/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
hvad filen er det nu for noget ????
Fra : miritdk
Vist : 505 gange
90 point
Dato : 29-10-04 23:15

har en bekendt der konstant får win32.trojandownloader.swizzer.br - norton vil ikke kendes ved den men ad-aware fanger den igen og igen. Hvem ved noget om skidtet ???? Og hvordan kan hun sørge for at den forbliver væk ??? Ved ikke om det er et tilfælde men hun får den tilsyneladende bare ud af det blå - men samtidig ser det ud til at hun også får searchbaren search2.com - den fjernes men dukker op igen - nogen hjælp at hente til hende ????

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 29-10-04 23:39
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-04 07:18

Husk at slå systemgendannelse fra, når du scanner/fjerner noget ellers risikerer du at systemet blot genindstallerer skidtet.

Når du har scannet med Adaware, så slå systemgendannelse til igen. Hent og installer Spywareblaster for at forhindre du får skidtet igen : http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-04 07:23

Ps. At hun hele tiden får omtalte programmer ind, kunne jo skyldes hun måske skulle tænke lidt over; hvad hun henter, hvorhenne og på hvilken måde : MSN, ICQ, Kazaar, Emule eller anden P2P ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 08:57

Hun ved hvordan hun skal bruge systemgendannelse. Men af en eller anden grund kommer både den trojandownloader og searchbaren igen og igen. Stinger fjerner da baren - men den bliver først fjernet via serch2com - og der bliver scannet og gjort hovedrent og hvad ved jeg. Mener hun kører korrekt - har ikke set hvad der sker siden jeg selv var hos hende for at fjerne skidtet - og alt var væk men kom bare lige så fint igen dagen efter.
Har selv en fornemmelse af at det kan være msn relateret men er ikke sikker da tingene jo har forandret sig lidt siden jeg var der. Skulle stinger mon ikke være nok ???
Molo........ forsøger at få hende til at bruge spywareblaster - men synes efterhånden hun har for mange spionfjernere !
Håber nogen kan fortælle hvad det trojandownloader er og hvor det mon kan komme fra.

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 30-10-04 09:07

Hej Molokyle.

Benyttede mig af dit råd og hentede Spywareblaster.

Er nu i tvivl om hvordan jeg sætter den op, mit engelske er mangelfuldt.

Findes der en dansk opsætningsvejledning og i givet fald hvor kan jeg hente den.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-10-04 09:31

Der findes utrolig mange forskellige måder, hvormed de spreder deres uhumske programmer ud over nettet.

Jeg havde en gang et spyfil, som dukkede op igen og igen. Selv om den blev renset ud efter alle kunstens regler, så var den der i fuld vigør, når jeg genstartede maskinen.

Tilfældigvis fik jeg så set ned på mine data drev, hvor jeg vidste at der kun skulle ligge én bestemt type filer. Her lå der pludselig et par ukendte filer, hvor den ene havde taget navn efter en af mine filer.
Det samme havde gentaget sig i alle mine mapper og undermapper, på alle mine drev. (Det var her jeg fik mit første grå hår på hovedet)
Disse ukendte filer var altså istand til at genetablere sig, sammen med et program som havde forbindelse til min opstart i msconfig.
Først da alle filer blev fjernet, blev alt normalt igen.

De mange filer i de mange mapper, havde hver især taget navn efter en fil i mappen, vel sagtens for at sløre sig. - De havde samme størrelse på 114 kb, så det blev en del spildplads, med alle de mapper som jeg havde.

SÅ: Vær opmærksom på, at der kan gemme sig en fil der er istand til at genoprette den spyfil som du tror du er blevet af med, men som alligevel dukker op igen, når du starter din PUTTER næste gang.
Der er kommet mange gode hjælpeprogrammer til, men der er også sket megen kreativ tænkning på dette skumle marked, så check jævnligt din PUTTER, gerne en gang om dagen, hvis du er meget på, og evt. gør det, hvis du ikke lige står og skal bruge den, f.eks. ved spisetid e.lign.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 10:21

severino det var en dejlig måde du beskrev det problem på - jeg synes næsten du skulle lægge det under tips - der er for mange der ikke ved nok om sikkerhed og lign.
Jeg var nu opmærksom på det med mapperne - har lige sendt en mail til vedkommende om lige netop det (blandt andre ting).
Her forsøger jeg mig da også med kreativ tænkning - men er ved at køre sur i det - og min veninde aner vist hverken ud eller ind og er kørt helt ned *S*
Vender tilbage når jeg har fået tilbagemelding fra hende.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-04 10:33

Anli -> Du starter Spywareblaster op. Derefter vælger du menuen ; Internet Explorer øverst og sætter begge flueben. Tjekker at alle flueben i 'vinduet' nedenunder er sat og vælger Protect Against Chekted Items. I menuer Resticted sites sætter du også fluebenet og følger samme procedure. Husk med jævne mellemrum i Status menuen at vælge ; Download Latest Protection Updates og vælg Connect. Hvis Spywareblaster finder en ny update fil vælg så : Protect Against All Unprotected Items. Finito ...piece of Cake

