/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvis månens hastighed bremses?
Fra : Ove
Vist : 778 gange
500 point
Dato : 29-07-02 08:58

Hvad sker der hvis et himmellegeme støder ind i månen, og bremser dens omløbshastighed om jorden? --- Vil den frigøres fra jordens tiltrækning, og fare ud i rummet, eller vil den som jeg tror, "falde ned" mod jorden, og destruere den. ---- Hvad vis månen bliver knust ved sammenstøde med dette himmellegeme? vil stumperne så fare ud i rummet?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-07-02 09:07

Jeg mener at have læst at:hvis månen bremses (lavere banehastighed) vil den fjerne sig fra jorden, og omvendt.

MVH

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 510 point
Dato : 29-07-02 09:43

Hej Ove,

der er lidt her omkring emnet... "Holistisk kvantekosmologi med aftagende gravitation 2. del, Ny teori om universet"... -->
http://www.rostra.dk/louis/kvant_02.htm
som bl.a. omhandler "Fysiske konsekvenser af en aftagende gravitation"... Den omhandler dog mest noget om Jorden og har en del matematik og formler også...

Men jeg vil mene det helt vil komme an på hvordan Månen bliver ramt, og i hvilken retning den vil blive "skubbet"... indtil videre har månen jo "taget godt imod" de kometer, atstorider eller meteoer der fløjet ind i den, og som den har skånet jorden for... Så der skal jo nok en enorm power til at forårsage en udskubning af Månen fra den's bane, eller få den til at "explodere"...

men lad os antage at det vil ske'... så vil det helt komme an på hvor tæt den kommer på jorden, idet begge himmellegemer har en tilstækningskræft på hinanden, og hvis når månen bliver ramt hvor kraftfuld indslaget har været og hvor meget power der har været bag det... hvilken vinkel den bliver ramt osv...

du ka' blandt andet her læse hvad der sandsynligvis ska' til før at jorden vil gå under... "Undergangsscenarier naturvidenskabeligt set "... -->
http://www.rundetaarn.dk/dansk/udstillinger/dommedag/domnat.html
det er lidt nede af siden under "Jordens undergang"...

der står bl.a.
..." det eneste som kan ødelægge hele Jorden er en træffer af et himmellegeme med masse som Mars og en typisk planethastighed. Et hit af denne art er en af forklaringerne på dannelsen af Månen, men det skete på et tidspunkt hvor solsystemet var fyldt med småplaneter og chancen for at blive ramt større end 0. "...

så der ska' noget til...

håber det ku' bruges til lidt af dit spørgsmål...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : findovia

Dato : 29-07-02 10:05

Hvis forenkler spørgsmålet til, hvad der vil ske, hvis Månens hastighed reduceres ligemeget af hvilken grund, så vil den falde ned på Jorden; fordi med lavere omløbshastighed bliver centrifugalkraften mindre.

Hilsen.
Hans

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-07-02 22:42
Kommentar
Fra : solen

Dato : 30-07-02 06:28

ja nogen af dem men der kommer oz nogle ind på jorden

Godkendelse af svar
Fra : Ove

Dato : 04-08-02 09:24

Tak for svaret strarup.