/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Tastatur-Genveje.
Fra : arne.jakobsen
Vist : 1303 gange
50 point
Dato : 28-10-04 19:28

Er der ikke én der har en komplet liste over tastatur-genveje? Et Windows-program lukkes nemt og hurtigt via Alt-F4, men kan man ikke minimere et sådant uden at skulle bruge musen? Det ville være rart.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 28-10-04 19:30
Kommentar
Fra : xick

Dato : 28-10-04 19:31
Kommentar
Fra : xick

Dato : 28-10-04 19:32

Ellers bare søg efter "Windows" +"Shortcuts" i google... Der kommer en del sider Nu skal jeg nok lade være med at poste mere

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-04 19:38

prøv at kigge i hjælp og support under start - der ligger en masse muligheder. Ellers finder man yderligere oplysninger om alle mulige tastaturgenveje rundt om på nettet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-04 19:43

glemte jo lige at fortælle dig at du jo kan bruge bla. windowstasten + D

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 19:48

miritdk

Hvad GØR windowstasten + D? Skal det være et stort D? Og hvor sidder windowstasten på en bærbar?

Kommentar
Fra : xick

Dato : 28-10-04 19:49

windowstasten er den med flaget... windowstasten + e åbner stifinder (explorer) ... Det skal ikke være store bogstaver

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 60 point
Dato : 28-10-04 19:53

Hejsa

Her er nogle tips

http://www.kandu.dk/dk/tip/553

http://www.kandu.dk/dk/tip/546

Og her er nogle jeg har fundet under hjælp

Oversigt over tastaturgenveje i Windows
Du kan bruge genvejstaster i stedet for musen, når du arbejder i Windows. Du kan åbne, lukke og navigere i menuen Start, på skrivebordet, i menuer, dialogbokse og på websider ved hjælp af tastaturgenveje. Tastaturgenveje kan også gøre det nemmere at arbejde interaktivt med computeren.
Klik på en overskrift, eller tryk på TAB for at fremhæve en overskrift, og tryk derefter på ENTER.
Oversigt over tastaturgenveje
Tryk på   Hvis du vil
CTRL+C   Kopiere.
CTRL+X   Klippe.
CTRL+V   Sætte ind.
CTRL+Z   Fortryde.
DELETE   Slette.
SKIFT+DELETE   Slette det markerede element med det samme uden at placere det i papirkurven.
CTRL, mens du trækker et element   Kopiere det markerede element.
CTRL+SKIFT, mens du trækker et element   Oprette en genvej til det markerede element.
F2   Omdøbe det markerede element.
CTRL+HØJRE PIL   Flytte indsætningspunktet til begyndelsen af det næste ord.
CTRL+VENSTRE PIL   Flytte indsætningspunktet til begyndelsen af det foregående ord.
CTRL+PIL NED   Flytte indsætningspunktet til begyndelsen af det næste afsnit.
CTRL+PIL OP   Flytte indsætningspunktet til begyndelsen af det foregående afsnit.
CTRL+SKIFT sammen med en af piletasterne   Fremhæve en tekstblok.
SKIFT sammen med en af piletasterne   Markere flere elementer på en gang i et vindue eller på skrivebordet, eller markere tekst i et dokument.
CTRL+A   Markere alt.
F3   Søge efter en fil eller en mappe.
ALT+ENTER   Have vist det markerede elements egenskaber.
ALT+F4   Lukke det aktive element, eller afslutte det aktive program.
ALT+Enter   Vise egenskaberne for det valgte objekt.
ALT+MELLEMRUM   Åbne en genvejsmenu for det aktive vindue.
CTRL+F4   Lukke det aktive dokument i programmer, hvor du kan have flere dokumenter åbne samtidig.
ALT+TAB   Skifte mellem forskellige åbne elementer.
ALT+ESC   Skifte mellem elementerne i den rækkefølge, de blev åbnet.
F6   Skifte mellem skærmelementerne i et vindue eller på skrivebordet.
F4   Have vist adresselinjen i Denne computer eller Windows Stifinder.
SKIFT+F10   Have vist genvejsmenuen for det markerede objekt.
ALT+MELLEMRUM   Have vist menuen System for det aktive vindue.
CTRL+ESC   Have vist menuen Start.
ALT+det understregede bogstav i navnet på en menu   Have vist den tilsvarende menu.
Det understregede bogstav i navnet på en kommando eller en åben menu   Udføre den tilsvarende kommando.
F10   Aktivere menulinjen i det aktive program.
HØJRE PIL   Åbne den næste menu til højre eller åbne en undermenu.
VENSTRE PIL   Åbne den næste menu til venstre eller lukke en undermenu.
F5   Opdatere det aktive vindue.
TILBAGE   Have vist mappen et niveau højere oppe i Denne computer eller Windows Stifinder.
ESC   Annullere den aktuelle opgave.
SKIFT, når du indsætter en cd i cd-rom-drevet   Forhindre, at cd'en afspilles

