/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
"Underdatabaser" i Access?
Fra : crha
Vist : 435 gange
20 point
Dato : 25-07-02 19:18

Hejsa, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette her, men jeg prøver så godt jeg kan :)
Jeg har set at man i MS Access kan (under hvert record) kan lave flere records?
Tja... Hvad kan jeg mere sige?
Jeg kan lige prøve at tegne det med streger:

--------------------------------------
| ID | Ting 1 | Ting 2 | Ting 3 | osv... |
--------------------------------------
| 1 | Hallo | hmmm | hva så| tja... |
--------------------------------------
| ID | ting 1 | ting 2 | ting 3 |
-----------------------------
| 1 | et uder| record| ??? |
-----------------------------------
| 2 | bla bla | bla | OSV | ..........|
---------------------------------------

Hvordan laver man sådan nogle?

Håber der er nogle der forstår? :D

Hilsen Casper

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 25-07-02 20:27

Casper man ville aldrig bruge denne metode, da du risikerer at få redundatne data og dermed går meningen med en database tabt.
Faktisk hvis man skal forenkle det kræver det at man ved en smule om nromalisering, herunder 1. 2 og 3. normalform.
Yourdon er faktisk et godt værktøj til dette selvom, man nok i dag er gået mere og mere over til OOP ?

Kommentar
Fra : crha

Dato : 25-07-02 21:26

jeg skal bruge det til et ASP script som f.eks. kunne være nogle nyheder folk kan kommentere

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 25-07-02 22:09

hvorfor kigger du ikke nærmere hos :

http://www.hotscripts.com

Der kan du finde masser af scripts i alle retninger også asp.. ?

Kommentar
Fra : crha

Dato : 25-07-02 23:44

I know, men så skal jeg sidde og downloade 1000 script, for derefter at se dem igennem :D

Kommentar
Fra : crha

Dato : 25-07-02 23:45

Jeg tænkte bare på hvordan man lavede sådan nogle databaser og hvordan man brugte dem i ASP

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 04-08-02 00:25

Hep

Efter min mening bør du lave en form for tråd struktur. Du kan feks opbygge databasen som:

| id | tråd | titel | tekst | (andet) |

hver post har et id og en tråd. Så kunne du feks lave det sådan at hvis id og tråd var det samme ( id == tråd) bliver det behandlet som et spøgsmål. Hvis tråd'en ikke er lig id'et er et svar til den post der har samme id som nuværende posts tråd.

Hmm.. snørklet men jeg prøver at uddybe:

Du har følgende poster

1,1, Fætter BR, blablabla
2,2, Bredbånd
3,1, RE: fætter BR, mere blabla
4,3, RE: RE fætter BR, endnu mere blah
5,1, RE: fætter BR2, ho ho ho
6,2, RE: bredbånd

Der er to indgangsspørgsmål (id 1 og 2, da id == tråd)

De vil så skulle organiseres som følger

(1,1) Fætter BR
(3,1) RE: fætter BR
(4,3) RE: RE: fætter BR
(5,1) RE: fætter BR2
(2,2) Bredbånd
(6,2) RE: bredbånd

På den måde undgår du redundante data.

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : crha

Dato : 04-08-02 00:56

tror godt jeg kan følge dig i hvad du mener, men er det ikke for besværligt?

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 04-08-02 01:53

Det synes jeg ikke... jeg har flere gange brugt denne model (godtnok i MySQL med udtræk via PHP) men den er forholdsvis "ren" , og det er få betingelser du skal stille op i i asp for at trække data ud formateret på den rigtige måde.

MEN.. jeg kan se at jeg oxo har opdelt tråden i 'hovedtråd' og 'undertråd'. På den måde er det nemmer og hurtigere at eksekvere en query, der henter alle svar til en hovedpost

Oversigt over hovedposter: SELECT * FROM <tabel> WHERE id == hovedtråd

Oversigt over svar til en given post med id='MyID': SELECT * FROM <tabel> WHERE hovedtråd || undetråd == 'MyID'

Så kan du evt. indkapsle dem i nogle løkker og formattere dem med noget standard HTML.

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : crha

Dato : 04-08-02 11:38

Nice, men du skrev i en tideligere kommentar at hovedid og underid kunne have 1, 1 eller 1, 4 osa. ved du hvordan man får den til det?
Håber du forstår hvad jeg mener, jeg er lidt træt, så jeg kludre vist list i det :)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 14:14

"crha" <crha.news@kandu.dk> wrote in message
news:A_349.6033$G3.787092@news010.worldonline.dk...
> Hejsa, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette her,
men jeg
> prøver så godt jeg kan :)

Prøv dk.edb.database.ms-access i stedet.

Niels

Kommentar
Fra : crha

Dato : 07-08-02 16:33

Hvad betyder dk.edb.database.ms-access ???

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 07-08-02 22:27

Hep,

Det er en nyhedsgruppe/newsgroup. Den kan du melde dig til og følge med i 1000 spørgsmål og svar :)

Hvis du bruger outlook skal du:

view->goto->news

// Martin

Kommentar
Fra : crha

Dato : 08-08-02 13:48

Hvad hvis jeg ikke bruger outlook?