/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
DVD+R .... DVD-R
Fra : ans
Vist : 471 gange
100 point
Dato : 27-10-04 19:03

Min søn har lige købt en dvd-brænder "Plextor PX-712A".
Han har ligeledes købt blanke skiver "DVD+R"

Hvad er forskellen på de blanke skiver +R og -R?

Hilsen ans

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 110 point
Dato : 27-10-04 19:14

På nyere DVD brændere kan der brændes både + og - skiver.
Ældre brændere (som min ) kan kun brænde den ene slags.
Men forskellen i kvalitet og hvor de kan afspilles kender jeg ikke.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-04 19:27

Den brænder min søn har købt kan brænde både + og - skiver.
Forklaringen er sikkert ganske simpel. Ingen forskel i kvaliteten, men + og - er afhængig af brænderen.

Når du køber skiver er det så "mærkevare" eller no-name?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-10-04 19:33

Oprindeligt er forskellen forskellige standarder fra producenterne af dvd brænderes side! Din søns dvd brænder kan brænde begge formater, så han kan sagtens bruge dvd + . Noget andet er hvis brændingen skal bruges til f.eks. en film til stationære dvd afspiller! Her er der stor forskel på hvad de forskellige dvd afspillere kan afspille. Plextor burde sagtens kunne brænde no-name, men det kan kræve en firmware opdatering!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-04 19:48

Pænt af jer at hjælpe, jeg overlader tastaturet til min søn.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-04 19:55

Hej med jer. :)

tak for de gode kommentarer. Jeg har prøvet at tage en kopi af min originale dvd "Master and commander", selve brændings proccessen ser ud som om den ryger fint igennem... Men den kan tilsyneladende ikke læse dvd'en efter skrivningen. Jeg vil prøve som tedd anbefaler, at opdatere min firmware. Melder selvfølgelig tilbage bagefter om det virkede eller ej. Det ville være en skam, hvis jeg skal betale så mange ekstra penge for dvd'er som ikke er no-name...

med venlig hilsen
Ans' søn. :)

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 27-10-04 20:31

Hvad er forskellen på – og + ??
DVD formater er en mindre jungle at finde rundt i.DVD + R og DVD –R kan reelt det samme.Plusset og Minusset før Rét angiver ,hvilke producenter der understøtter de forskellige skiver.I uenighed om ,hvad standarden skal være,har PHILIPS,SONY,HEWLET PACKARD,DELL;RICOH,YAMAHA besluttet sig for at understøtte plus formatet.Men´s bl.a PANASONIC,TOSHIBA,APPLE COMPUTER og SHARP har besluttet sig for at understøtte minus formatet.Det samme gør sig gældende for DVD – RW og DVD + RW.Og nogle af afspillerne kan kun håndtere et af formaterne mens andre kan håndtere begge formater

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-10-04 22:47

Hvis du vil tage en kopy af et kopibeskyttet program, skal du jo bruge et program først der bruger koden!
DVD kan forøvrig købes over nettet fra sverige eller tyskland til langt billigere penge end i Danmark! F.eks har jeg lige købt 100 blanke DVD til under 400 kr i Tyskland!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-10-04 22:48

Undskyld ! Ikke bruger koden, men bryder koden!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-10-04 22:55

ja, dvd'en er selvfølgelig kopibeskyttet, men det klarede dvd decrypter og dvdshrink i en herlighed.... Men CloneDVD virkede også fint...

Hvilke dvd'er har du købt? jeg er meget interasset i hvor du har købt dem. Jeg har selv købt 100 dvd'er i tyskland. men tilsyneladende virker de ikke helt så optimalt...

Jeg har upgraded min firmware, og de brændte dvd'er kan stadig ikke læses.... suk.

Med venlig hilsen
Ans' søn. :)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 27-10-04 23:25
Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 28-10-04 01:48

Hvis du har kodebryder og den bliver brændt uden problemer,er det afspilleren det er galt med,den kan vel kun aflæse minus og minus RW

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-10-04 21:40

Hej allesammen.

Det lykkedes mig at brænde dvd'er nu, men dog kun ved 2.4x speed... :(
men mere kan man vel ikke forlange af så billige skiver...

tak for hjælpen allesammen...

mvh Ans' søn. ;)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-10-04 23:06

Prøv at se om der er en firmware update på plextors hjemmeside! Det plejer at løse problemet!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-04 22:29

Så lukker jeg dette spørgsmål.

Min søn har bestilt endnu 100 skiver, som skulle kunne brænde ved større hastighed. Det håber jeg da, da han er irriteret over at det tager 20 minutter at brænde en dvd.

Emesen du får point for dette spørgsmål.

Tedd jeg opretter lige et spørgsmål til dig så du også kan få point.

Hilsen ans

Godkendelse af svar
Fra : ans

Dato : 01-11-04 22:31

Tak for svaret emesen.

Hilsen ans

Ps. du får 10 ekstra point af kandu

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-11-04 23:35

Jammen Ans - jeg er den der ved mindst om DVD.
Jeg har endnu ikke afprøvet min egen DVD brænder.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-11-04 23:50

Så glæd dig til din nye DVD brænder.

Du fik point fordi du gjorde opmærksom på, at hvis en brænder hun kan brænde - skiver så nytter det ikke at bruge + skiver.

Det var det, der var mit spørgsmål. Forskellen på - og + skiver. Min søns brænder kan brænde begge typer af skiver. Afspilleren kan afspille begge typer.

Min søn fik så problemer med brændingen, der kom tedd så med et par råd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 08:51

OK så er jeg igen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-11-04 17:21

Så har min søn modtaget sine nye skiver. Det bliver så spændende om de kan brænde i en hurtigere hastighed.

Han fik også en lille gave 100 ml. Chantré Weinbrand

Hilsen ans

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-11-04 19:31

Smør endelig kun et tyndt lag på alle skiverne - og drik så resten.
Og du er nu fulstændig ligeglad med hvornår de er brændt færdig.
Eyvind.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-11-04 19:38

Det virker perfekt

Mvh Ans' søn. :)