/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS-Office
#NavnPoint
sion 18709
refi 14474
Klaudi 9389
Rosco40 5695
berpox 5456
dk 5398
webnoob 4919
Benjamin... 4870
o.v.n. 4637
10  EXTERMINA.. 4373
EXCEL HJÆLP
Fra : pallebhansen
Vist : 3543 gange
500 point
Dato : 22-11-04 11:28

Mødeliste.
Jeg har lavet et exceldokument, med en række foroven fra 1 til 31 (Månedens dage)hvor 1 er i kolonne B.
I kolonne A står en række navne nedad.
Nu vil jeg have automatiseret det sådan at det første navn som kommer feks. mandag og fredag, får et tegn: / ud for de dage, andet navn kommer tirsdag og torsdag, og skal have et tegn ud for dem.
Men nu er den 1 jo ikke altid en mandag, så jeg skal jo angive hvad den 1 er for en dag, eller feks angive hvilket tal der er en mandag, og så skal excel, selv beregne hvilken dage de andre kolonner er.
Jeg forestiller mig at når dokumentet åbnes, så spørge der om hvad for en dag der er mandag, jeg trykker feks. 3 for at angive at d. 3 er en Mandag.
Og derefter sættes automatisk en streg ud for de dage personen skal komme. De streger (rækker) skal selvfølgelig følge personen, selvom jeg sorterer navnene i kolonne A
Navnene i kolonne A skal selvfølgelig hver have indkodet dagene de skal komme, feks. kan første navn få en "kode" der hedder 1 og 5 for mandag og fredag, og dette gælder så fremover i tiden/årene, men det skal måske laves i et extra dokument.?
Er du forvirret, det er jeg også, så hvis du ved hvordan, så skriv det så også jeg kan forstå det.
VH Palle Hansen

 
 
Kommentar
Fra : IBM760


Dato : 22-11-04 13:11

Hej Palle,

det du ønsker minder om en mindre programmerings/makro opgave!

Men hvorfor gøre det så vanskeligt? Hvis jeg har forstået dig ret, drejer det sig om et vagtskema - hvor nogle har vagt på faste ugedage i en meget lang periode.

Hvis det er tilfældet, hvorfor så ikke lave skemaet for en længere periode (eks. et år/365 dage af gangen).
Hvis du så kun ønsker, at vise en måned eller 4-5 uger af gangen - kan du gøre dette i et andet ark/dokument.

Hvordan kan du så på en enkel måde fylde data i?

I kolonne "A" angiver du de forskellige navne. Og vandret angiver du ugedag, dato, uge-nr, og måned - som du nu har lyst til.
Så begynder du, at fylde oplysninger på for hver person (men kun i den første uge periode - eks. markeret med "X").
Når så alle personer er blevet tildelt dage, skal du bruge "auto fill" (jeg kan ikke huske hvad den hedder i den danske udgave - evt. Udfyld). - Det gør du ved, at markere den udfyldte første uge for alle personer. Derefter placeret du din cursor i nederste højre hjørne (cursor skifter til et kors) og så trækker du oplysningerne til højre (ligeså langt som du har datoer til) og slipper musen - og så er alle de felter blevet auto udfyldt.

Hvis du så kun ønsker, at vise 30 dage eller 4/5 uger af gangen, kan du jo lave et ekstra ark med reference til de tilsvarende første celler. Når der så er gået en uge, går du ind i dit store skema og sletter de tilsvarende kolonner - de efterfølgende kolonner rykker så automatisk til venstre. På et tidspunkt, skal du så huske at tilføje nye datoer yderst til højre.

Det er måske en husmandsmåde, men den er enkel.

Mvh Ivan



Kommentar
Fra : IBM760


Dato : 22-11-04 13:21

Obs - løsningen med et extra ark, ser pt. ikke ud til - at fungere helt efter hensigten.
Når man sletter i den ene ark, mistes referencer - men det må også kunne løses.

Jeg håber, at vende tilbage senere med en løsning på dette.



