/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Slægter på nettet og juraen bagved
Fra : nittehans
Vist : 524 gange
200 point
Dato : 17-11-04 23:04

Jeg vil gerne vide hvordan det juridiske er i forbindelse med offentliggørelse af slægtsdata på nettet. Jeg er klar over at man ikke må offentliggøre data om nulevende personer iflg. dansk lovgivning.
Jeg har imidlertid fået henvendelse fra tyskere, som jeg har på min familieside, som ikke accepterer at stå der. Har nogen en viden om de kan kræve iflg. tysk lovgivning?
Jeg har i første omgang slettet de personer fra siden, men hvordan er mon loven skruet sammen i så henseende?

Venlig hilsen

Hans

http://www.nittebjerger.dk

Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-04 23:39
Kommentar
Fra : senta

Dato : 17-11-04 23:48

Om offentliggørelse af slægtsdata på nettet er gældende i Tyskland vides ikke, men ?
Senta
http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=537#navn2

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-11-04 01:22

Se denne principielle diskution,hvor jeg bringer et lille uddrag http://www.kandu.dk/dk/spg/44902

Citat
Mit spørgsmål er, er det tilladt at sprede denne oplysning på en offentlig tilgængelig hjemmeside? Oplysningerne er taget fra TDC’s telefonbog.
*******************************************************

Datatilsynet svarer (telefonisk)

Som du har fremstillet problemet i din mail, er det ikke ulovligt. Oplysningerne er alment tilgængelige og indeholder f.eks. ikke CPR nummer, og om man aktivt skal søge efter disse oplysninger eller ej er underordnet.

Hvis der lægges andre oplysninger ud på Internettet, vil Datatilsynet konkret i hver sag på egen foranstaltning - eller efter en anmeldelse vurdere disse oplysninger, og det der grundlæggende afgør om dette så er strafbart er fortsættet og i hvilken en sammenhæng oplysningerne spredes.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-04 01:36

Jakjoe, sorry
Nu bliver jeg nødt til at rette dig.
Det citat du bringer er ikke i overensstemmelse med de faktiske forhold.
Hvilket også kan læses i nogle af de link som senta har bragt, med uddrag af persondataloven.
Og i en sag, er der en mand der har fået 20 dages ubetinget fængsel for at bringe et foto, navn og telefonnummer af sin tidligere kone på en hjemmeside. Der er så nogen særregler der gælder for slægtsforskere, men hovedreglen er, at man skal have en skriftlig tilladelse for at bringe noget som helst af personlig karakter.
Det hører ind under straffelovens §264d og § 232 som omhandler krænkelse af privatlivets fred og overtrædelser af persondataloven.

Og nittehans
Du må meget undskylde denne utidige indblanding i dit spørgsmål.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-11-04 01:48

http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=537
Citat
Det er dog Datatilsynets opfattelse, at eksempelvis et familietræ med ganske ufølsomme (banale) oplysninger såsom navne, fødsels og dødsår kan offentliggøres på Internettet uden samtykke.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-04 08:37

Du går nok ikke meget galt i byen, ved at betragte den danske lovgivning med den tyske.
Det vil sige at data først må komme frem om afdøde personer efter en rum tid, ca. 80 år.

Ud over dette, er det samtidig en god ide, at få tilladelse af nulevende personer efter den afdøde, så er man på den sikre side.

ellebye

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 18-11-04 08:50

Nordisk Slægtsdatabase har undersøgt spørgsmålet (for Danmark) og disse kan findes på linket:

http://www.nsdb.dk/

Med venlig hilsen
Varla/Ejvind

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 19-11-04 23:16

For Tyskland...
af flere grunde tror jeg ikke helt vi kan overføre/bruge vore danske regler/lovgivning.

Dels er holdningerne forskellige,
jeg er også stødt på den samme tyske modvilje mod at vidergive oplysninger til "trediemand"
hvilket sikkert til en vis grad sammen med fortiden i det "tredie rige",
(jeg har set eksempler på dobbelt ane registrering for at bevise at man var rase-ren/ikke jødisk)
og i det "ehemahlige DDR", hvor registreringen af personoplysninger jo fortsatte.

Dels er reglerne anderledes,
(som de var i Sønderjylland fra 1864 til 1920, nogle slægtsforskere vil kende de specielle regler her)
en god indgangsnøgle til tysk slægtsregistrering kan være:

http://www.genealogienetz.de/

hilsen Svend

Godkendelse af svar
Fra : nittehans

Dato : 20-11-04 09:25

Tak for svaret svendgiversen.
Jeg kigger ind på den angivne side, og tager bestik af de tyske regler.

Venlig hilsen

Hans