/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Trægulv med gulvvarme ?
Fra : TGR
Vist : 2145 gange
100 point
Dato : 10-11-04 22:27

I vores gamle hus (fra 1912) ligger de org. massive fyrplanker (fer/not, vel ca. 25mm tykk.) i stue. Kan man gen-anvende dem ved etablering af (vand-)gulvvarme, eller SKAL der anvendes nye krydslimet for at forhindre at de slår sig ? Og bør man droppe krybekælderen og gulvbjælkerne, og istedet støbe massivt betongulv ??

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 10-11-04 22:34

Måske ikke et direkte svar, men prøv http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=1117&a=3563

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 22:51

Der skal bruges abb. nr. CLAN, men artiklen besvarer ikke dette spørgsmål da der alene tales om nyt træ.

Da man sælger gulve som værende egnede til gulvvarme er det nok ikke den bedste løsning, og jeg tror også, at det bliver svært at tage de gamle gulvbrædder op uden at beskadige dem da de sandsynligvis sidder med meget lange og meget rustne søm.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-11-04 22:51

Dine gamle fyrplanker vil slå sig,stensikkert.
Du kan godt få gulvvarme,hvis du støber et massivt betongulv,men det er da en lidt voldsom operation.
Hvis der ellers er hulmursisoleret,kan du jo også få blæst isolering ind i krybekælderen.
Jeg går ud fra den er 20-35cm,fra jordplan op til dine gulvplanker.
På den måde vil du have et godt indeklima,og en brændeovn er heller ikke af vejen,sammen med et ordinært
vandbårent anlæg.
Hilsen Keldd. (Blik og Rør)
Spørg igen,hvis der er noget der er uklart.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 22:55

Jeg har selv et gammelt hus hvor man har lavet støbt gulv i et af rummene og selv om man er fri for lidt knirken så foretrækker jeg den del hvor der er krybekælder, men hvis du bare gerne vil have gulvvarme er den gamle konstruktion et problem.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-11-04 23:05

Bjarne,ja det er nok lidt voldsomt at lave gulvvarme.Men et gammelt hus der ikke er isoleret under gulvet,
er ingen spøg,her i mit gamle hus 1942 model ,blæste jeg flamingogranulat ind,det hjalp,så nu får man ikke koldbrand i fødderne mere.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-04 23:12

Umiddelbart synes jeg ikke det lyder som en god ide med gulvvarme hvis I vil bevare krybekælderen.
Sådan en krybekælder er jo ofte 70-80 cm dyb, og det vil blive svært at isolere ordentligt.
Og jeg mener heller ikke, at de bærende bjælker under gulvet vil have godt af at blive pakket ind med isolering og fugtspærre underneden.
Hvis I vil have gulvvarme, må det bedste være, at fylde krybekælderen op og få isoleret ordentligt og støbe et gulv.
Og derefter er det jo stadig muligt at lægge trægulv af en slags ovenpå, hvis I gerne vil det, men ikke de gamle planker, de vil slå sig og ikke mindst skrumpe ind.
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 23:15

Er det ikke lidt risikabelt med indblæsning da du jo risikerer fugt og borebilleangreb eller træk fra ventilationshullerne i soklen når og hvis isoleringen synker.
Mit gulv er isoleret med ophængte bats hvor der først er lagt 0,20 folie op, og isoleringspap under. Jeg har lige udskiftet køkkengulvet og benyttede lejligheden til, at flytte damspærren op over bjælkerne. Jeg kan ikke forestille mig hvordan man skal kunne lave (vand) gulvvarme i en sådan konstruktion uden at ændre den fuldstændigt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-11-04 23:46

Det vil da være fjollet at støbe beton. Det leder da da varmen bedre (værre?!) væk end næsten alt muligt andet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-04 23:56

Helt sikkert, men hvordan lave det på en bjælkekonstruktion fra 1912 uden at det rådner op, vrider sig eller sprækker???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-11-04 01:12

Fandt lige et link! Ved ikke om det passer da jeg ved nada om gulvvarme
http://www.devi.dk/6D6F4536-16FB-4202-8413-2447012A0D6C.W5Doc

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 09:17

Fy Keldd - >>flamingogranulat<< som underlag for brandbart materiale.

Gulvvarme under plankegulv kan godt give revner. Og jeg tror også det bliver svært at optage det gamle gulv uden at ødelægge det.
Beton med gulvvarme er den mest jævne varme - men lidt hårdt at gå på, i forhold til plankegulv. Husk kapilarbrydene lag under støbebats.
Rockwools "Den lille lune" kan du få hos tømmerhandlere. Den forklarer næsten alt om isolering.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-11-04 10:28

eme, Bjarne og andre.
Ja,jeg var også lidt betænkelig,men det autoriserede firma der blæste stadset ind,havde papirer på,
at det var i orden.Det var noget med at granulatet var brændimprægneret.
Bjarne:
Du nævner "isoleringen synker" og det vil trække fra ventilationsristene.
Det var netop det det gjorde,inden isoleringen blev blæst ind,og gulvet var iskoldt.
Ved nærmere eftersyn af ventilationsristene sad der en lille tap,som ikke havde været rørt siden ristene blev sat i.
Lidt WD-40 fik dem til at bevæge sig,så nu er de lukkede allesammen,og granulatet ligger derinde.
Der er 25 cm.fra jordplan til undersiden af plankegulvet,og der er nu fyldt op,med Flamingo granulat.
Rockwool ville nok synke,men det tror jeg ikke Flamingo`en vil.
Nu har det ligget der i 3 år,og inde klimaet er utroligt godt,men jeg må da indrømme jeg har stor lyst til at
flå en gulvplanke op,og se hvordan det hele ser ud.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-11-04 10:48

Her er noget fra tedd`s link:
Et DEVI gulvvarmesystem kan anvendes overalt i boligen og i alle typer gulvkonstruktioner, - lige fra gammeldags plankegulve på strøer til moderne stift parket på beton. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at gulvet er velisoleret nedad for at sikre den højeste komfort og den bedste økonomi.

Dette er ganske vist El-baseret, det der hedder et DEVI system.De burde jo vide hvad De taler om,men i de ældre huse,er krybekælderen som regel ikke ret dyb (20-40cm.) så der skal isoleres på een eller anden måde.
Jeg kunne godt tænke mig at se et gammelt plankegulv med deres system,når det har ligget der et stykke tid.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 11:02

El-opvarmede gulve.............sig det til Nesa/eller dem der leverer strøm.
De kommer straks med et par flake champagne, og råber hurra.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-11-04 13:15

eme:
Ja det gør de vel,men der er trods alt mange badeværelser med el-varme i gulvet.
Men stuen,og andre større rum,ville jeg nok se lidt dokumentation for,med hensyn til forbruget.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-11-04 14:01

Ja, det tror jeg også emesen, det med champagne.
For et par år siden fik nogen af mine venner lavet nyt badeværelse med el-gulvvarme, rum på ca 5-6 kvm.
Det koster ca. 10 kroner i døgnet at bruge det gulvvarme.
mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 14:19

Til gængæld har jeg gulvvandvarme i brygg/2 bad/køk hele året rundt.
Men så sparer vi lidt på den dyre rødvin.