1995
BIOS Date : 09/27/95
BIOS OEM Signon : UVPD0RESERVEBGODK1E 550RD9NR05RKDQ91N92168931
BIOS ROM Size : Unknown
Chipset : PCI BIOS is not installed
Super I/O Chip : SMC 93x rev 1 found at port 370h

Kommentar
Fra : npt

Dato : 09-08-02 08:55

Jeg kan ikke komme i kontakt med min bios.
Hvad betyder SES og hvad kan denne jumper nr. 15 gøre(Zonker)?

Kommentar
Fra : npt

Dato : 09-08-02 09:24

Får jeg ikke et bedre svar inden kl. 16.00 accepterer jeg Zonkers svar.

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 220 point
Dato : 09-08-02 10:46

Hej Npt,

ka' du ikke komme ind i CMOS (Bios opsætningen) ved at trykke på delete tasten under opstart?
(det ka' evt. også være du ska' trykke F1 istedet for... når den viser et ikon... dette sku' gøre det muligt at komme ind til "Setup Utility screen")

det er kun hvis din computer er af typen "Type H-1" at det er Jumper 15 (JP15) som er VGA jumperen (ligger henne ved memory slot'sne) position med jumperen på pin "1-2" er den slået til (Enable: 1-2)... og med jumperen over pin "2-3" er den slået fra (Disable: 2-3) dvs. ved at flytte jumperen over i den anden mulig position pin "2-3", ka' du derved slå dit Onboard Grafikkort fra, og derved i stedet for bruge dit ISA Tseng4000 grafikkort... Men det er kun hvis dit Bundkort er "Type H1"...
der er også komponent "J15" der står for "Video Disable" fra side "5-3" (ca. s. 167). den er jeg ikke hel sikker på, men umiddelbart vil jeg gætte på, at den ska' flyttes over på pin 2-3 (istedet for pin 1-2 som den vist nok sku' være nu såvidt jeg ka' forstå på tegningen)

men prøv at kigge på tegningerne og så dit eget bundkort for at finde ud af til hvilken type det er du har...
"Type H1" har 3 Memory slots, hvorimod "Type H2" har 4 memory slots...

og hvis det er denne "Type H2" du har, ser det ud til i følge "Figure 5-4. System Board Type H-2" på siden "5-5", at komponenten "J11" er den "Internal VGA video connector" så hvis det er denne type bundkort du har, er der måske mulighed for, hvis der sidder et kabel/ledning i, at ta' den fra... jeg har lidt svært ved at vurdere det, da jeg kun har disse tegninger, at gå ud fra...

SES er noget IBM har lavet som står for "Smart Energy System" der bl.a. står for energi/power styring... og som de bl.a. også nævner på denne side, gør at bundkortet understøtter "Wake on lan" m.m. -->
http://beals.org/~bandy/730t/servicepac.de.ibm.com/eprmhtml/eprmx/h12208.htm
denne side har... Men hvis det er den der er din jumper 15, ser det ud til at dit bundkort er "type H2"...

så det hele afhænger af, hvilken et af disse 2 typer du har... Jeg har undersøgt dine informationer omkring "BIOS Wizard" resultatet... men har umiddelbart ikke kunnet finde noget brugbart endnu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-08-02 12:02

Hej Npt,

har du fundet ud af hvilken af de 2 typer bundkort du har?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : npt

Dato : 09-08-02 12:42

Diagrammet over H2 svarer til mit bundkort.
Jumper 15 er til SES på mit bundkort. Hvis jeg trykker F1 ved opstart kommer konfigurationsfigurerne frem. Andre taster fremkalder kun tastaturfejl(ESC undt.).
Jeg har også forsøgt at indstallere et Diamond 64Mb grafikkort. Denne kunne computeren genkende, men ikke installere.
Altid Trident drivere? Mit oprindelige grafikkort.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 09-08-02 15:31

Hej npt,

Oki Doki...

når du trykker på "F1" og kommer ind i konfigureringmenuen... er der så en option hvor der står noget a la "Disable internal VGA" eller noget i den dur?

ellers sidder der en ledning eller et kabel i komponent J11 (fra figur 5.4 fra side 5-5)?
komponenten "J11" er den "Internal VGA video connector"... og jeg gætter på at hvis der sidder noget i den, og det bliver taget ud, at den

så vil slå den interne onboard grafikkort fra... men det er lidt svært at vurdere idet jeg ikke kender det board, og kun har tegninger fra manualen at gå ud fra...

I det dit bundkort er en "Type H2" virker Jumperen 15 ikke på dit, idet det er til IBM's "Smart Energy System"... det er til Bundkortet "Type H1" at jumper 15, er til at slå Grafikkortet fra med...

selvom den genkender dit Diamond grafikkort, vil den ikke kunne komme til at funke før dit Trident kort er slået fra... det er ret træls med bundkort der har indbygget onboardkort... nogle gange ka' man også være uheldig selvom man har fået slået det interne fra at et eksternt stadigvæk ikke vil funke...

men jeg vil foreslå dig at gå ind og kigge de forskellige muligheder der er i Konfigurerings menuen... og se om der er noget med "disable VGA"... eller koble komponent j11 fra...

hvis det stadigvæk ikke vil funke... så meld lige tilbage...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : npt

Dato : 13-08-02 08:27

Tak for svaret strarup.
Desværre kan min skærm og min pc'er ikke håndtere mere end 2Mb grafik.
Jeg fik ikke Tsengkortet til at køre, men kunne anvende nogle af dine tips til at få computreren til at genkende og anvende et Diamond Stealth 64 Mb grafikkort. Dog kunne skærm og computer kun anvende 2Mb.
Tak for din vedholdendehed.
Jeg må investere i en ny pc'er hvis jeg vil anvende mere grafik.

Kommentar
Fra : npt

Dato : 13-08-02 08:31

Til User: Du har ret med hensyn til IBM-Aptiva, men jeg kan ikke anvende denne oplysning til noget.
Til Zonker: Tak for tippet om manualet. Jeg kan sikert anvende det i en anden sammenhæng.