/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Asrock p4s61 og intel celron 2800 GH vil~
Fra : mokosk
Vist : 364 gange
280 point
Dato : 30-10-04 23:57

Jeg var idag ude for at købe nyt kabinet, bundkort og processor.
Asrock p4s61 og intel celron 2800 GH, 1GB pc3200 ram og et ganske almindelig lavbudget kabinet.
Da jeg aldrig selv har samlet ovenstående før, var det med stor forsigtighed.
Da jeg havde fulgt instruktionerne nøje, var jeg klar til at starte.
Det eneste der skete var, at køleren til cpu'en, begyndte at snurre.
Andet skete der ikke. Min skræm registrere intetet, ingen strøm i mine cdrom drev, intet.
Det underlige er, at når stikket til min skræm er ude, registrere denne dette, og beder mig koble den til.

Jeg er vandvittig bange for at jeg har ødelagt noget, men kan ikke helt forstå det, da jeg har været panisk forsigtigt.

Er der nogen der kan hjælpe mig med at indkredse hvad det kan være? Jeg kigget i manualen til bundkortet, men kan ikke finde noget med, at det skal jumpes om, for bestemte processorer.
Ligeledes har jeg haft ledningerne til system control(pow/reset/hdd) af, for at tjekke at de var sat rigtigt på. Men det er en jungel med de ledninger, da der ikke er system i farverne.

Jeg håber at nogen kan hjælpe en dybt fortvilet nybegynder i pc opbygning.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-04 00:22

Der er nok ikke noget galt, andet end der jo ikke er indlæst et styresystem på harddisken.
Du har sikret dig at der var kontaktpasta (et meget tyndt lag) på prossesorkøleren, nogle gange et stykke tape der rykkes af, og så er der pasta under.?
Der er somregel også en diodepære der lyser på bundkortet.
Du skulle jo da gerne kunne høre strømforsyningen, ellers kan din prossesorblæser jo ikke snurre?
Harddisken skal stå som master på den primære kanal.
Hvis du trykker delete ved opstart, kan du i bios stille cd-rom drevet til at boote din Windows CD, så du kan begynde instalationen.
Ellers hent (fra en anden comp.) et installationsprogram, der vil udpakke sig på 6 disketter, dem kan du opstarte med, og de vil aktivere dit cd-rom drev.:
WWW.bootdisk.com
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 31-10-04 00:30

du siger at farverne er forirende. har du set efter om du har sat plus og mminus på kablerne rigtigt? det er en typisk fejl nemlig

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 08:36

Der er kølepasta under, harddisken er den fra min gamlepc med XP, og ledningerne her været byttet rundt og rundt, så jeg blev helt rundtosset.
Prblemer er, at både strømforsyning og blæser køre, men der kommer ikke nogen opstartskærm. min skræm reagere ikke på, at pcen køre.

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 08:56

Jeg har lige prøvet at starte den igen. Og det virker som om, det kun er køleren og strømforsyningen(selvfølgelig), der har strøm.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-10-04 10:14

Hvad med det lille firkantede strømstik (4 ben) er det også sat i på motherbord.

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 10:40

Hej Emesen.

Nej det er ikke på, for jeg kan ikke finde ud af hvor det skal sidde.

Men det sjove er, at jeg lige prøvede at skille det hele ad og samle det igen, og derefter opstarte.
For første gang kom der aktivitet i min harddisk, men stadig ikke i min skræm.

Kan du fortælle mig hvad jeg skal kigge efter med hensyn til det fire benet strømstik?

Kan det hele skyldes at der ikke er nok kølepasta mellem cpu og køler?, der nogle områder der er lettere sorte, det er vel ikke godt.

