/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Parchetnic Polsk
Fra : skatten
Vist : 2182 gange
445 point
Dato : 29-10-04 01:29

Er der nogen der kender til Efternavnet Parchetnic det stammer fra Polen og før fra Rusland,min mormor kom her til landet i anden verdenskrig som roe dyrker på Lolland og blev gift og bosat her

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-10-04 06:44

Det eneste jeg kan finde er en bruger her på kandu.dk, som har deltaget i dette spørgsmål http://www.kandu.dk/dk/spg/30828

Og det er ikke mange oplysninger til dit spørgsmål
Kunne det tænkes at efternavnet staves på en anden måde ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-04 16:20

Det må være stavet forkert,

denne internationale slægtssøgemaskine giver ingen svar under Polen
http://www.rat.de/kuijsten/navigator/

har dog kun prøvet de første 6 flueben, prøv selv
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-10-04 16:28

Men hvorfor skulle din Parchetnic
være identisk med kandu medlemmet parchetnic?
(begge er kopieret ind, så de staves helt ens)

Kan der være tale om et polsk kælenavn?
(jeg arbejder sammen med flere polakker og kan spørge på mandag)
Svend igen

Kommentar
Fra : skatten

Dato : 30-10-04 02:48

Tusind tak til svend og jakjoe for jeres indsats.jeg har fundet ud af at den der kalder sig det her inde på siden er min datter som bruger navnet som indentitet her,min ældre broder som er død fik navnet istedet for sit eget for ca 12¨år siden og vist nok den eneste her i landet der hed såddan.

Stor hilsen Skatten

Kommentar
Fra : skatten

Dato : 30-10-04 02:52

Hej Svend det vil glæde mig meget hvis du vil have ulejlighed med at spørge dine venner på mandag,et familiemedlem der på et tidspunkt var på ferie i Polen spurgte sig for der og hos deres rejseleder om navnet,og fik der at vide at det eksisterede stadig.

Hilsen Skatten

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-10-04 09:49

Hvis du søger på FS. http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp på navnet Polsk er der hit fra Sverige,USA,Finland % hit på navnet Parchetnic, kanske det skal staves anderledes.

Senta

You searched for: Polsk [refine search]
Exact Spelling: Off
Matches: All Sources - 11
International Genealogical Index - Finland
1. ANNA BOLSK - International Genealogical Index / FI
Gender: Female Christening: 20 FEB 1676 Helsinki, Uusimaa, Finland

2. BEATA BOLSK - International Genealogical Index / FI
Gender: Female Christening: 04 DEC 1669 Helsinki, Uusimaa, Finland

3. JOHAN BOLSK - International Genealogical Index / FI
Gender: Male Christening: 09 SEP 1671 Helsinki, Uusimaa, Finland

Matches: International Genealogical Index/Finland - 3

--------------------------------------------------------------------------------

International Genealogical Index - North America
4. Laura Polsk - International Genealogical Index / NA
Gender: Female Birth: 25 DEC 1880 Cleveland, Cuyahoga, Ohio

5. Rachel Polsk - International Genealogical Index / NA
Gender: Female Birth: 24 APR 1892 Manhattan, New York, New York

Matches: International Genealogical Index/North America - 2

--------------------------------------------------------------------------------

International Genealogical Index - Sweden
6. ANNA CATHARINA POLSK - International Genealogical Index / SW
Gender: Female Marriage: 01 JAN 1800 Gustafs, Kopparberg, Sweden

7. ANNA ELISABET POLSK - International Genealogical Index / SW
Gender: Female Marriage: 08 NOV 1828 Stora Kopparberg, Kopparberg, Sweden

8. Elizabeth Cathrina Polsk - International Genealogical Index / SW
Gender: Female Birth: 09 OCT 1812 Falun, Kopparberg, Sweden

9. ELIZABETH CATHARINA POLSK - International Genealogical Index / SW
Gender: Female Marriage: 02 APR 1837 Falun, Kopparberg, Sweden

