/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Tilslutning af flere pc
Fra : isa_addams
Vist : 287 gange
100 point
Dato : 06-11-04 17:40

Jeg har problemer med at få koblet mine pcer sammen via netværket... Den ene er på hjemmenetværket, det er den pc (gamle pc) hvor min printer er forbundet. Der har jeg Windows ME på... Og der er ikke noget problem.. Men så har jeg en anden pc (ny pc) med Windows XP... Den kan godt komme på nettet men ikke på hjemmenetværket.. Og nu har jeg prøvet at oprette netværket flere gange uden hjælp.. Så ville høre om I kunne hjælpe mig.. For vil jo gerne kunne printe fra den nye pc uden først at skulle gemme dokumenterne på en cd og indsætte i den gamle...

Kommentar
Fra : isa_addams

Dato : 06-11-04 17:40

nå ja skal lige siges at jeg har trådløst netværk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 17:50

Prøv, at installere en protokol der hedder IPX/SPX (NWLINK)
Du installerer den under egenskaber for LAN forbindelse. Spørg hvis du har behov for mere information.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 17:51
Kommentar
Fra : isa_addams

Dato : 06-11-04 18:08

når jeg kører guiden for netværksinstallation kommer jeg til et punkt hvor jeg skal marker afkrydsningsfeltet ud for hver forbindelse, der forbinder min computer med de andre netværkscomputere.. men ingen af de 2 forbindelser jeg kan vælge mellem er i brug.. og den forbindelse jeg skal bruge er der ikke "den trådløse"...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 18:21

Nu fremgår det jo ikke hvordan du har koblet computerne sammen og om begge skal på Internet.
Netværksguiden i Windows XP er faktisk kun velegnet til, at oprette forbindelse hvor der skal oprettes Internetforbindelse igennem en anden computer.
Har du dit trådløse netværk koblet sammen i sharepoint?
En ideel forbindelse kræver en router, men mindre kan gøre det. Hovedsagen er at der skal være forbindelse imellem de to computere og ligeledes til Internet opkoblingen.
Det er meget almindeligt, at man kører netværksgiden og så ikk ekan få computerne til at se hinanden.
Hvis du bruger TCP/IP protokollen til at skabe forbindelse til Internet kan du så anvende IPX/SPX til at forbinde de to computere i lokalnetværk hvilket er det nemmeste og mest effektive især hvis man deaktiverer Netbios over TCP/IP, der er en sårbarhed i forbindelsen.
Jeg syntes du skal droppe netværksguiden, der ikke kan lave den forbindelse du ønsker, men har du gjort som jeg foreslog?

Kommentar
Fra : isa_addams

Dato : 06-11-04 18:29

de er begge 2 tilkoblet internettet..
jeg har en router...

jeg forsøgte men kunne ikke rigtig finde ud af det..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 18:40

Glimrende. Hvis den trådløse forbindelse er OK er det jo ligegyldigt hvilken type forbindelse der er tale om.

Du skal starte forfra gerne med at fjerne netkortene fra Hardware-Enhedshåndtering. Genstart og lad kortene blive installeret igen. (Vi skal have fjernet opsætningen fra netværksguiden.)
Opsæt med TCP/IP protokol på begge maskiner sæt den til automatisk at søge IP adresse (DHCP)
Installer fil og udskriftsdeling (i Egenskaber for LAN forbindelse)
Installer SPX/IPX protokollen på begge maskiner.
Under egenskaber for TCP/IP vælges Avanceret - Wins - Deaktiver Netbios over TCP/IP
Computernavne skal være forskellige og Arbejdsgruppe skal være ens.
Du kan læse det hele i ovenstående link.
Prøv nu at gøre det og stil evt. spørgsmål ud fra denne anvisning.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 18:42

Husk lige at deaktivere XP firewall Under Egenskaber for netværksforbindelse (LAN forbindelse) Avanceret - Indstillinger.

Kommentar
Fra : isa_addams

Dato : 06-11-04 19:31

nu fik jeg XPen til at virke... men ME vil ikke...

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 06-11-04 19:38

Har du også installeret deling, ipx, og korrekt arbejdsgrupenavn.
Windows ME er noget besværlig på netværk, men det skulle kunne lade sig gøre. Prøv at følge denne slavisk
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/98/konfig98.htm
Du skull ejo også gerne have nulstillet netværksopsætningen på ME'ere.
Det hjælper lidt hvis du fortæller hvad den kan og ikke kan.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 20:40

Acceptere svar=================================================================^^^^^
..over det brugbare svar.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-04 20:46

...eller melde tilbage hvis det ikke virkede ellers kommer vi jo ikke videre.
Jeg har ofte gang i flere spørgsmål og hvis vi går helt i stå kan det jo være svært at blive ved med at kunne følge med uden at skulle læse det hele forfra.
Hvis du sidder og knokler med det så hold dig ikke tilbage med at spørge ind til detaljer.

Godkendelse af svar
Fra : isa_addams

Dato : 14-12-04 23:22

Tak for svaret BjarneD.