Jeg venter i spænding mhs. til strømstikket, jeg tror du er den der bringer håbet tilbage i mit sølle liv

Mvh MoKoSk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 10:45

Det der med ledninger der er byttet rundt og rundt kan jeg ikke lide.
Jeg ved ikke om andre kan, men det lyder ikke nemt når du faktisk skal guides fra bunden for du har ikke været systematisk nok ved monteringen.
Umiddelbart syntes jeg du skal have lidt hjælp fra en der kan se på den og få monteret tingene i den rigtige rækkefølge.
Det kan nemt være en lille nåh-ja bagatel, men det er svært at finde når vi kun har dig til at finde det.
Det er egentlig ikke svært at samle en computer, men det er bedst hvis manhar en erfaren i baghånden ellers kan jeg kun sige, at det plejer at fungere hvis man følger manualen slavisk, altså ikke læser når man er i tvivl, men starter helt forfra punkt for punkt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-04 10:48

Man kan ikke bare tage en harddisk med styresystemet, fra en anden computer, og tro at den kan starte en ny maskine op, der er jo en grund til at Windows undersøger hardware og installerer lige præsis de drivere mm, som er nødvendige til den computer, som harddisken sidder i.
Desuden har XP indlagt et system, der undersøger hardwaren og nægter at køre, hvis der bliver udskiftet flere end nogle få ting. Der kan godt udskiftes en harddisk, eller en prossesor, men hvis begge ting udskiftes på en gang, tja, så tror Windows ikke på det er den samme maskine, hvilket det jo heller ikke er.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 10:52

Jeg er 100% sikker på at de grundlæggende ledninger og systematikker er i orden. Det med at bytte rundt og rundt, mente jeg, at når der står gnd(ground) og der ikke er angivet nogen logik i ledningsfarven, har jeg måtte vende dem, for at prøve.

Pc. tænder og slukker ved tryk på power, reset kan jeg ikke teste da jeg ikke kan se hvad der sker.
Jeg er enig i, at det ikke burde være svært at fælge en anvisning, hvilket jeg også har gjort.
Der hvor problemet opstår er, at når det ikke virker, er man/jeg bange for, at jeg har ødelagt noget.
Men ja, det er sikkert en nåh-ja bagatel!

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 10:54

Palle hansen.

Er vi ikke enige om, at grundlæggende ting som skræm og HD vil begynde at køre, selvom der er en HD fra et andet sytem på HD???
Jeg har jo netop skrevet, at disse grundlæggende ting ikke får tilført størm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 11:03

Styresystemet vil ikke forhindre maskinen i at starte og man kan udmærket boote op i fejlsikker tilstand med "fremmede" drivere og så derfra begynde at rette til.
Jeg vil foreslå at du fjerner stikkene fra alt undtagen bundkort, CPU, og prøver, at montere tingene stille og roligt med prøver i mellem og tjek endelig RAM klodser også, er der flere må du prøve en ad gangen (mulig fejl).
Jeg har set eksemple rhvor for meget roden rundt har fået BIOS til at låse, men ikke mere end en korrekt CMOS reset har løst problemet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 11:04

Husk at gennemgå BIOS setup da indstillingerne bliver mere komplicerede.

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 11:05

Hej Bjarne D.

Jeg takker for det gode råd, jeg vil prøve. Men ved du noget om det 4 benet strømstik, der blev nævnt i en tråd længere oppe. Det står ikke beskrevet i manualen, jeg har ledt. Ved du hvad det hedder??

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-04 11:07

Nææ, det tror jeg ikke vi er enige om, og skærmen får jo også strøm, som du selv siger, men hvis du mener at man lige skal kunne se biosen bestemme hvilken hardware der er installeret, og smide det op på skærmen, ja så har du ret, da den skal fortælle biosversion og harddiskfabrikat mm.
Er skærmen tilsluttet i den rigtige udgang, der findes jo både digitale og alm. udgange på nogle skærmkort?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 11:09

Jeg ved ikke hvilket der hentydes til, men det er rigtigt, at der på nogle bundkort skal monteres et ekstra stik (fra PSU), men jeg er ikke sikker på hvilket der er tale om og om der er noget.
Jeg finder lige en manual på nettet for at følge lidt med.

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 11:25

Efterhånden er denne tråd kommet til at antage karakter af, at jeg ikke engang er kompetibel til at tænde en pc.

- Mit største problem er, at der ikke kommer strøm til min HD, hvorfor den af naturlige årsager ikke kan boote op, hvad enten der ligger et tidligere styre system på den.
- Om min skræm sidder i det rette stik?? Palle Hansen. Jeg har et grafikkort med analog/digital, og hvis jeg har sat min analoge skærm i det forkerte stik, kan jeg godt forstå du er bekymret!! det kan ikke lade sig gøre. Og hvis jeg plugger det i det onborad grafik kort (kun til analog), sker der heller ikke en S**D.

