/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
??? og XML
Fra : souidr
Vist : 398 gange
200 point
Dato : 24-11-04 12:01

Hej alle here er et lille udfordring
1)Hvordan logger man på et fjernt hjemmeside uden at skulle indtast brugernavn og passowrd, disse skal/kan være på en txt file på clienten (begr. antal)
(Alternativet er: browseren på clienten kan kun lukkes hvis der indtastes et br.navn og password)
2) Hvordan indsætter man indholdet af flere søgefelter (5 stks.) ind i et URL.
3) URL' et eksekveres og resultat returnerers som XML format. Kan data fanges uden at xml 'en vises på skærmen, Hvad er det bedst methode til at aflæse data fra XML'en (som stadig ikke må vises i browseren), skal/kan indholdet gemmes som XML-file på disken, eller kan man træk data ud af xml'en fra et "hidden browser" (Jeg hørt om noget der hedder "Blind browser")
4) konkrete simple exampler med mindst 3 felter og hvad skal der til for at køre (HTML, CSS, XML eks. eller andet) og danne mig en idée om det hele, belønnes med op til 400 extra points

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-04 12:29

Jeg fatter ikke en dyt af dit spørgsmål, men sådan indlejres XML med HTML :

Kode
<xml id="note">
<note>
<to>Tove</to>
<from>Jani</from>
<heading>Reminder</heading>
<body>Don't forget me this weekend!</body>
</note>
</xml>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ajohansen

Dato : 24-11-04 12:50

hej
1) formålet med password er vel at kun den der kender koden kan komme ind
2) den må du lige uddybe
3) der findes et program som kan læse xml, hvad mener du med resten af spørgsmålet

hvor meget erfaring har du?

//anne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-04 13:03

1.) Kunne måske klares med cookies, hvis det er det du mener ? Du kunne vel også blot identificere en IP og kun give adgang til de IP'ere du ønsker skal logges ind. I begge tilfælde vil der dog blive tale om at ALLE der logger ind fra klientens maskine vil kunne komme på. Det er altså visse klient MASKINER, der uden password kan komme på. Du får ikke styr på, hvilke PERSONER der får adgang.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-04 13:15

...hvad skal der til for at køre (HTML, CSS, XML eks. eller andet)... kunne måske besvares med :

XHTML : http://www.w3schools.com/xhtml/default.asp

Hvis det et hybrid opmærkningssprog du er ude efter? XHTML vil med tiden erstatte (D-)HTML (HTML+Javascript+CSS)

...alle nyere browsere kan køre (D-/X-)HTML og CSS 2. Der er dog forskel på, hvorledes de fortolker både CSS, DOM og XML/XLS/XLST/XLS-FO.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : souidr

Dato : 24-11-04 13:35

Hej Anne
1)Passwordet er til et unikt bruger som flere inst. skal kunne bruge, dog må brugerene ikke selv logge på (det skal "systemmet")ellers så spredes passordet til alle vind og så er det ikke længere "et begrænset antal bruger" som kan søge info på det fjerne server.
2) der skal laves et simple html side med 5 felter hvor brugerne kan indtast et søge kriterier f.eks. et såkaldt ISBN nummer (til at identificere bøger), forfatternavn, måske årgang o.s.v.. Disse info skal "flettes i en url som for. eks.
http://MyServer/BookDB/llisapi.dll?func=search&lookfor1 =complexquery &where1=(Attr_10551_2:"87-7843-424-6")&boolean1=or&lookfor2=complexquery &where2=(Attr_10551_4:"Jacob Kristiansen")&boolean1=or&lookfor2=complexquery&where2=(Attr_10551_5:"XML i praxis")&outputformat=xml

Hvor "87-7843-424-6", "Jacob Kristiansen" og "XML i praxis" er data indtastet af brugeren i en eller flere felter og indsat i URL' en