10. Erik Gustav Polsk - International Genealogical Index / SW
Gender: Male Marriage: 04 MAR 1866 Stora Tuna, Kopparberg, Sweden

11. JOHAN ERIC POLSK - International Genealogical Index / SW
Gender: Male Marriage: 17 MAR 1829 Stora Kopparberg, Kopparberg, Sweden

Matches: International Genealogical Index/Sweden - 6
Return to top of page

Kommentar
Fra : senta

Dato : 30-10-04 10:04

tror du ikke årstallet er lidt forkert 1944?? det var under andenverdenskrig, så måske hun er deporteret af Tyskerne fra Polen eller udskrevet , tvangsarbejder fra Polen ??
senta

Kommentar
Fra : skatten

Dato : 30-10-04 11:11

Hejsa Senta jeg vil prøve at finde nogle gamle breve for at tjekke om navnet skulle være stavet forkert ,men jeg er nu sikker på at det er korekt,med hensyn til årstal kan jeg ikke sige noget andet at det var omkring krigstid,foreløbig TAK for din hjælp.

Hilsen Skatten

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-10-04 11:26

En lille historie om roearbejdere før og under 1. verdenskrig.
Men du skriver "roe dyrker" og 2. verdenskrig, så dette er bare en lille sidebemærkning.

http://home.worldonline.dk/primula/roearbejdere.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : skatten

Dato : 30-10-04 11:31

jeg talt med et familiemedlem og det er helt rigtigt første verdenskrig at hun kom til landet.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-10-04 11:38

Undskyld, jeg ved godt det ikke er slægtsforskning, men alligevel også noget der hører med til fortiden

http://www.bornholmsmuseum.dk/skole/polen/polakker-i-danmark.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-10-04 11:42

skatten> Så er der noget der er ved at falde på plads....så er der bare lige det med navnet ?

God søgning.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-10-04 12:02

Her er der en liste over polske efternavne....men synes ikke lige at der er noget der kan bruges

http://www.gaminggeeks.org/Resources/KateMonk/Europe-Eastern/Poland/Surnames.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-11-04 11:29

Her er det første svar fra min polske kollega,
og det ser ud til vi har ret: Parhetnic er ikke et typisk polsk familie navn,
hilsen Svend
"
I will look into that and try to help You with this. The Parhetnic doesn't sound Polish to me I must admit and I cannot think of any other word similar to that would sound more Polish, but I know one person who can help and I have already wrote him a mail with some questions that should cover Yours …
Best Regards Radoslaw
"

Kommentar
Fra : skatten

Dato : 01-11-04 12:21

hej sven

Hej Svend tak for din indsats jeg så at du manglede et c i navnet Parchetnic jeg ved ikke om det kan have noget at sige hos din polske ven eller om han har fået det stavet rigtigt ,men det mangler også i det han har skrevet.

Hilsen skatten

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-11-04 16:46

"Parchetnic kom til Lolland og blev gift og bosat her "
Har du prøvet at kontakte folkeregistret i feks. Maribo det koster ca.55 kr. hvis du skal ha' oplysninger derfra.
Derudover hvad kom din mormor til at hedde til efternavn ,efter hun giftede giftede sig med din morfar ??
det kan være et udgangspunkt i din videre søgning.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-04 17:39

Når vi spørger i internationale spørgemaskiner som google og lycos
får vi kun de få danske svar i kandu.

Altså er Parchetnic ikke stavet rigtigt,
(og det er ikke Polsk, så var min kollega kommet tilbage med et svar)

Er det oprindeligt russisk?
Hvordan ser det ud med russiske bokstaver??
(hvem kan, er det Byzantinske skrift tegn det hedder???)