For mig at se er det kun køleren der får strøm, og ikke i noget andet.
Nok har jeg ikke samlet en PC fra bunden før, men jeg har skilt og samlet den jeg har, adskillige gange.

Det er rigtig pænt af dig BjarneD at du vil finde manualen, jeg smider et link til den i næste tråd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-10-04 11:30

Det med det stik er kun et gæt.
Mit asus p4p800-se har dette firbenede strømstik på bundkortet ikke så langt fra cpu'en
Jeg har ikke været inde på asrock og kigge men det har du nok.

Som de andre .................følg din manual punkt for punkt.

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 11:34
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 11:35

Jeg har kigget i manualen og det ser ikke ud som om der er specielle stik til dette bundkort.
Kan du boote op til BIOS setup? Formentlig ikke hvis harddisken ikke indlæses fordi en boot kræver en smule cache fra harddisk. Tjek jumper og kabler på HD.

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 11:40

Hej Barne D.

Jeg prøver ovenstående?

Sidste spørgsmål: Kan computeren nægte at starte op, hvis der ikke er nok kølepasta på cpu overfladen?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 11:44

NEJ! Der skal helt mangle kontakt til køleren hvis den skulle overophede med det samme.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-10-04 11:59

Jeg har også kigget på side 7 og der er ikke ekstra strømstik som på min.
Men da det vist er samme firma som laver disse bundkort - så var det en idé

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 12:14

Jeg mener også, at man aldrig skal udelukke en mulighed fordi der hele tiden sker ændringer.

Omkring det med styresystemet fra den gamle vil jeg sige, at det godt kan lade sig gøre, at bruge det, men det er ikke anbefalelsesværdigt. Det kan dog ikke alene forhindre en basisopstart.

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 12:54

Hej BjarneD.

Nu har jeg forsøgt endnu engang, omhyggelig følgende manualen! Intet sker. Med hensyn til jumper setting, er der to sæt. det første er til +5V/+5vsb. Der efter hvad jeg kan se, har at gøre med PS2 USB PWR1 wake up.
De andre hedder JR1 og JL1, og er bestemmende for, om front og back paneler køre samtidig.

Det eneste jeg har observeret er, at når jeg har haft køleren afmonteret, og sat i, kommer der første gang jeg tænder computeren, gang i harddisken. Men ikke den uduelige skærm.

Derfor, er det muligt at afprøve CPU/køler uden kølepasta(afrenset), for at se om det er der problemet ligger, at der ikke er ordenlig kontakt? eller er der rigtig stor risiko forbundet med det?

Er der nogen der kender farvernes betydning på ledningerne. ex. rød =+, hvid =gnd osv?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 13:23

Den kontakt der skal være mellem CPU og køler er bedst med kølepasta og er "kun" et spørgsmål om varmeafledning så det vil jeg ikke anbefale. *Du skal have nyt pasta på, men fjern ikke det gamle før du har nyt.

Kan du tjekke CPU på det gamle bundkort?
Kan du tjekke med en anden harddisk?
Kan du tjekke med anden RAM?
Kan du tjekke med andet grafikkort?

Kan du se hvor jeg vil hen - udelukkelsesmetoden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 13:24

At tjekke komponenter på anden comp. vil også være godt.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-10-04 13:34

Som bjarne:
sæt skærmen direkte til dit bundkort (du har jo indbygget skærmkort)
en enkelt ramklods i
en harddisk i IDE 1 sat som master
og naturligvis din cpu samt din cpu køler
tastatur og mus
ingen ekstra kort/ cd-rom/usb ting
går den igang så tryk på del under opstart
og lad os kigge på bios indstillingerne.

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 16:05

Hej alle der har forsøgt at hjælpe.

Nu har jeg prøvet alt, alt hvad der er skrevet og også mere end det.

For det første, fik jeg fat i noget kølepasta(computer citys søndags åben, tak tak tak)

Derefter følgende.