Genvejstaster i Windows Stifinder

Skal du trykke på   Hvis du vil
END   Vise det nederste af det aktive vindue.
HOME   Vise det øverste af det aktive vindue.
NUM LOCK+STJERNE på det numeriske tastatur (*)   Have vist alle undermapper i den markerede mappe.
NUM LOCK+PLUSTEGNET på det numeriske tastatur (+)   Have vist indholdet af den markerede mappe.
NUM LOCK+MINUSTEGNET på det numeriske tastatur (-)   Skjule den markerede mappes indhold.
VENSTRE PIL   Skjule den markerede mappes indhold, hvis det vises, eller markere den overordnede mappe.
HØJRE PIL   Vise den markerede mappes indhold, hvis det er skjult, eller markere den første

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 20:00

>xick

Min IBM Thinkpad HAR ikke en tast med et flag. Og det var ikke windowstast + E jeg efterspurgte men +D som miritdk omtalte?

>Brian

Tak for det, det ligner en komplet liste, men det vil jo så sige at der IKKE findes en tastaturgenvej for Minimer-billedet?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-04 20:00

ups nej det skal ikke være stort D - men lille - sorry !!!!!!!!!

Kommentar
Fra : xick

Dato : 28-10-04 20:02

windowstasten + d - viser skrivebordet (minimerer alle åbne programmer)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 20:14

Jamen det ville jo være helt fint, kunne jeg blot finde windowstasten på min LapTop?

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 28-10-04 21:28

Windows tasten plejer at side ved siden af alt eller ctrl

på min bærbar fra acer er der både en " fn " knap og en windows knap ved siden af hinanden!

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 28-10-04 21:29
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 21:38

> er_du_klog

Det viser sig at netop IBM har besluttet sig til at der IKKE skal være en windowsknap på deres LapTop's.

Der findes en Genvej der hedder Ctrl-Esc, der giver adgang til Start-menuen, men det er det hele.

Via denne kan man IKKE minimere en eller flere sider. SHIT.

>Alle andre

Jeg har ikke haft tid til at checke jeres link endnu. Men de der kun viser NOGLE eller næsten alle, er ikke gode nok til point. Checker dem senere.

Den første der fortæller mig, hvordan jeg fra min IBM-Thinkpad minimerer et eller flere billeder via genvej, får pointene og mange tak.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 28-10-04 22:11

hvad hvis nu du bare holder alt+d nede eller ctrl+d nede!

er der ikke en knap som hedder ibm eller noget i den retning!

mener at jeg så det på en bærbar engang!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-10-04 22:16

hmmm Alt tasten kan da bruges til windowstast ikke ????? Har jeg ret så burde den jo kunne bruges sammen med det lille d.
Håber du finder løsningen

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 28-10-04 22:25

jeg mener det på de IBM der er lidt underlige!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-10-04 23:09

Kære er_du_klog og meritdk:

Det ka'godt være at IBM er underlige ved ikke at ha' en decideret windowsknap. Da jeg ikke er IBM, ka' jeg ikke fortælle hvorfor de har taget den beslutning! Og til meritdk: Nej Alt tasten kan ikke bruges. Men tak for dit fromme ønske AJ

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-10-04 15:26

Tak for svaret briani. Det var det mest fyldestgørende. Jeg kan så oplyse jer allesammen om at Minimer-genvejen hedder Alt M. Selvfølgelig virker det kun, hvis det program du ønsker at minimere ikke bruger denne genvej til noget andet. Bruger man f.eks Total Commander og har sat Alt som søgeknap, vil den ikke minimere men finde den første fil der begynder med M. Men ellers virker det helt fint.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 30-10-04 12:19

ALTSÅ - så var mit forslag da ikke helt forkert - måtte jo lige købe svaret her - og så dit sidste indlæg - meget oplysende - IBM er da noget for sig hvad ?