Resultat ser sådan ud

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<output>
<SearchResults>
<SearchResult>
   <Attr_10551_2 DisplayName="STDPROD:ISBN_Nr">87-7843-424-6</Attr_10551_2>
   <Attr_10551_3 DisplayName="STDPROD:Betegnelse">Jacob Kristiansen</Attr_10551_3>
   <Attr_10551_4 DisplayName="STDPROD:Dansk_titel">XML i praxis</Attr_10551_4>
   <Attr_10551_5 DisplayName="STDPROD:Kort beskrivelse">Den bog er en introduktion til praktisk anvendelse af XML og de vigtige følge teknologier ..... </Attr_10551_5>
   <Attr_10551_6 DisplayName="STDPROD:ISBN Subtybe">87.200.40 </Attr_10551_6>
   <Location DisplayName="Location" Protocol="http" ServerName="Localhost" URL="/BookDB/llisapi.dll?func=ll&amp;objId=10334&amp;objAction=browse">2000 10332 10334 10444<Location>
   <MIMEType DisplayName="MIMEType" Protocol="http" ServerName="localhost" IconURL="/support/webdoc/apppdf.gif">application/pdf</MIMEType>
   <Name DisplayName="Name" Protocol="http" ServerName="localhost" ViewURL="/BookDB/llisapi.dll/87-7843-424-6.pdf?
func=doc.Fetch&amp;nodeId=10444&amp;docTitle=8002&amp;vernum=1" DownloadURL="/BookDB/llisapi.dll?func=ll&amp; objID=10444&amp ;objAction=download">87-7843-424-6</Name>
   <OTObjectDate DisplayName="Date" Mask="MM/DD/YYYY">11/05/2004</OTObjectDate>
   <OTObjectSize DisplayName="Size" Suffix="KB">7639</OTObjectSize>
</SearchResult>
</SearchResults>
</output>

Af ovenstående skal de 4 først elementer (dem der starter med <Attr_10551_ ) vises (ved hjælp af en xsl ??) samt linienerne

http://localhost/BookDB/llisapi.dll?func=doc.Fetch&nodeId=10444&docTitle=XML_i_praxis&vernum=1"
og
http://localhost/BookDB/llisapi.dll/?func=ll&objID=10444&objAction=download

Dette skal bruges til at børne og lidt voksen unger på friskoler kan søge bøger og andre relevante litterature på en database som Frisskolerne er fælles om
at udvikle på frivillige basis (DB kan godt nok kan tigåes på nettet via en html interface , men der er ikke hensigten da den også indholder lærer materialer)

Erfaring ? lidt HTML, Lidt VB, Lidt af hvert og forstår alt undtaget Linux (Desværre), men jeg er bedst til system administration og Oracle
Du siger at der findes et program der kan læse XML, Hvor kan jeg find info om den ?
E-mail : souidr@go.com

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-11-04 16:55

Hej souidr!
Sikken en masse du kan! - Har du også lært at bruge søgemaskinerne?

Kommentar
Fra : souidr

Dato : 24-11-04 21:21

Jo. men here skal der søges i ET bestemt server og ikke på nettet, basen indholder ca. 12000 dokumenter (undervisningsmaterial) hvor eleverne kan søge tidligere opgaver, løsningsforslag, faghæfter, og meget mere. Alt i PDF format hvor der er tilknyttet metadata som man kan søge på.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-04 21:30

Mht. 1.) Så vil et brugernavn jo identificere vedkommende der skal logge på. Hvis du genererer eller udmasker et password i f.eks. Javascript, ASP, PHP, Perl eller lign. ved hjælp af cookies (rene *.txt filer) på baggrund af brugenavnet, er du jo lige vidt !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-11-04 21:42

Jeg ved ikke om det kunne være nogen hjælp, men hvis du tilmelder dig dette site : http://activedeveloper.dk

..og søger på XML finder du en henvisning til :

Citat
Writing a Search Engine using XML and ASP
Peter McMahon viser dig hvordan du kan lave en "Search Engine" ved hjælp af ASP og XM...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jeppebundsgaard

Dato : 30-12-04 22:38

1) Hvis klienten har fast IP-adresse kan du jo evt. bruge den til at afgøre om brugeren kan komme ind. Det kræver at du programmerer serverside (dvs. php eller asp fx). Ellers er det rigtig langhåret. Hvis du vil læse en tekstfil på klienten skal du bruge active-x (og så kan du kun bruge MS INternet Explorer). Så jeg vil foreslå dig at du i stedet giver brugerne adgang med deres egen brugernanv og kode.
2) Du skal lave en form i html:
<form method=get action=soegefilnavn.php>
Titel: <input type=text size=20 name=titel>
isbn: <input type=text size=20 name=isbn>
OSV.
<input type=submit value="Send">
</form>
Når brugeren skriver ind kommer det ind i url-en på den måde du skriver om. Hvis du skriver method=post istedet for get, ses det ikke i url-en - men det sendes med alligevel.
3. Dit søgescript skal være serverside (dvs igen php eller asp) - ellers kan det vist ikke lade sig gøre. Hvis det er php får du inputtet ind i variable - fx ligger titlen i $_GET[titel] efterfølgende. Det kan sagtens lade sig gøre med php at trække det relevante ud fra xml-en. Men du skal altså kunne noget php. Læs mere her: www.php.net.
4. Med andre ord: Enten skal du selv sætte dig ind i php - ellers skal du have en til det (og det er umiddelbart det jeg ville foreslå - men det koster jo nok penge).

Annuller spørgsmålet
Fra : souidr

Dato : 13-09-06 10:03

Jeg har løst problemet