/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Størrelse på fotos.
Fra : RyeJensen
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 11-11-04 21:09

Jeg tror dette er den rigtige kategori, men tager jeg fejl, så bær over med mig

Jeg har lavet et fotogalleri på min hjemmeside, hvor man kan klikke på billederne, og så popper de op i stor størrelse (ikke noget banebrydende der). Mit spørgsmål er så: Hvor store (antal kb) kan man tillade sig at lave disse billeder? På nuværende tidspunkt har jeg dem liggende lige omkring 100Kb, men jeg ville jo gerne have en lidt bedre kvalitet. Er der nogen tommelfingerregler for hvor store sådan nogle billeder må være, så man ikke pisser sine besøgende fuldstændig af?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 11-11-04 21:40

Nøeh... ingen standarder på dette område, men en masse andre overvejelser man kan gøre sig :

1.) Preload ? (Timing ?)
2.) Alternative kvaliteter/størrelse via bruger valgte link ? (Brug af Javascript funktioner for at differentiere billedeformaterne eller separate sider?)
3.) Farvedybde baseret på brugerens opløsning ? (Browser sniffing ?)
4.) Focusering på målgruppe ? (Til hvem henvender du dig ; Proff. trykkerier, kunst kritikere, foto entusiaster ?)

Når du har tænkt over, hvad der er vigtigt for dig og dine brugere, vil jeg ...og andre; sikkert gerne uddybe

Hårfin ballance

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 11-11-04 21:53

Jeg kan da starte med at sige, at det fotoalbum der henvender sig til familie og venner, så de kan se, hvad de gik glip af sidst vi holdt fest.

ad 1: Det lyder smart, men hvad er det
ad 2: Er det ikke et pokkers arbejde at lave?
ad 3: Kan du uddybe den her lidt, for den forstår jeg vist heller ikke rigtig.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-04 22:04
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-11-04 22:16

Uddyber først lige 1.) :

Medens/før 'alt' andet på din HTML side loader (hentes fra nettet) : Menu, tekst, links, eller andre objekter som f.eks. thumbnals (små billeder), hentes ned på brugerens maskine, kan du også hente de 'store' billeder der ikke er vist endnu. Dette gøres ved at læse dem ind i nogle Javascript variable, der så kan hentes 'lynhurtigt' fra brugerens egen cache, da de er 'preloaded' (forudhentet) ind i RAM eller paget i (hukommelses-/diskcachen).

Princippet er : Vent først ...levér hurtigt et resultat derefter.

I modsætning til : Hent hurtigt siden, vent derefter på billederne, når det behøves.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 12-11-04 00:05

Av molokyle, det må jeg have det script der preloader - imedens kan du se på dette RyeJensen http://tobias.capricornus.dk hvordan jeg har gjort. Billederne fylder 45-65 kb og koderne kan du se ved at højreklikke og 'Vis kilde'. Jeg mener det er en udmærket opløsning til en web-side.

//bentjuul

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-11-04 08:06

Preload har en dårlig ting.
At downloade i baggrunden er ikke ok, hvis at man betaler trafikpris,
feks. hvis at man bruger stofa eller webspeed.
eks. hvis at der ligger 100billeder af 100kb
ser regnstykket sådan ud for brugere af webspeed
1 mb = 1kr.
100kb*100billeder=10kr.
den er ikke så nem at regne ud for stofanet, men mener at det koster 1kr. for download mellem 50-300mb.

der findes nogen funktioner i php, som fra serverens side beregner den billedstørelse som brugeren vil modtage,
altså du ligger dit store billed på siden, og php skalere det til en passende størelse,(nu er det serveren der trækker læsset).
den udregnede mindre billedstørrelse er tilsvarende lille i kb.
Desvære har jeg ikke fået sat mig ind i hvordan, det bruges, men det kan lade sig gøre.

så:
et stort billed på serveren, bliver til et frit skalerbart billed til modtageren.
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-11-04 08:10

Bentjuul -> dit link virker desværre ikke.

Molokyle -> preloading er smart, men jeg tror ikke det er velegnet for mit fotogalleri. Der vil efterhånden komme en del billeder, og det er uhensigtsmæssigt, at alle de store billeder bliver hentet ned, når folk måske kun har interesse i at se flertallet i thumbnail-størrelse (f.eks. modembrugere).

Umiddelbart tror jeg, at den løsning jeg har lavet er OK (den er i hvert fald fint hurtig på min "512"kb linie), men det er svært at vurdere hvor langsom den er for andre, der ikke har en sådan forbindelse.

Skulle I have lyst, kan det hele ses på www.jazzfan.dk.

3'eren må vel medføre, at jeg skal have flere kopier af samme billede uploadet i variende størrelse, og så skal jeg jo også begynde at tænke på mit webhotels beskedne størrelse.

Natmaden -> det lyder ret smart, men jeg har ikke en fregne forstand på php (og egentlig kun en smule forstand på html), så det er nok ikke løsningen.

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 12-11-04 08:11

prøver lige igen: www.jazzfan.dk

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-11-04 08:55

Først lige et STORT med den 4 September.

Af jpg billeder at være syntes jeg at dine billeder fylder godt(meget)
af pladshensyn kunne du nok komprimere dem lidt mere uden synderlig kvalitetstab.
tillader mig at låne et billed fra din side. og lave en prøve komprimering på det.
Forresten kunne http://megapixel.dk måske være noget for dig,
det er en side med gratis ubegrænset fotoalbum

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-04 11:18

Jeg vil mene at din egen løsning er brugbar RyeJensen

Her er dog et 'smart' lille program, der vil gøre dit arbejde med galleriet betydeligt lettere at implementere og desuden tilføge øget funktionalitet til galeriet. Programmet består af to dele : Hovedprogrammet hvor du angiver hvilke billeder osv... og en layout skabelon der generere layoutet.

Programmet er gratis i 30 dage og kan hentes her : http://www.digitaldutch.com/arles/download.htm

Her kan du hente, se og teste nogle færdige layoutskabeloner : http://www.digitaldutch.com/arles/examples/showcase/
Du kan naturligvis selv lave dine egne skabeloner med programmet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-11-04 19:37

hos http://extrafilm.dk ligger der et gratis pgm. der kan lave effekter,web/fotoalbum og diasshow, det kan også lave færdige cd'er
Det er alle pengene værd, og det kan downloades her
https://ssl.extrafilm.org/bonus/download.asp
ps. fik ikke noget fornuftigt ud af at komprimere billederne.

Mvh. Natmaden

Godkendelse af svar
Fra : RyeJensen

Dato : 17-11-04 13:49

Tak for svaret molokyle. Jeg overvejer lige hvad jeg vil til næste punkt i fotoalbummet skal laves.

Mvh
Jensen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-11-04 13:58

Rye Jensen > linket virker nu, desværre var mit webhotel nede et par timer hos udbyderen og samtidig fik jeg ikke mail fra kandu på det tidspunkt, men prøv det - du kan måske bruge ideen. Så kan du bare kopiere scriptet.

//bentjuul

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 17-11-04 14:03

Tak for det bentjuul. Det vil jeg kigge på.