/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere en delt harddisk???
Fra : jjhj
Vist : 747 gange
100 point
Dato : 23-10-04 18:02

Hej...

Jeg er lidt af en "bip bip" til det der med at formatere computere--- så ville høre om der ikke var en eller flere der ville hjælpe mig... STILLE OG ROLIGT::: UDEN FOR MANGE FAG UDTRYK!!!

Fra start til slut.. Den harddisk jeg skal formatere er delt i to...

Og alt skal slettes... Begge drevDen skal helt reset´tes...

På forhånd tak!!!

Hilsen jjhj

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 110 point
Dato : 23-10-04 18:19

Ja det kan jeg godt forklare, men så står du med håret ned ad nakken, og kan måske ikke lægge nyt styresystem ind, da der kan være en del problemer i det.
Så i stedet er det nemmere at lade windows slette din harddisk og formatere den.
Læg din Windows CD i drevet, og genstart.
Du skulle nu kunne opstarte på den.
Hvis din computer starter i stedet på harddisken som normalt, så skal du genstarte, og holde delete nede, indtil du kommer ind i bios.
Herinde er der et sted hvor du kan stille den, så din computer leder efter styresystemet på CDèn, den såkaldte bootfrekvens, dvs. at rækkefølgen skal være at computeren leder først på CD drevet før den leder på C
Du stiller ved at bruge pgDn knappen, og når du er tilfreds trykker du save and exit.
Nu skulle du gerne opstarte på cdèn, hvor du siger at du vil lægge windows XP ind, den svarer med at sige der allerede er et styresystem, derefter siger du at det skal lægges ind uden at reaparere det gl. system.
Når den så har formateret dit c drev, og lagt XP ind, så kan du selv højreklikke på det andet drev og vælge formater.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 23-10-04 18:55

hey igen.. tak nu er jeg kommet igang... men... den er jo delt i to nu.. hva nu hvis jeg gerne vil have den til at være en.... og ikke to.....???????????

JJHJ

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-04 19:09

Inden du lige går i gang med formatering så har jeg et par spørgsmål.
Hvad har du til at lægge ind bagefter.
Er det en recovery CD så pas lige på.
Er det win 2000 ell. XP så kan du lægge dine drev sammen når du skal til at indstallere (men ikke bagefter for så skal du bruge et andet program til at samle.)
Hvor langt er du nået.

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 23-10-04 19:11

er ved at formatere.. lige pt. er den nået 78%....

det er en ældre computer....

Det er XP jeg skal have ind bagefter....

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-04 19:48

Tja du kunne have brugt XP til jobbet - men det kan du stadig.
har du slettet den ene partition inden du formaterede.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 20:29

Emsen han kan nu sagtens lægge den anden del til bagefter, se hjælp: Sådan udvides en grundlæggende diskenhed
Det eneste der kræves er at den anden del er formateret i NTFS
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-04 20:31

Nå ok - så er min hukommelse ikke hvad den burde være.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 21:24

Jo emesen din hukommelse er sikker god nok, du skal bare have dig et ordentligt styresystem, jeg kan lige lave en lille spørgeleg:
Hvorfor hedder det Windows 98
1. Fordi den er frigivet i 97-98
2. Fordi der var 98 mennesker til at lave den
3. Fordi den afløste Windows 97
Der trækkes lod om en uges gratis betalt ferie, engang.
NB: Jeg forbeholder mig ret til at vælge mellem alle de indsendte svar, også fra mig selv og min familie.
VH Palle Hansen
PS: emesen Hvordan fanden husker du de smileys, kan du dem uden ad, eller skal du også som mig logge ind, for at se dem, eller har du på anden måde gemt dem lokalt på computeren?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-04 21:38

Altså denne som er uaktuel
og denne
også denne bruger tit
Resten henter jeg på en genvej som åbner på den anden skærm.
Styresystemerne er da gode nok, men viprøver tit at multitaske og det kan tildels kun NT4.
OS/2 kunne alt det vi gerne vil men den er jo desværre yt.
Så er der lige Linux som jeg leger lidt med på min "nye" comp
Og så din gætteleg.
3. Fordi den afløste Windows 97 >>der fantes ikke os/win97 (kun office og pub 97)
2. Fordi der var 98 mennesker til at lave den>> (der var ikke 98 personer i gang kun 8)
1. Fordi den er frigivet i 97-98 >>dette er så løsningen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 22:58

Ok, nå så du bruger flere skærme, så er det dig der åbner flere link til Kandu, og bruger hele båndbredden på deres 33,6 modem, så deres 100MHZ computer, ikke vil levere til mig. Ha ha
Ja dine svar er rigtige, men du kom desværre 14 minutter for sent, da jeg allerede havde sendt en mail til mig selv med de rigtige svar.
I spørgsmål 2, vil jeg nu også tælle kaffedamen med (Hende der lavede kaffe til de 8), forresten er det nok hendes skyld at der tit er fejl i Windows, for hun tørrede tastaturene af om aftenen, og kom derved til at lægge forkerte koder ind, derfor standser windows op engang imellem, for at tygge lidt over om det er rutiner der kan udføres.

VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jjhj

Dato : 24-10-04 00:49

Tak for svaret pallebhansen.
         DET VAR EN DEJLIG NEM OG LIGE TIL LØSNING... TAK!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-10-04 01:43

Ja der er ingen grund til at gøre det sværere end det er.
Mange siger de har virus, og har formateret deres harddisk, men så har de bare lagt den ovenpå, så har de stadig deres filer liggende på harddisken, og dermed virus. Når man som du indstallerer helt forfra, så sørger windows for formateringen, og så er der ingen virus der kan overleve.
Men hent ingen filer fra det andet drev, eller hvis du skal bruge dem, så få dem virustjekket først.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jjhj

Dato : 25-10-04 18:35

tusind tak... DU HAR VÆRET EN STOR HJÆLP!!!