Kan vi deraf udlede fejlfortolkningen?
og gætte det oprindelige russiske familie navn??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-11-04 17:45

Det er ikke alle Polske navne der ender på sky. osv.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-11-04 18:24

Pigenavne fra letland Latvija ender på Sia
drengenavvne på Sie
Eks.
Anastasia pigenavn
Anastasie drengenavn
Derudover ender efternavne i de tidliger øststater underlagt Rusland på sky
Rissiske alfabet kan sammenlignes med det Græske alfabet

Petrovsky

Petrovski
osv.
Parchetnic kan udtales grov oversat til Dansk " Padetski " og dette navn er Polsk.
sprog "Lettisk (officielt), russisk og polsk"

Det græske alfabet
Symbol Navn Symbol Navn
A a alfa N n ny
B b beta X x ksi
G g gamma O o omicron
D d delta P p pi
E e epsilon R r rho
Z z zeta S s sigma
H h eta T t tau
Q q theta U u ypsilon
I i iota F f phi
K k kappa C c chi
L l lambda Y y psi
M m my W w omega

Det Russiske alfabet

АЛФАВИТ ALFABET
РУССКИЙ DANSK
А а A a
Б б B b
В в V v
Г г G g
Д д D d
Е е Je je
Ё ё Jo jo
Ж ж Zh zh [rouge]
З з stemt s [Rosy]
И и I i
Й й J j
К к K k
Л л L l
М м M m
Н н N n
О о O o
П п P p
Р р R r
С с S s
Т т T t
У у U u
Ф ф F f
Х х H h
Ц ц Ts ts [Zeit]
Ч ч [church]
Ш ш Sh sh [short]
Щ щ Sh sh [she]
Ъ ъ (stumt)
Ы ы [bloody]
Ь ь (stumt)
Э э Æ æ
Ю ю Ju ju
Я я Ja ja

Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-11-04 18:27

Det rissiske alfabet findes på denne side.
http://www.emu.dk/gym/fag/ru/rlf/Rusbrochure.pdf
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-04 21:18

Det hedder jo det Kyrilliske alfabet ikke det Byzantinske,

måske vil søgninger på dette give mere forståelige/læselige link end sentas to sidste?

Prøv at erstatte bogstav for bogstav de latinske med de kyrilliske

P
a
r
c
h
e
t
n
i
c

og vi vil måske kunne læse det oprindelige familie navn?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-11-04 21:29

Parchetnic kan også udtales grov oversat til Dansk Pasteki, Pasteky osv
senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 05-11-04 21:36

Lidt mere om det Russiske alfabet,
senta
http://hjem.get2net.dk/sprogbog/slav.htm#top
Russisk (også kaldet storrussisk) tales af omkring 160 millioner, dels i Rusland, dels af store dele af befolkningerne i de tidligere Sovjetrepublikker, samt af indvandrere i bl.a. USA. Dertil kommer yderligere mindst 60 millioner, som har russisk som andetsprog. Det kyrilliske alfabet anvendes. Det skyldes påvirkning fra det Byzantiske Rige, som var præget af den græsk-ortodokse kirke. Det kyrilliske alfabet er jo netop en variant af det græske. Andre byzantiske minder er løgkuplerne og den ortodokse kirke.
Russiske ord i det danske sprog: vodka, zar, samovar, trojka, steppe og tundra.
Øverst på denne side
Hviderussisk tales af omkring

http://www.thisisntrocketscience.dk/tegnservice.htm

Kommentar
Fra : parchetnic

Dato : 03-01-07 17:50

Hej mit efternavn er Parchetnic det er et der kommer fra min oldemor og har været i min familie siden. Hun kom også fra polen.. Så det er ikke noget jeg har kopieret ind. Det er mit rigtige efternavn

Kommentar
Fra : skatten

Dato : 06-01-07 05:38

hejsa det glæder mig at du har svaret på mit indlæg,da jeg ikke har kunnet finde nogen der kan hjælpe mig med at komme videre i min søgen om navnet Parchetnic

Kommentar
Fra : skatten