/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Hvad er der sket med mit kamera?
Fra : annsholm
Vist : 487 gange
50 point
Dato : 08-11-04 13:27

Nu ved jeg ikke alt det der med Hvidbalance og lukke tid, derfor har jeg bla. et canon IXUS 400, men nu er den begyndt at tage nogle skrækkelige billeder, den står på automatik, og der kan jeg ikke indstille den med hvidballance osv. linsen er helt ren, har tjækket det.
Men hvorfor gør den nu sådan?
http://www.bonnet-it.dk/annsholm/canon_galler.htm (billedet af hunden)
Kan et digital kamera blive slidt op?
Jeg har brugt det meget flittigt i knap 2 år, der er stadig garenti på det.
Annette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-04 13:38

Umiddelbart ligner det jo bare at billedet er sløret fordi kameraet er blevet flyttet på lige idet den tager billedet.
Men hvis det er alle billeder den gør sådan med, kunne det tyde på, at noget måske sidder løst inde i apparatet, så det skal du da have det indleveret og finde ud af hvad der er galt, og især mens der stadig er garanti.
Jo, et digitalkamera kan da blive slidt i alle mekaniske dele lige som andre kamera'er kan, men ikke på 2 år ville jeg tro.
mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 08-11-04 13:38

Ja,billedet ser ikke godt ud,og der er mange muligheder.
Og et digital camera kan sagtens blive slidt op,ligesom al mulig anden mekanik.
Men sålænge der er garanti på det,er den bedste mulighed at aflevere det til forhandleren.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 08-11-04 13:40

Det ser ud som, at det heller ikke kan autofokusere - billedet er meget uskarpt.

1: Virker din blitz?
2: Sender den rødt lys ud, til at foretage autofokus efter. - Prøv evt. i et mørkt lokale.
Prøv evt. at se denne side: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/S400_pg2.html
3: Du siger at linsen er helt ren, men hvad med de øvrige åbninger - Hjælpelys, Blitz og View vindue.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-04 13:53

Har lige kigget i manualen til mit Canon:
slørede billeder, mulig årsager:
Kamera bevægede sig
Autofokusfunktion hæmmet p.g.a. forstyrrelse af AF-hjælpelys. Pas på, at AF-hjælpelysstrålen ikke er blokeret.
AF-hjælpelys er sat til [fra] via menu
Motivet var uden for det område kameraet kan fokusere i.
mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-11-04 14:04

Er dit autofocus hjælpelys bør være
AF-hjælpelys Til

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 08-11-04 15:10

Jeg synes også, at det ser ud som om at billedet ikke er i fokus...
Har du brugt zoom? -Jeg synes selv, det er svært at få skarpe billeder, hvis jeg bruger zoom, så det lader jeg være med. -Jeg tror egentlig, at hvis man bruger (optisk)zoom, så skal man helst også bruge stativ...

Kommentar
Fra : annsholm

Dato : 08-11-04 16:03

tak alle sammen.
Det er alle billeder ude som inde den gør det ved,
Jeg har prøvet alt det i skriver men intet hjælper
Jeg levere det til forhandler i morgen, måske han kan se hvad der er galt! ellers må den jo sendes ind, det er nu ikke så rart at undvære den det er et dejligt lille kamera at have med i lommen ( har en lille læder itui til den )
jeg vender tilbage i morgen og fortæller hvad hendte
Annette

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 08-11-04 17:11

jeg har haft et lignende problem men dit digital kamera dog ikke et ixus
det var et sand korn der havde sat sig i klemme ved optikken
det kan da være du er så heldig det er det samme
ham der lavede mit tog bare en nål og kradsede det ud
og så virkede det igen

Kommentar
Fra : kakapupu

Dato : 08-11-04 23:56

Stedet er alt for mørkt!
1) tag hunden uden for og tag et billede af den i dagslys.
2) brug blits
3) hold fingerne væk fra cameraets sensorer, som sidder på forsiden

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 09-11-04 14:32

Du er sikker på at du ikke er "kommet til" at justere på noget?
Det ser ud som om hvidbalancen er fejljusteret og angående fokusering - hvis billederne ser sådan ud, også når de er optaget i rigeligt lys, ja så er din autofokus ude af funktion. Men er det kun indendørs, så er det nok på grund af for lang lukkertid.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-11-04 15:25

Wibbi har fat i noget måske.
Prøv dette som ganske vist er til Canon s50, men nok også til Canon Ixus 400:
Tænd for camera (display skal også være tændt)
Tryk på knappen menu i MERE END 5 SEKUNDER
Meddelelsen "reset til standard" vises på LCD skærmen
vælg ok og den resetter

Kommentar
Fra : annsholm

Dato : 10-11-04 19:12

Hej Alle.
Jeg har kørt kameraet til Doktor manden, han kunne heller ikke lige finde ud af hvorfor den gør som den gør , så nu skulle den gerne være hos Canon, der går noh 14 dage inden jeg har den igen , men så bare den virker igen

jeg skal nok lige skrive hvad de laver ved den.

Annette.
Lader indlæget stå hvis i syntes det er ok?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 19:27

Ok - vi venter spændt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-11-04 20:39

Ja,lad endelig være at lukke spørsmålet.
Lad mig gætte på hvad der kan være galt:
Automatikken har sat sig fast
Og så er spørgsmålet:Reparerer De det eller hvad?
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : annsholm

Dato : 20-11-04 13:27

Hej Alle sammen!
Nu har jeg talt med doktor canon.
Et nyt opjektiv skulle der til, og så en justering.
Jeg kan hente kameraet på Mandag.

Annette.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-04 13:35

Hm,ja det var ikke lige et nyt objektiv,jeg havde regnet med.
Men held og lykke,
hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-04 15:35

Gisp - bliver det dyrt ????

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 20-11-04 16:07

eme:
Der var garanti på.
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-11-04 16:34

Nå det var da godt.