Kommentar
Fra : emesen


Dato : 22-11-04 17:07

Vagtskema laves ikke pr måned men pr uge eller antal dage ligmed antal personer og skiftemønsteret.
Når du har valgt dit vagtmønster kan du benytte autofyld som IBM760 foreslår.

Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 22-11-04 18:03

I A1 skriv den første dato i måneden eks. 01-11-2004
Fra D2 til AH2 tallene fra 1 til 31
D1 formel = a1
E1 =HVIS(MÅNED($A$1+D2)<>MÅNED($A$1);"";D1+1)
træk denne formel hel ud til AH1

A3 navn på person
B3 den første dag f.eks. "ma" for mandag
C3 den anden dag f.eks. "on" for onsdag

B3 =HVIS(ELLER($B3=TEKST(D$1;"ddd");$C3=TEKST(D$1;"ddd"));"/";"")

træk den over til AH3 og derefter nedad indtil du ikke har flere navne.

nu skulle den virke når du skifter måned







Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 22-11-04 18:09

Jeg glemte lige at cellerne D1 til AH3 skal have brugerdefineret format ddd

Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 22-11-04 18:09

D1 til AH1 selvfølgelig )
e

Kommentar
Fra : Jorgen_ros


Dato : 22-11-04 21:34

Hej Kabak

Der er vist en lille skrivefejl i din løsning. Sidste formel skal vel ikke skrives i B3, men D3 ik'?

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 22-11-04 22:12

Kabbak: Jeg prøver men er kørt sur i det
I A1 skriv den første dato i måneden eks. 01-11-2004 [Men i A kolonnen starter navnene jo, skal det ikke være i kolonne B, og skal den trækkes ned]
Fra D2 til AH2 tallene fra 1 til 31 [ok]
D1 formel = a1 [Vil det sige at datoen feks. 01-11-2004 skal sættes oveni 1 tallet]
E1 =HVIS(MÅNED($A$1+D2)<>MÅNED($A$1);"";D1+1) [ok]
træk denne formel hel ud til AH1 [ok]

A3 navn på person [Skal det ikke være A4 da B3 jo er optaget af formlen: HVIS(ELLER($B3=TEKST(D$1;"ddd");$C3=TEKST(D$1;"ddd"));"/";"") ]
B3 den første dag f.eks. "ma" for mandag
C3 den anden dag f.eks. "on" for onsdag [men skal jeg ikke have flere tomme felter da nogle møder alle hverdage]
NB: Skal der ikke ske det at dokumentet selv udfylder disse ma og on, der sker ikke noget?

B3 =HVIS(ELLER($B3=TEKST(D$1;"ddd");$C3=TEKST(D$1;"ddd"));"/";"")

træk den over til AH3 og derefter nedad indtil du ikke har flere navne.

nu skulle den virke når du skifter måned


Jeg glemte lige at cellerne D1 til AH1 skal have brugerdefineret format ddd [Du mener vel D1 til AH2][jeg har markereret 1 til 31 og trykket formater celler tal, og angivet 0 decimaler, er det ok]
VH Palle Hansen


Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 22-11-04 22:58
Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 23-11-04 00:55

Alletiders, du er ikke så dårlig til det der excel.
Nu du er igang, kan du så ikke lave plads til 5 hverdage, og lave det sådan at når jeg sætter nye navne ind, og sorterer dem alfabetisk, så følger deres træningsdage med.
Jeg skal indsætte så mange navne, (70personer) at der bliver 3 sider at udprinte, det længste navn jeg har er: Johannes Pedersen
Så summa sumarum, vil du lave dette:
1.
2. lave navnerubrikken kun lige så bred at der kan stå: Johannes Pedersen
3. Lave plads til 5 hverdagsindtastninger, også så det kun lige kan stå der.
4. Lave ca 70 pladser, og få dem alle til at virke med ma ti on to fr indtastningerne.
5. Fordele alle dagene med lige stor afstand, og sørge for at skråstregen er i midten, med fed skrift, da folk skal krydse af der.
6. lave hveranden række mønstret, for så er det lettere for brugerne at følge linien ud til hvor de skal slå et kryds?
7. Kan du også lave lørdag og søndags kolonnerne næsten sorte, da det så er lettere at følge weekenderne.
8. Lave et sidehoved: Selvtræning Træningssal Mdr: (Det behøver kun være på første side)
9. Sørge for at udskriftområdet ikke tager indtastningsfelterne ma ti osv med.
10. fordele de 3 sider ved udprint, så hovedet med ugedage og 12345 er med på alle sider.
Jeg ved godt det er noget af et arbejde, men måske vil du lave noget af det?
VH Palle Hansen




Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 24-11-04 00:30

http://holgerbak.frac.dk/excel/Tidsplan.xls

hent den nye her.

det med rækkerne, dur ikke når du også vil makere lø og sø kolonnerne.

jeg har lavet 2 skriftfarver i stedet, så jeg håber at du skriver ud i farver.

nb. jeg kunne ikke ungå en enkelt makro, den kører når du retter datoen, så det må du leve med.

kabbak

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 24-11-04 17:02

Det er rigtigt fint det du har lavet, jeg ville ønske jeg selv kunne, men mine evner slår desværre ikke til, så hvis du vil hjælpe med det sidste bliver jeg glad.
Jeg måtte sætte excels sikkerhedsniveu til lav, for at kunne bruge makro, men det er også ok.
Jeg har ikke farveprinter men farven på lørdag og søndag er tilpas sort, ok, men du må gerne fjerne farven helt foroven, i de 2 linier.
Kan du lave sidehovedet med dobbelt så stor skrift i fed
Kan man fjerne alt det der ikke bruges ude til højre, altså AL til AW?
Kan du lave dokumentet så stort som muligt, altså i bredde og højde.
Beholde antal rækker på side 1 og 2, men også fylde sidste side3 med samme antal rækker.
Hvis jeg skifter dato til 01-01-2005 så mangler udfyldningen af lørdag og søndag?
Kan man lave det sådan at en indtastning af et ettal eller et x i kolonnerne ma ti on to fr giver samme effekt?
VH Palle Hansen



Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 24-11-04 22:01

nu kan du hente den igen.

(Kan man lave det sådan at en indtastning af et ettal eller et x i kolonnerne ma ti on to fr giver samme effekt?)
jeg har lavet så du tilføjer og fjerner med højreklik, en makro mere


Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 24-11-04 23:56

Skide smart med det højreklik.
Nu tror jeg vi er meget tæt på.
Hvis jeg markerer en række (Alle dagene) ud for et navn, højreklikker og vælger formater celler, og jeg så vælger fanebladet mønstre, jeg trykker så pil ned i mønster, hvor jeg vælger ikke det helt oppe til højre, men det ved siden af, så får jeg et mønster, jeg kan lægge på hveranden række, men overskriver så desværre de farvede lørdag søndags kolonner. Kan man fortælle programmet at det skal lave disse mønstre før det farvelægger lørdag/søndag, eller bare lave dem før nogen makro går igang?
Der er en fejl i dine tillagte rækker (Side 3), for hvis jeg ændrer datoen til 01.01.2004 bliver de sidste 5 kolonner forskudt.
Eller hvis jeg ændrer datoen til i dag 24.11.2004 så er der kun en række lørdag/søndag
Hvis du kan lave det med lørdag søndagskolonnerne, kan du så også farvelægge de dage der ikke er i måneden, feks i Febuar?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 25-11-04 01:43

du kan hente den igen

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 25-11-04 01:48

Ja, men jeg har ikke set så meget på den, men der er stadig fejl.
24.11.2004
Så bliver næsten alt farvet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 25-11-04 08:19

du skal jo altid skrive den 1. i måneden, det er jo det den går ud fra.
hvis du skriver den 24.11.2004, er der jo kun 6 dage tilbage i den måned, derfor er resten farvet, der er jo i december

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 25-11-04 13:33

Du har fuldstændig ret, og alt fungerer, pånær de sidste 4 linier som du indsatte på side 3.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 25-11-04 17:28

de er rettet nu

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 25-11-04 23:44

Jeg siger tak, og vil nu gennemprøve den, skal nok vende tilbage, til dig superKabbak.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 29-11-04 09:35

Der er lige et par ting, jeg vil bede dig rette, hvis du har tid:

1. Hvis jeg indsætter et navn, så forsvinder rammen rundt om navnet, kan rammen bibeholdes på udskriften?

2. Hvis jeg skriver et navn i første navnefelt, som senere sorteres, og som så kommer til at stå længere nede, så følger hjælpeteksten: "Brug højre musetast for at skifte" med ned, og dækker for et navn. (Hvis det er svært at rette, så bare slet hjælpetekst) Ellers kan den måske bare stå og pege på on, to eller fre?.

