/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
problem med 2 operativsystemer
Fra : peteralf
Vist : 496 gange
50 point
Dato : 24-11-04 14:21

Ved opstart af min Pc som har 2 stk operativsystemer skal jeg vælge hvilket drev jeg skal benytte og hvis jeg ikke vælger....starter computeren med det operativsystem som står først.
Mit spørgsmål er: Er der en måde hvorpå man kan bytte om på systemerne således at det er f.eks. system nr 2 der står øverst og som starter op uden at jeg skal vælge.
Jeg håber at spørgsmålet er klart nok.
V.H. Peteralf

Kommentar
Fra : dk

Dato : 24-11-04 14:26

hvilke operativsystemer er det ???

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 24-11-04 14:44

Hej PeterAlf

Windows XP og Windows 2000 har nogle udeærkede NTloader programmer som du får med, men tweak - skiftet mellem 2 systemer - er mere besværligt.

Jeg bruger Boot disk fra Partion Magic - der kan du selv arragere hvilket som skal stå øverts, om det er det samme operativsystem der skal vælges hver gang til autostart efter 10 sek, eller om du vil have det skal være sidst anvendt + 100 andre muligheder.

Jeg kører XP - Win2000 - Win ME og Win 98 og DOS 6.22 på 5 forskellige partioner, og det gode er at XP/2000 kan se de andre partioner, og det drev som er startdrevet bliver altid c:\ - hvor NT loader skifter startdrev, fordi kun 1 kan være C:\

lars

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 60 point
Dato : 24-11-04 14:58

I Windows XP :
Kontrolpanel - System - Avanceret - Start og genoprettelse.
Her kan du vælge standardoperativsystem og meget andet.
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : peteralf

Dato : 24-11-04 15:46

Tak for svaret Gambrinus.
Det var alle tiders.....det virker sgu' tak tak tak
Mens jeg har dig! Er der en mulighed hvor man kan skifte system ....du ved sådan her og nu!!!!??
Det kunne være rar og nemt....
Eller er det noget jeg skal glemme alt om
Men alligevel! mange tak for det svar du har givet.
V.H.Peteralf

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-11-04 19:05

Du mener at skifte styresystem uden at genstarte pc'en ?
Det tror jeg desværre ikke er muligt.
Gambrinus