Der er flere muligheder under menuen Tools bl.a. Gendannelses backup, Flash blocker, ændring af browserens titellinije tekst og div. IE restriktioner. Dette kan du spinge op og falde ned på og nøjes med standard indstillingerne.

mirith -> Man kan dække sig alt det ind man vil, men hvis brugeren alligevel henter/deler 'smarte' progammer f.eks via MSN, henter 'smarte' Smileys fra f.eks. Smileycentral.com eller lign. hjælper det ikke en dyt. I mange tilfælde tillader brugeren selv disse ting ved at acceptere eula'en uden at have læst den igennem og så har man balladen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-04 10:42

Inden nogen begynder at spørge om hva' dælen en eula er ?

http://www.wordiq.com/definition/End-user_license_agreement

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-04 10:55

Et lille uddrag af eula'en fra Smileycentral.com :

Citat
The Software, in the course of processing a given search query, sends a request to our servers. This request includes the keyword query, time of day, browser type, default language setting, IP address, an anonymous unique ID, and a code which identifies the distribution source of the Software used by you to conduct your search.
.
...this data provides us with: information on which language you prefer to use; aggregated click information for the purpose of ensuring that our search partners are appropriately compensating us; information that allows us to make accurate payments to our distributors; aggregated usage and retention information; and aggregated search query information for the purpose of further monetizing commercially oriented search keywords.
.
The Software also sends a configuration request when you start your browser. This request is approximately 5k in size and includes only anonymous data such as IP address, browser type, and information about the specific release date and distribution source of your Software, as outlined above.
.

..og mere af samme skuffe fra et link i eula'en:

Citat
MyWebSearch shall exclusively own all now known or hereafter existing rights to the Submissions of every kind and nature throughout the universe and shall be entitled to unrestricted use of the Submissions for any purpose whatsoever, commercial or otherwise, without compensation to the provider of the Submissions.
.
THE SERVICE IS PROVIDED 'AS IS' AND YOU USE IT AT YOUR SOLE RISK
.
ANY MATERIAL DOWNLOADED OR OTHERWISE OBTAINED THROUGH THE USE OF THE SERVICE IS DONE AT YOUR SOLE RISK AND YOU WILL BE SOLELY RESPONSIBLE FOR ANY DAMAGE TO YOUR COMPUTER SYSTEM OR LOSS OF DATA THAT RESULTS FROM THE DOWNLOAD OF ANY SUCH MATERIAL.

Som man kan læse inviterer man selv Spyware inden for døren ved at acceptere disse betingelser.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 10:57

Molo... jeps det gælder alt sikkerhed *G* - sæt du bare alarmer og alt muligt op - stort set - du kan ikke gøre mere end at låse når du går og så håbe det bedste - men det skader jo ikke at lige fjerne millionen på spisebordet og tante agathes kronjuveler *G*

NÅ... jeg ville jo så gerne vide hvad den dumme trojandownloader var og blev aldrig klogere - så hæver lige point lidt og håber - og så lukker jeg

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 10:59

ps... de der smileys fra smileycentral er det dem så mange bruger på msn ???????????? Bruger den ikke selv så er lidt på herrens marker - ?????

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 90 point
Dato : 30-10-04 11:05

Tjaeh... der er åbenbart flere der ikke kan slippe af med den : http://www.windowsforum.org/forum/lofiversion/index.php/t10276.html

Måske du skulle prøve Hijackthis og lægge en log i sikkerhed her på kandu, hos arlet eller i forum hos spywarefri ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-04 11:08

mitithdk -> Jep; blandt andet på MSN, men også i private emiler. Ungdommen er helt vilde med de små dimser

...men det er en bombe under sikkerheden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 30-10-04 11:34

Tak for svaret molokyle, vedrørende opsætningen af Spywareblaster.

Godkendelse af svar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 11:54

Tak for svaret molokyle. Endnu engang - lol

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 11:55

hoooooooooooov jeg ville jo give dig flere stjerner - men så får du lige en ekstra her *

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-04 12:02

Velbekomme

[hør] Det er da meget sjovt med point og stjerner, men jeg så nu hellere blot en statistik over antal besvarede spørgsmål. Det er i mine øjne en bedre målestok for brugernes indsats

...men det er en helt anden snak

Jeg er ked af ikke at kunne komme med et bedre svar på dit spørgsmål

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 12:07

molo - NEMLIG ud med de point - det tilslutter jeg mig fuldt ud - sådan bare for at holde fast i en helt anden snak - lol.

Men hov - du fik mig skam på sporet - så håber jeg redder veninden ud af suppedasen