/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
stråling
Fra : Nikker
Vist : 1256 gange
50 point
Dato : 07-11-04 21:15

hej. jeg har en fysik rapport for og jeg kan ikke finde ud af det , jeg skal skrive om de forskellige strålinger
alfa, beta og gamma.
Jeg skal skrive hvad der f.eks er godt til at stoppe dem og noget fakta om dem .

håberi kan hjælpe

Kommentar
Fra : NAANsoft

Dato : 07-11-04 21:27

Hehehe... Sådan går det, når man ikke lytter efter i timen

Se f.eks denne artikel: http://www.phys.au.dk/sikkerhed/helse97.pdf

Eller denne: http://www.akraft.dk/radioakt.htm (den er faktisk god!)

Håber det hjælper lidt!

Kommentar
Fra : hatchi

Dato : 08-11-04 15:33

Det hjælper ik, det der har vi vores fysikbog til.... Hvordan skriver man rapport om det og sårn... Vi skal skrive en rapport om et forsøg der "skal belyse 3 forskellige strålinger"

Kommentar
Fra : Nikker

Dato : 08-11-04 18:37

ja tak for linkene jeg kunne godt bruge dem :D

men hva står bq for ?

og hvad med mSv ?

håber du kan hjælpe hurtigt

Kommentar
Fra : NAANsoft

Dato : 08-11-04 19:57

bq er Bequerel , mSv er milliSievert.
Det er måleenheder for stråling - tjek "det gode link" for nærmere besked.

Vdr. det med at skrive en rapport, så er det vigtigste at kunne afgrænse sit stof, så man kan nå at fortælle det, man vil, på en klar måde. En god fysikrapport må - efter min mening - max fylde 3-4 sider (hvis den er om et teoretisk emne), og gerne lidt mindre (mere, hvis man har billeder med). Gør den KLAR og TYDELIG, så din sidemand kan læse den uden dine kommentarer.

Forslag til en eksperimentel fysikrapport er:
1: Indledning - dvs. en ultrakort beskrivelse af hvad man vil (må ikke fylde mere end 2-4 linier)
2: Formål - en lidt længere beskrivelse af opgaven, men præcis (må fylde 20-30 linier)
3: Forsøgsopstilling med materiale - klar og tydelig, evt. med 1-2 tegninger
4: Beskrivelse af forsøgsgangen - hvordan gjorde jeg
5: Alle måleresultater nedskrives - ALLE!
6: Beregninger på resultaterne (plus evt. grafer osv). Husk betragtninger på målingernes usikkerhed (f.eks. målte man +/- 0.5 mm eller sådan noget)
7: Konklusion ud fra resultaterne
8: Evt. henvisninger til litteratur

En teoretisk fysikrapport kan se sådan ud:
1: Indledning - dvs. en ultrakort beskrivelse af hvad man vil (må ikke fylde mere end 2-4 linier)
2: Formål - en lidt længere beskrivelse af opgaven, men præcis (må fylde 20-30 linier)
3: En kort (10-50 linier) historisk gennemgang, med mindre rapporten skal være historisk
4: Emneopdelt beskrivelse
5: Afrunding (egne meninger kan skrives her, men skal holdes kort)
6: Evt. henvisninger til litteratur

F.eks. kan 4: være:

4: Strålingstyper
4.1 Alfastråling
4.1.1: Hvad er alfastråling, hvad udsender denne stråling
4.1.2: Rækkevidden for alfastråling
4.1.3: Skadevirkninger
4.1.4: Hvordan kan man standse alfastråling
4.2 Betastråling
4.2.1: Hvad er betastråling, hvad udsender denne stråling
4.2.2: Rækkevidden for betastråling
4.2.3: Skadevirkninger
4.2.4: Hvordan kan man standse betastråling
4.3 Alfastråling
4.3.1: Hvad er gammastråling, hvad udsender denne stråling
4.3.2: Rækkevidden for gammastråling
4.3.3: Skadevirkninger
4.3.4: Hvordan kan man standse gammastråling
4.4 Sammenligningstabel over de tre strålinger
...

Kommentar
Fra : Nikker

Dato : 09-11-04 22:54

tak for hjælpen :D

Kommentar
Fra : Nikker

Dato : 09-11-04 22:55

håber du kab hjælpe næste gang jeg skal lave rapport ;D