Afmonteret bundkortet, og startede helt fra bunden, konstant tjekkende i manualen.

Alle ledninger korrekt monteret(dog manglede der to stk, i forbindelse med front lyden)

1) Monitor kabel og opstart. - cpu fan køre, strømforsyning køre. Intet signal til skærm.
2) 1. stk. ramblok i, monitor kabel og opstart. - cpu fan køre, strømforsyning køre. Intet signal til skærm. Ligeledes ombytning af ram.
3) HD, ingen ram, monitor kabel og opstart. - cpu fan køre, strømforsyning køre. Intet signal til skærm, ingen aktivitet på HD.
4) 1. stk. ram HD, monitor kabel og opstart. - cpu fan køre, strømforsyning køre. Intet signal til skærm, ingen aktivitet på HD.

PC speakeren biber ikke, eller noget som helst.

Jeg har flyttet jumper ved hver af ovenstående test, intet hjalp.

Jeg er ved at være ved den overbevisning, at det er bundkortet der er noget galt med.
Så hvis der ikke er nogen der har andre forslag, må jeg gå til forhandleren, og klage min nød.

Jeg siger tak for de mange gode råd.

Mvh. MoKoSk

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 31-10-04 16:07

Jeg glemte at sige, at jeg ikke har mulighed for at tjekke de nye dele i en anden pc. Den jeg sidder ved, er en AMD, og rammene passer ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-10-04 17:12

Jeg kan ikke se flere muligheder end at tjekke i anden maskine for at udelukke disse komponenter, men sandsynligheden for fejl på bundkortet er da stor.
Jeg vil umiddelbart mene, at du har gjort hvad der kan gøres med de forhåndenværende midler.

Venter spændt på at høre hvad du finder ud af når du forhåbentlig har fået byttet kortet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 31-10-04 18:52

Tja du har prøvet alt det jeg ville prøve.

Kommentar
Fra : mokosk

Dato : 01-11-04 21:11

Hejsa alle der hjalp.

Status er, at jeg nu sidder og skriver fra min nye, selv opbygget pc.

Mandag morgen, gik jeg op og snakkede med firmaet om bundkortet. Jeg fik et nyt, uden større resultat.
Om eftermiddagen fik jeg byttet CPU'en, uden det store resultat. Og dog.

Der skete noget meget mærkeligt.

Da jeg efterhånden var ret træt af, at skrue bundkort på og af, valgte jeg at ligge det løst i kabinettet.
Og pludselig bootet svinet om.
Glæden var stor - men kort.
Da jeg havde sat bundkorte forsvarligt fast, var vi tilbage ved start. Ingen ting skete.
"lortet" af igen, og tilbage på positionen der virkede. Korrekt, dyret startede.

Jeg fik fat i en pc nørd, der kunne fortælle mig, at skidtet nok(kan ikke huske præcis hvilken en det var) manglede stel/eller havde for meget stel. Og hvis det var tilfældet, skete der ikke andet, end at cpu blæseren begyndte at snurre langsomt!

Jeg har i de sidste dage, siden lørdag, grædt som et barn invendigt. Som jeg har beskrevet ovenfor, mente jeg at det hele var samlet korrekt, og at jeg havde udelukket alle muligheder.

Men hvem kunne have forudset det grundlæggende problem, med stel???

Så derfor. en skrue af gangen, indtil der er nok, og maskinen stadig starter.

Jeg takker for de mange gode bud, og til pallebhansen.

Jeg satte min gamle HD med gammel styresystem ind, og pc, køre har kørt hele eftermiddagen, uden at brokke sig.

Tak for hjælpen
MoKoSk

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-11-04 21:17

Det er sandsynligvis en skrue på bundkortet der kortslutter printet da bundkortet får minus igennm ledningen fra PSU'en.
Det bør du tjekke så du ikke brænder skidtet af. Fejlen ligger i kabinettet der ikke passser godt nok til bundkortet eller omvendt.
Nogen bundkort skal have et stykke plastic imellem print og monteringspladen for at undgå kortslutning til stel.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-11-04 21:36

.......................så kan vi sove roligt igen, for jeg tror vi var lidt nervøse på dine vejne.