/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Hvad er det for en...
Fra : zylles
Vist : 2316 gange
10 point
Dato : 19-11-04 23:05

Den kan skrige i en meget høj tone, nærmest som en lille gris... Det er sort eller meget mørk. Den kan klatre i træer. Den er bange for hunde, men kan spise mens min kat ligger og sover ved siden af,Og hun ikke lader andre katte komme til sin skål... Den er ca. på str. med en lille hund. Den har hale. Den løber tungt, og nærmest trav. altså 3 taktet. Men er lynhurtig. Den stjæler måske også æg, da der ikke har været æg siden vi så den første gang i sommers.
Hvad kan det værer...

Kommentar
Fra : babee

Dato : 19-11-04 23:10

det kan være en ilder eller en hermelin eller en mår

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 19-11-04 23:13

Løber tungt, næsten i trav og klatrer i træer.
Det er en mår. En husmår, for den er noget mørkere end en skovmår.
Beskrivelsen lyder næsten mere som en ilder, men så vidt jeg husker, kravler de ikke i træer.
mvh dova

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-11-04 23:16

Neeeeeeej.... Det ER en lille gris... Øøøøøfff!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-04 23:19

Var lige ved at tjekke efter.
En ilder kan klatre i træer, men gør det meget sjældent.
Men ud fra beskrivelsen af hvordan den løber, tror jeg det er en ilder.
De er for øvrigt totalfredede, hvorimod husmåren kun er fredet fra februar til juni.
mvh dova

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-11-04 23:21

Klatregrise kan også klatre i træer...

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 19-11-04 23:39

det kan være 2 ting.
En mår eller en Lækat.
Læg mærke til om den skifter farve her til vinter, bliver pelsen hvid, er det en Lækat.
Den kan bide EKSTREMT hårdt. Men kan sikkert også blive tam :D

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 19-11-04 23:42

Mener ikke en Iler er ret stor. En Iler er hvist mere på størelse med en Rotte eller lidt større

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-04 23:53

En lækat er ikke ret stor, faktisk meget lille i forhold til en ilder.
En ilder er op til 45 cm lang +hale på 15-20 cm, hvor en lækat er et lille slankt dyr på 20-25 cm+en lille hale på tykkelse med en blyant og 8-10 cm lang
mvh dova

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 20-11-04 00:06

dova< hmmm...hehe....der er hvist noget jeg roder rundt i så.
Troed egenligt at en Lækat hvar på størelse med en mindre Kat ?
men du har cheket det på nettet kan jeg næsten forstå, så må man jo gå ud fra det er rigtit :)
Men den bliver hvid om vinteren, kan man ikke få point for det :P ??

Kommentar
Fra : zylles

Dato : 20-11-04 00:34

Jeg har kigget på nettet... Og jeg tror nok mest på at det er en husmår... Farven passer og den er større end ilder... Min er større end en kat, ja nok samme størelse som vores hund..ca. Men halen ligner også ret godt. Den har ikke spist mine dyr endnu da. Dværg kaniner og marsvin, som har gået ude hele sommeren. Men æggene er altid væk.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-04 00:36

Nej Trinethk
Jeg har nu ikke tjekket det på nettet.
Men jeg har alle 3 af de nævnte dyr boende lige her omkring. Lækatten ser jeg dog ikke så tit, de kommer sjældent helt tæt på huse og mennesker.
Men sidste sommer optog jeg en videofilm af en ilder, der med sine 5 små unger tumlede rundt på min græsplæne

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-04 00:42

Du skal i hvert fald passe på, at dine smådyr er lukket godt inde, for den kan finde på at tage dem.
Men katten tror jeg ikke den gør noget. Det har jeg aldrig hørt om, og mine 5 katte render også rundt udenfor selv om både mår og ilder jævnligt er her.
Hvis det er en husmår, skal du passe på den ikke flytter ind i huset, for den kan totalt rasere isolering m.m. på et loft.
mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-11-04 01:26

en løber tungt! Det kan man virkelig ikke sige om nogen af dem. Sådan lidt halvtamme og æder og drikker sammen med katten, det er ikke normalt. Jeg tror det er et eller andet mærkeligt kæledyr, der er sluppet fri. En vaskebjørn??
Alle væseldyrene tager æg, marsvin og kaniner., Men de er da meget sky almindeligvis.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-11-04 03:51

