/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problem med windows xp/2000
Fra : vibber1310
Vist : 454 gange
50 point
Dato : 08-11-04 11:21

Da jeg skulle køre et program der kun var muligt på windows 2000 blev jeg bedt om at installere windows 2000 ved siden af min windows xp. Der er ikke nogle problemer med at køre windows 2000 efter installationen, men jeg kan overhovedet ikke komme ind i xp-versionen. Der kommer bare en sort skræm. Er der nogle der kan fortælle hvad jeg skal gøre. Kan jeg bare afinstallere windows 2000?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 08-11-04 11:23

Såvidt jeg ved, skal 2000 lægges på før XP.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-04 12:00

Jeg har installeret Windows 2000 på en maskine hvor der allerede var Wimdows XP og det skulle ikke være noget problem da begge systemer understøtter multiboot (ikke som win98 der ikke gør).
Forudsætningen for, at det vil virke er, at du har installeret systemerne på hver sin partition da de ellers vil overskrive hinanden delvist.
Windows 2000 lægger systemfilerne i mappen Winnt medens Windows XP lægger dem i Windows.
Hvis du har fået dem lagt oven i hinanden bliver du desværre nok nødt til at rydde maskinen og starte forfra med mindst 2 partitioner.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-11-04 12:02

hej vibber1310 ?
du skal sætte windows xp cdrom i drevet,finde mappen i386 og kopier filen
ntldr over på roden af dit c drev osse ntdetect.com således at de bliver overskredet,dem der er der.
prøv derpå.håber det virker .

____________hilsen xou_____________

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-04 12:02

Prøv lige at kigge i Egenskaber for denne Computer (Win2000) - Avanceret - Start & genoprettelse -
Under systemstart kan du se hvor mange operativsystemer og gendannelseskonsoller der er til stede i boot.ini

Kommentar
Fra : xou

Dato : 08-11-04 12:52

hej igen !
opdaget lige at du skal i genoprettelse konsul og skrive nogle kommandoer
boot fra xp cdrom - vælg når for at start i genoprettlse konsul.
deri skal du skrive:
FIXMBR C:
FIXBOOT C:
COPY x:\I386\NTLDR C:\
COPY x:\I386\NTDETECT.COM C:\
de sidste to kan du vel copier fra win2000 til roden c:\ da der ikke er adgang til cdrom drevet mener jeg.men prøv....
her er der hvor jeg har det fra:
Subject: How can I add Win 2000 Server AFTER Win XP is installed?

A: The Windows 2000 install will overwrite the boot sector and the NT bootloader files with older versions. To replace them, boot from the XP CD, get into the Recovery Console, and type the following commands:

FIXMBR C:
FIXBOOT C:
COPY x:\I386\NTLDR C:\
COPY x:\I386\NTDETECT.COM C:\

Substitute your CD-ROM drive letter for 'x' in the COPY commands. This will put back the XP bootloader files and allow you to boot into XP and 2000.

Mike Ketchen MS-MVP (XP)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-04 13:02

xou, dit indlæg forudsætter, at der er installeret genoprettelseskonsol, hvilket jo ikke sker af sig selv og hvis systemerne er installeret oveni hinanden vil der være problemer med andre ting.
Jeg syntes du forudsætter flere ting som ikke fremgår af spørgsmålet og da det er noget jeg har håndteret ved flere lejligheder undrer jeg mig lidt over hvad der er lavet og det kan spørgeren måske fortælle før der går for meget bulletin afskrift i det.

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 08-11-04 14:20

BjarneD. Både windows xp og windows 2000 er under systemstart. Hvordan ser du om de er tilstede i boot.ini? Jeg kan så gå ind og vælge hvilken der skal være standardoperativ system. Er det her det går galt???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-04 14:24

Hvorrdan har du lagt installationerne? Samme partition?
Ved opstart kan man vælge hvilket system man vil bruge ved at flytte markeringen til det ønskede system.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-04 14:37

Systemstart styres af boot.ini så det skulle være Ok

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 08-11-04 15:15

Jeg tror nok jeg lagde dem på samme partition, da jeg ikke kunne dele den op. Når jeg starter computeren kommer jeg ind i den menu hvor jeg kan vælge det ønskede styresystem. Hvis jeg vælger windows xp går skærmen dog helt i sort. Bliver det nødvendigt at formatere? Kan man fjerne den 2000 og håbe på at xp så virker?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-04 15:23

Jeg er bange for, at du har overskrevet nogle filer for de er ikke helt ens selv om de bygger på det samme og det e rjo heller ikke alle systemfilerne der ligger i windows (winnt) mappen.
Når man har sat systemet rigtigt op på 2 partitioner vil kun den ene partition indeholde alle startfilerne da de vil køre på samme.
Jeg ved ikke om du kan reparere noget med det xou beskriver, men personligt ville jeg slet ikke forsøge fordi det vil kunne give mange problemer fremover.

Har du data der skal sikres? Kunne de evt. gemmes via netværk eller lignende.

Hvad er det for noget der kan køre på Windows 2000, men ikke på Windows XP. Der er hardware hvor der ikke findes drivere, men programmer plejer at kunne??

Kommentar
Fra : vibber1310

Dato : 08-11-04 15:26

Det var noget 3dmax hvor der var et problem i installeringen af det på xp men ikke på 2000. Men jeg prøver at se på det og er det helt håbløst må jeg formatere. Kan man fjerne windows 2000 og derefter reparere xp eller er det helt hen i vejret?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 08-11-04 15:31

Du kan jo prøve et lille vildskud
Sæt computeren til at boote via CD-Rom og kør installationen til Windows XP som repair.
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

Godkendelse af svar
Fra : vibber1310

Dato : 12-11-04 13:29

Super. I dag reparerede jeg xp og sørme om ikke det hele virker som det skal. Det var dejligt at jeg ikke skulle til at formatere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-04 14:16

Herligt!