/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
kan ikke boote frawin xp cd??
Fra : Jedi_mind_tricks
Vist : 541 gange
50 point
Dato : 31-10-04 16:18

hej jeg har formateret min comp og wil nu instalere win xp igen. men den gidder ikke boote fra xp cden?? jeg har prøvet to forskælige cder
så det er ikke cden og jeg har været inde i bios og gøre så den botter fra cdrom. men den siger der er indet styre system når den ikke finder cden?? hvad skal jeg gøre??? forresten jeg formaterede men fdisk jeg slettede en parttion tror jeg nok det hedder og lavede en ny.. hvad skla jeg gøre??

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 31-10-04 16:25

Her er et link til de 6 xp bootdisketter , men du kan også oprette dem fra cdrommen
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=en&FamilyID=55820EDB-5039-4955-BCB7-4FED408EA73F

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-10-04 16:42

det er ikke ligegyldigt hvilke startdisk du bruger,men du skal bruge den der passer til lige den xp du har
xp home
xp pro
xp home med sp1
xp pro med sp1
sp1 = service pack 1
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;310994
eller kan du indstallere win98/me og opgradere
og >>advenceret<< start med en fat partition min 330 mb med start disk til win98/me 3½ og køre smartdrv.exe på win98/me under indstall,serup mappen og derpå i386/winnt.exe på xp cdrom

Kommentar
Fra : hghghg

Dato : 31-10-04 19:29

hvis du har f-disket din hd, så ville det måske være en ide at formaterer harddisken igen.
det skulle løse problemet

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-10-04 19:36

Den skal i bios sættes til at boote fra
først CD-rom/a-drev
og så HD
i stil med cdrom/a/C
Og så skal du være klar når den siger tryk på en tast.

Kommentar
Fra : Jedi_mind_tricks

Dato : 31-10-04 21:17

problemet er at jeg ikke kan komme ind i noget nu overhovdet.... den gider ikke boote fra cd den kan ikke se cden???
lige mget vilken en jeg bruger "cd" så jeg kan ikke formatere ..?? +

Kommentar
Fra : hghghg

Dato : 31-10-04 21:23

brug en opstart diskette fra me-98
start op uden cdrom understøttelse
stående i a
format c:
når hd er formateret luk maskinen, start uden diskette og med cdrom i maskinen
har virket hver gang.

Kommentar
Fra : kasperlindvig

Dato : 01-11-04 01:51

Er det en original CD? hvis ikke kan det være at den ikke er bootbar. I så fald kan du ikke starte fra cd, men er nødsaget til at lave en msdos bootbar diskette med cdrom uderstøttelse. Derfra kan du gå ind i cdrom'en og starte winnt.exe for at installere. Er cd'erne derimod originale, så kan det være at kablet til cd-rom drevet sidder løst og at der ikke er forbindelse. I visse tilfælde kan man i opstartssekvensen se om maskinen har detekteret cd-rom drevet. Det kan også være at jumperne er forkert sat. Hvis de står på cable select på både hd og cd-rom kan det ikke gå galt. Endelig er det ikke nødvendigt at formattere hd'en. Du kan køre wipe eller wap og derefter quickformattere c: drevet med ntfs i installations proceduren.
Hilsen Kasper

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-11-04 12:35

prøv f12 når du starte pc istedet for del til at boote.og hvis du ændre boot i bios husk save and exit = y
hvis du iøvrigt har lavet en ny partiton med fdiks skal du bare skrive i dos:
format c:
iøvigt efter at fdsik er blivet afsluttet og genstartet pc ikke før.