/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP kan ikke starte op
Fra : finvej
Vist : 502 gange
100 point
Dato : 21-10-04 08:08

Siden jeg installerede den sidste opdatering af WIndows XP servicepack har jeg haft problemer med at få gang i min pc.
Hver gang jeg tænder - forsøger maskinen at starte forfra - inden WIndows kommer op.
Ofte kan jeg vælge om jeg vil starte i fejlsikret tilstand, eller på sidste tidspunkt, hvor maskinen fungerede.
Intet hjælper dog - og først efter mellem 5-10 forsøg - får Windows XP held af at starte op.
Har jeg mon fejl på min harddisk eller er det et kendt problem, og hvordan kan jeg afhjælpe det?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-10-04 08:14

Af install SP2og tag brugerdefineret opdatering.Det hjalp her

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 21-10-04 08:26

Hej Finvej

Windows XP skriver mere direkte til den underliggende hardware som din PC består af, og hvis der er den mindste fejl, så kommer Windows ud af "sync" og dermed tror den at data er et andet sted end det er, og så går den ned.

Jeg ville prøve på: 1) opdatere alle drivere til Motherboard - specielt BIOS. 2) Hvis dette ikke hjælper, så kør en gang Spyware/Ad-aware hvor evt. programmmer som kan få PC'eren til at gå i udu fjernes og 3) Hvis dette heller ikke hjælper, så kig på RAM og harddisk - Maxtor har et udemærket freeware program til at test harddiske og ved evt. fejl, så får du en kode som du kan få skiftet harddisken med i forretningen hvor du købete PC'eren. Med at kigge på RAM menes at du fra en ven låner nogle andre RAM klodser og sætter i maksinen for at se om den stadig fejler.

Og slutteligt hvis alt dte andet ikke virker, så gør som Fjante foreslår - afinst. SP2 og lav delinstallationen i stedet for.

Jeg siger kun alt det andet, fordi med afinst. fjerner du problemet, men ikke årsagen, og en delvist defekt RAM klods eler harddisk som er gårt ud over garantien byttes ikke.

Lars

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 110 point
Dato : 21-10-04 08:26

Hej Finvej

Windows XP skriver mere direkte til den underliggende hardware som din PC består af, og hvis der er den mindste fejl, så kommer Windows ud af "sync" og dermed tror den at data er et andet sted end det er, og så går den ned.

Jeg ville prøve på: 1) opdatere alle drivere til Motherboard - specielt BIOS. 2) Hvis dette ikke hjælper, så kør en gang Spyware/Ad-aware hvor evt. programmmer som kan få PC'eren til at gå i udu fjernes og 3) Hvis dette heller ikke hjælper, så kig på RAM og harddisk - Maxtor har et udemærket freeware program til at test harddiske og ved evt. fejl, så får du en kode som du kan få skiftet harddisken med i forretningen hvor du købete PC'eren. Med at kigge på RAM menes at du fra en ven låner nogle andre RAM klodser og sætter i maksinen for at se om den stadig fejler.

Og slutteligt hvis alt dte andet ikke virker, så gør som Fjante foreslår - afinst. SP2 og lav delinstallationen i stedet for.

Jeg siger kun alt det andet, fordi med afinst. fjerner du problemet, men ikke årsagen, og en delvist defekt RAM klods eler harddisk som er gårt ud over garantien byttes ikke.

Lars

Kommentar
Fra : finvej

Dato : 21-10-04 08:39

Hvordan afinstallerer jeg lige SP2, (hvis jeg er så heldig at få maskinen i gang)?

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 21-10-04 09:01

I Menuen START - INDSTILLINGER - KONTROLPANEL - TILFØJ/FJERN PROGRAMMER ligger den som en mulighed for afinstalltion.

På: http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=875350 kan du læse mere om emnet.

Lars

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-10-04 13:31

du kan osse vælge at foretage en repair af xp,hvorved alle sp der ikke er på cden fjernes og skal geninstalleres,men du kan dog slå dette fra ved i system i kontrol panel - under fanen automatisk opdatering.nå repair men læs metode to her:
Metode 2: Geninstallation af Windows XP ved at starte computeren fra Windows XP-cd'en
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341

Kommentar
Fra : xou

Dato : 21-10-04 13:36

så lige at der ikke soges hvordan du boote fra cdrom,f12 under start på nogle,ellers i bios under boot,ved at trykke del når pc stares.f10 =savew and exit - for at gemme boot.

Godkendelse af svar
Fra : finvej

Dato : 04-02-07 16:53

Tak for svaret larsfrohn.