/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Ved ikke rigtig om det er her
Fra : claraogsigne
Vist : 492 gange
100 point
Dato : 18-11-04 00:37

spørgsmålet hører ind under. Men jeg skal vide noget om sproget jamaica-engelsk.
Nogen der kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 00:49

Det kommer an på hvad du skal vide.
Jamaicaengelsk er et såkaldt creol-sprog, altså et blandingssprog, der her består af engelsk i blandet lokal dialekt (udtalemåde) og ord der kan føres tilbage til et "indfødt" sprog. Det kaldes så vidt jeg husker også for Pidgin.
mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-11-04 00:51

Spørgsmålet om en sprognorm kan være kompliceret. I lande som Jamaica er standard britisk-engelsk stadig den norm, der er knyttet mest prestige til, selvom de fleste mennesker taler et engelsk-baseret kreolsprog, som ligger langt fra den britisk-engelsk norm og ”Jamaican Creole” betragtes af dem der selv taler det faktisk som en slags andenrangsengelsk. Resultatet af denne sociolingvistisk betingede situation er, at befolkningen taler en række former for engelsk – fra modersmålskreolsproget til standard britisk-engelsk – afhængig af deres økonomiske situation, hvad de har mest lyst til og hvor godt de kender målsproget. I andre lande som f.eks. Papua New Guinea opfatter man et engelskbaseret kreolsprog som et selvstændigt sprog (Tok Pisin), selvom hovedparten af ordforrådet – ligesom i kreolsproget på Jamaica – består af genkendelige engelske ord.

Fra denne side http://tea.fernuni-hagen.de/Iglo/Install/kurs/text_without_exercises_55801.htm

Hilsen ans