Hej zylles !
Her er et par link, så kan du prøve at se om du mener den ligner, ilderen (lækatten) er noget mindre end husmåren, og de kan vældig godt lide æg begge to
http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=11&a=0&c=22&i=183
http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=11&a=0&c=22&i=306
der står også skrevet lidt så måske kan det give et fingerpeg.
god week-end Benny

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 20-11-04 04:01
Kommentar
Fra : zylles

Dato : 20-11-04 07:38

I dag vil jeg prøve at gå på det gamle høloft, for at se efter spor.
Den mindste af pigerne håber det er en vaskebjørn, for sådan en har hun altid ønsket sig, til at vakse sit legehus,,,GRIN.
Den store af drengene er sikker på at det er ET MONSTER som ikke er opfundet endnu...Endnu mere grine.
Mange tak for gode svar.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-04 11:13

zylles
Det lader til, at du har set dyret temmelig godt.
En vaskebjørns måde at "humpe" af sted på, kan også sagtens ligne, som valde siger, men den er meget større, mere grå og med tydelige hvid/sorte striber i hovedet og striber på halen.

Bennymanden
Skal det du skriver: ilderen(lækatten), forstås så du mener det er samme dyr?? Sådan opfatter jeg det, selv om det måske ikke er det du mener.
Det er det da bestemt ikke, samme dyr altså.

En afslappet ilder der ikke føler sig nervøs, humper også af sted på en lidt sjov hoppende måde, hvor en mår løber mere ensartet.
Men nu er det yderst sjældent, at en ilder klatrer i træer.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-04 11:14

zylles
Det lader til, at du har set dyret temmelig godt.
En vaskebjørns måde at "humpe" af sted på, kan også sagtens ligne, som valde siger, men den er meget større, mere grå og med tydelige hvid/sorte striber i hovedet og striber på halen.

Bennymanden
Skal det du skriver: ilderen(lækatten), forstås så du mener det er samme dyr?? Sådan opfatter jeg det, selv om det måske ikke er det du mener.
Det er det da bestemt ikke, samme dyr altså.

En afslappet ilder der ikke føler sig nervøs, humper også af sted på en lidt sjov hoppende måde, hvor en mår løber mere ensartet.
Men nu er det yderst sjældent, at en ilder klatrer i træer.
mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-11-04 13:20

Ja men i glemmer de lyde bæstet giver fra sig "skriger næsten som en gris" Ingen af de dyr i nævner skriger som en gris (Det ved jeg ikke om vaskebjørne gør).
På den her tid, er lækatten da blevet hvid, undtagen halespidsen, som er helt sort. Ilderen er vel brun hele året, ligesom bruden, den (bruden) er forøvrigt mindre end lækatten. Men "vores" dyr er næsten så stor som en lille hund, derfor og på grund af skrigelydene, så foreslog jeg en vaskebjørn , Er der nogen her der ved hvad vaskebjørnen siger?? (Udover måske: Så gør vi sådan når vi vasker vort tøj)
Jeg går mest ind for, vaskebjørnen, eller det endnu uopdagede "
Mvh. Valde.monsterdyr"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-11-04 14:13

Jo,valde
Du kan tro at måren og også ilderen skriger, men mest måren.
Det lyder nemlig som en lille gris, eller et hysterisk spædbarn eller nogen gange som to hankatte der slås.
Når dem jeg har rendende herude skriger om natten, er det så hele familien vågner ved det. Og så er det frem med lygten og lyse i retning af lyden, og så står dyret stille og rejser sig op på bagbenene og sidder og kigger. Og jeg har også set måren sidde og spise både kattemad og fuglefoder udenfor.
En vaskebjørn siger ikke ret meget, det er nærmest sådan nogen små gryntelyde og så kan de nogen gange gå og "småsnakke" lidt med sig selv.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-11-04 16:17

jow - jeg har bare levet hele mit lange liv, på landet uden at høre en eneste lyd fra den slags dyr. Jeg har da nok hørt hvordan minke kan skrige, og de hører jo også til "den slags dyr", så jeg betviler, selvfølgelig ikke dine oplevelser, Dova. Vaskebjørnen kender jeg kun fra tv. Men væselsdyrene, synes jeg er meget vævre, og ikke kluntede i deres trav, de forsvinder som et lyn, og når de løber over vejen foran bilen, ser det jo heller ikke kluntet ud, jeg tror stadigvæk på at det er et undsluppet kæledyr, af en slags.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-01-05 12:22

Nå har i fået gåden opklaret??

Godkendelse af svar
Fra : zylles

Dato : 09-01-05 17:04

Tak for svaret dova.