/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Rengøring linser.
Fra : krazy
Vist : 1943 gange
30 point
Dato : 02-11-04 21:24

Jeg har en dvd-maskine som ikk kan læse de fleste disk (orginale) jeg skal ha den renset.. Men hvad er bedst at bruge?

Sprit?

Ved godt man kan købe rense cd'er.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 02-11-04 22:06

http://www.hifiworld.dk/product.asp?product=49&page=1

her kan du købe en rense cd til cd-rom og dvd-rom...

hilsen Melander

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 02-11-04 22:17

Jeg giver INTET for rense-cd'er... De kan fjerne støv men ikke skidt. der sidder blot en børste på cd'en, som børster løst skidt af linsen.
Men sidder der f.eks. nikotin på linsen, så hjælper det absolut intet med en rense-cd.

Jeg har altid brugt sprit, som du selv nævner krazy. Du skal blot passe på at du ikke trykker for hårdt.
Dyp en vatpind i sprit og lav lette cirkel-bevægelser. brug den tørre ende af vatpinden på samme måde og pust let for at fjerne eventuelle fibre.

Derefter kører den igen, med mindre der er andet galt.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 02-11-04 23:09

Ja det er meget godt med sprit, men det efterlader sig en hinde så skidt bedre kan side fast.
Jeg har altid brugt isopropanol -- læg en dråbe på bøsrsterne på rense-cden hvis du ikke vil åbne din afspilder -- bedst er at rense linsen med en vatpind fugtet med isopropanol efterfulgt af aftøring med en tør. Prøv at pudse et par briller i sprit og se resultatet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-04 13:15

Isopropanol er træsprit og igen det samme som karburatoralkohol = sindsyg meget billigere end hvis det hedder cd-rens eller andet.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-11-04 13:52

Jeg har altid brugt enten Propylalkohol eller Isopropylalkohol til rensning af tonehoveder på Båndoptagere, Videoer, CD-afspillere o.s.v. Forskellen på de to produkter er jeg ikke helt klar over, men forskellen i anvendelse og virkning er lig nul. Du kan købe ½ liter IsoPropylalkohol for næsten ingen penge i f.eks. Matas. Det efterlader ingen hinde, og fjerner al skidt fra objectet. Brug en god kvalitet vatpind der ikke fnugger ellers er du jo ligevidt. Mvh. Arne.

P.S.: Den sidste gang jeg købte ½ liter IsoPropylalkohol i Matas ligger et par år tilbage, men da gav jeg 30 kr. for den.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 03-11-04 15:16

Isopropanol er træsprit -- helt ved siden af -- træsprit er metanol og giftigt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-11-04 15:24

anuarak & 3773

Glem jeres interne diskussion om Isopropanol. Det rigtige middel hedder Isopropylalkohol og er både billigt og godt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-11-04 15:41

Rent flueknepperi. Yes Methanol er træsprit. Isopropanol er er karburatoralkohol - det var det væsentlige.

Til AJ, ingen diskussion fra min side.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 03-11-04 17:18

sprit efterlader sgu ingen hinde, hvis du tørrer efter... sprit på en vatpind, derefter tørre efter med den tørre ende.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-11-04 17:32

Ja Carsten. Men det er ikke altid at man KAN komme til at tørre efter. Og så er det altså smart at bruge noget vædske der 'tørrer op efter sig selv'. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 03-11-04 21:56

Hvis man kan komme til med den våde ende af en vatpind, så kan man vel også komme til med den tørre...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-11-04 22:41

Carsten

Jeg har ikke sagt at man behøver en vatpind for at bruge Isopropylalkohol. Den kan sagtens kommer i en lille forstøverflaske og sprøjtes på. AJ

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 03-11-04 23:17

Jeg har nu aldrig oplevet en laser-linse, som jeg ikke har kunnet komme til. Og jeg har nok renset flere hundrede efterhånden.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 03-11-04 23:30

OK Carsten. Nu har vi vist begge givet tilstrækkeligt udtryk for vores mening. Ka' du ha' det.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 04-11-04 17:46

kan du ha' det halve... :-]

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-02-05 12:18

krazy - Skal du ikke snart have lukket denne tråd?