3. Kan skråstregen for ankomstdag blive med fed skrift?

4. Kan den indsatte dato, som jeg ændrer hver mdr. feks. 01-12-2004 komme med på udskriften uden at blive sorteret med, når jeg sorterer navnene.

5. Kan du strække dokumentet yderligere; Lidt til højre og lidt ned, og helt op under sidehovedet, da printeren godt kan klare det?

6. Hvis jeg sorterer navnene i alfabetisk orden, så jeg får jeg en sorteringsadvarsel der siger: Microsoft Excel har fundet data ved siden af markeringen. Da disse data ikke er markeret, vil de ikke blive sorteret. Hvad vil du foretage dig? a: Udvid markeringen eller B: forsæt med den aktuelle markering.
Hvis jeg siger a, så følgers navne og ankomstdage godt nok ad, men mønstrene følger ikke hveranden linie, men hvis jeg svarer b, så følger navnene ikke tidsplanen, og der går kuk i de dage folk skal komme?
(Jeg indsætter jo nye navne, men de gamle bibeholder jo deres ankomstdage, derefter sorterer jeg alle navnene)
Hvis det er et problem med at det mønster skal blive på hveranden linie, så må vi jo vælge at slette det, og så er de næste punkter 7 og 8 uaktuelle. Eller kan de laves i skemaet, før makroen kører, og dermed bibeholdes?
7. Mønsteret på hveranden linie er ikke kraftig nok, den bedste model er det mønster der er lige til venstre for den du har valgt, altså kun et nummer kraftigere.
8. Mønsteret skal ikke gå ind i navnefeltet.
VH Palle Hansen


Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 20-12-04 20:18

http://holgerbak.frac.dk/excel/Tidsplan.xls

6. skriv datoen igen,når du har indtastet navne, så sorterer den automatisk

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 21-12-04 17:43

Det er rigtigt godt det du har lavet Kabbak, og jeg siger tak, og jeg har også udfyldt og udprintet, og det virker fint.
Jeg har selv fundet ud af at gøre dokumentet størrer, så det fylder ud på papiret.
Men et mindre problem:
1. Jeg ville godt have side 3 til at være helt udfyldt med linier, jeg kan også kopiere feks. de sidste tomme linier, og indsætte dem så side 3 bliver udfyldt, men så bliver de ikke udfyldt med at hver anden linie bliver mønstret, heller ikke hvis jeg opdaterer datoen. Er det fordi jeg ikke sætter de nye linier ind i bunden, eller følger makroen bare ikke med ved en kopiering?
2. Og hvorfor siger den, hver gang jeg markerer navnene for at sorterer dem, om den skal udvide markeringen:
"Exel har fundet data ved siden af markeringen. Da disse data ikke er markeret, vil de ikke blive sorteret.
Hvad vil du foretage dig: Udvid markeringen, eller forsæt med den aktuelle markering."
Betyder det bare at navnet er tilknyttet data (Ud for navnet), og man derfor altid skal svare: Udvid markeringen
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Kabbak


Dato : 21-12-04 22:06

Nu kan du hente den igen.

1. Jeg har ændret i koden så den selv tæller rækker, så kan du udvide efter behov.

2. det er fordi du gør forkert når du sorterer.
I Excel makerer man bare en celle, vælg så Data > Sorter , så finder excel selv alle data, og om der er overskrifter, vælg så den overskrift der skal sorteres efter, og alle data følges ad.

Jeg har nu lavet så du bare højreklikker på datoen i A1, så opdaterer og sorterer den på navne.



Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177645
Tips : 31970
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409546
Brugere : 218890

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste