/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
2 PC'er i trådløs opsætning, hvordan??
Fra : Gin
Vist : 815 gange
170 point
Dato : 20-10-04 17:50

Jeg har 2 PC'ere. Den nyeste er født med WiFi, den gamle har jeg lige installeret et trådløst Belkin netkort i. Jeg har ADSL opkobling til nettet med den nye. Trods gentagne forsøg på at få forbindelse mellem de to PC'ere, som står i hver sit værelse med en skillevæg imellem, har resultatet været negativt. Den gamle PC'er viser, at der er signal og at den sender men ikke modtager noget. Den nye kan ikke finde nogle disponible netværk, men når jeg tænder for den gamle, starter ikonet for netværk i bundlinjen på den nye.
Jeg tror selv, at det er fordi jeg configurerer noget forkert. Begge computere har fået samme navn, samme arbejdsgruppe og samme netværksbetegnelse. XP's Firewall er afbrudt på begge PC'ere. På den nye bruger jeg et Zonealarm program. På den gamle er der også et Zonealarmprogram, der midlertidigt er sat ud af brug.
Jeg savner en nøjagtig forklaring for, hvordan jeg configurerer de 2 PC'ere, så jeg kan komme på nettet med den gamle PC'er.

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-10-04 18:20

Routeren skal køre DHCP-server
PC'erne skal hente IP adresse fra DHCP server
Selvfølgelig skal arbejdsgruppe og netværksbetegnelse være den samme - men computerne skal IKKE hedde det samme på netværket.

Slå Zonealarm fra på begge comp. til at begynde med - så laver det da ikke knuder imens

Forbindelse mellem PC'erne....så skal du "share" dine harddiske/foldere

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 20-10-04 22:46

Hej Gin.
Ud fra din beskrivelse kan jeg ikke se om du overhovedet bruger et AccessPoint??
Hvis ikke, skal de to netkort sættes til "Ad-hoc" forbindelse. Dvs. en direkte forbindelse imellem to netkort.
Herefter burde det være muligt at "dele" din internetforbindelse på den PC som er tilsluttet internetttet.

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 21-10-04 07:45

Til Berpox og Calleman,

Tak for jeres svar. Jeg har hverken Router eller Access Point, idet jeg har fået at vide, at det ikke behøves ved sammenkobling af kun 2 komputere. Det skulle være så enkelt som muligt og også en smal sag for en edb nørd at få den trådløse forbindelse til at virke???? men desværre er jeg ikke nogen edb nørd. Jeg mangler kun en vejledning om, hvordan jeg skal konfigurere de to komputere, hvad angår det trådløse og Explorer på hver af komputerne. De to kort er allerede sat til at køre "Ad-hoc".

Jeg vil lave navnet om på den ene komputer og se, om det hjælper.

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 21-10-04 09:31

Hej Gin.
Problemet kan eventuelt være at begge computere står til "angiv IP-adresse automatisk".
Angiv istedet en IP-adresse på begge. f.eks. 10.0.0.1 på den ene og 10.0.0.2 på den anden.
Herefter sættes begge til undernetmaske 255.255.255.0.
Nu skulle der gerne virke.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-10-04 11:02

Det hedder "hent IP adresse automatisk" men okay.

1) Det er rigtigt at du kan/burde kunne gøre det vha. "ad hoc" mode.
2) Computerne må ikke hedde det samme
3) Du skal sætte din internetopkoblede computer op så den deler internetforbindelsen
4) De skal hver have en IP adresse - f.eks. 192.168.0.1 og 192.168.0.2 og subnet mask 255.255.255.0
5) Du skal dele dine drev (share) så andre kan se dem.

Læs evt. mere her: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;DA;314066

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 22-10-04 17:00

Kære Berpox og Calleman,

Tak for jeres fyldige guide, som jeg nu har prøvet at effektuere på mine 2 PC'ere. Desværre har de ikke hjulpet til at få forbindelse, men det er jo mærkeligt, at min nye PC'er får ikonet for tilslutning af netværk aktiveret, når jeg tænder for den gamle PC. Man skulle jo tro, at der er forbindelse så???? men den gamle viser kun, at den sender og ikke modtager, og netværksikonet på den nye fortæller, at nu er der forbindelse, men lidt efter lukker ikonet med et rødt kryds over????

Jeg okser videre med problemet og håber, at jeg snart når til et resultat......

Har I yderligere tips?

Venlig hilsen

Grethe

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-10-04 00:18

Hmm...mystifystisk!

Nå, sætter lige en "case" op:

Ny maskines IP : 192.168.0.1
Gl. maskines IP : 192.168.0.2

Begge maskiner er tændt.

På ny maskine:
Vælg "Start" og vælg "Kør" (eller "Run" hvis dit operativsystem taler engelsk)
Skriv cmd og tryk på ENTER
Nu åbnes en "dos" prompt.
Skriv: PING 192.168.0.2 og tryk på ENTER - hvad sker der så?

Åbn også en "dos" prompt på gl. maskine og skriv PING 192.168.0.1

Hvis INGEN af maskinerne får "timeout" så er der forbindelse mellem maskinerne.

Hvis EEN af maskinerne får timeout, så er det den vi skal koncentrere os om.

I "dos" prompten kan du også på hver maskine skrive IPCONFIG og afslutte med enter - så kan du se, om dine IP adresser er forskellige, at standardgateway er den samme, og undernetmasken (sub net mask) også er den samme.
Derudover kan du også se, om DNS suffix er det samme.

Er alt dette tilfældet eller hur?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-10-04 13:45

Citat
Begge computere har fået samme navn, samme arbejdsgruppe og samme netværksbetegnelse. XP's Firewall er afbrudt på begge PC'ere.

Har du prøvet at give computerne hvert sit navn i samme arbejdsgruppe??
----------------------------------
Det er næsten som ægteparret med tre børn, der havde samme navn, så var det nemmere at kalde på dem ved spisetid, da de hed det samme!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-10-04 12:09

Det ER forhåbentlig allerede forsøgt...
Citat
Jeg vil lave navnet om på den ene komputer og se, om det hjælper.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 24-10-04 16:47

Tak for kommentarer. Jeg roder stadigvæk....

Gamle PC
Når jeg laver en ipconfig, kommer den fint med både IP adresse og Subnet mask, men der er ingen DNS Suffix eller Gateway angivet.
Når jeg pinger siger den:
Pinging 192.168.0.2 with 32 bytes of data:
Ping: transmit failed, error code 65 (dette står i alt 4 gange under hinanden)
derefter står der:
Ping statistics for 192.168.0.2
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss)

Ny PC
Når jeg laver en IPconfig kommer den fint med både IP adresse og Subnet mask, men der er heller ikke her nogen DNS Suffix eller Gateway.
Når jeg pinger siger den time out i alt 4 gange under hinanden.
Ping statistics for 192.168.0.1 er den samme som på gamle maskine.

Som jeg ser det, må det være begge maskiner stadigvæk, der skal rettes noget på.

Hvad er errror code 65? Hvor kan man finde en liste med alle fejlkoderne og hvor læser man om de forskellige dosrutiner man kan bruge? Håber der er flere tips.....

Hilsen

Gin

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 170 point
Dato : 25-10-04 11:44

Ping errorcode 65:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;q316414

Årsag:
Citat
• The Internet Connection Sharing (ICS) feature is enabled.
• Firewall software from Zone Labs, is installed on the computer. ZoneAlarm and ZoneAlarmPro are examples of Zone Labs firewall software.
• The ZoneLabs firewall software is not correctly configured for ICS.

Løsning:
Citat
• Configure ZoneAlarm for ICS support. Please see the program documentation or see the Zone Labs Web site for more information about how to configure ZoneAlarm for ICS.
• Remove the Zone Labs firewall software from the computer. Please see the program documentation or contact Zone Labs at the ZoneLabs Web site for more information about how to do this.

http://www.zonelabs.com/store/content/support/support.jsp
http://www.zonelabs.com/store/content/support/techNote_9.jsp

Så det er din deling af internetforbindelsen der går galt i sammenhæng med zonealarm ser det ud til.

IP adresseringen er okay
Subnet mask er okay

Men maskinerne kan ikke "se" hinanden - ad du kan se at den ene "sender" er jo fordi det hele tiden ledes efter et netværk....

nærmere kan jeg ikke komme lige nu....

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 30-10-04 16:48

Tak for kommentarer. Jeg har okset med problemet, så jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Har læst på alle de netsider der er foreslået. Nu står tingene sådan:

Ny Computer Gammel Computer
Navn: Lifetec Navn: MEDION
DNS suffix: ingen DNS suffix: ingen
Node type: ukendt Node type: Broadcast
Router IP aktiv: Ja Router IP aktiv: Ja
Proxy Wins aktiv: Ja Proxy Wins aktiv: Ja
Arbejdsgruppe: Grethecomputer Arbejdsgruppe: Grethecomputer
Wireless kort
PRISM 802.11g Belkin 802.11g 54Mbps
Fysisk adresse: 00-60-B3-95-9D-E5 Fysisk adresse: 00-30-BD-F7-4C-DB
DHCP aktiv: Nej DHCP aktiv: Nej
IP adresse: 192.168.0.1 IP adresse: 192.168.0.2
Subnet mask: 255.255.255.0 Subnet mask: 255.255.255.0
Gateway: Ingen Gateway: Ingen

Begge computeres kort sender men modtager ikke noget. Hvis den nye er tændt og jeg derefter tænder den gamle, begynder netværksikonet i bundlinien på den nye at sige, at nu er netværket forbundet, men efter 10 sekunder slukker det igen med et rødt kryds over, og derefter bliver den ved med at komme og gå på samme måde.

Når jeg laver en allround test på begge computere med Microsofts test sc query wzcsvc viser den at alt fungerer godt også netkortene undtagen fejl i outlook express pop- og smtpadresser (InBound Mailserver og OutBound Mailserver), men det har jo ikke noget med det trådløse at gøre??

Forhåbentlig er der nogle nye tips..... Er der nogle af de ovenstående værdier, som er gale?

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 10-11-04 18:00

Kære Berpox,

Jeg kan godt forstå, at du er hoppet af spørgsmålet, jeg selv er efterhånden temmelig træt af at prøve at få de to PC'er i kontakt med hinanden.

Der må dog være en eller anden forbindelse siden begge PC'ere kommer med en boble der siger, at der nu er forbindelse til netværket. Den nye PC kobler imidlertid fra efter ca. 20 sekunder.

Hvordan skal den gamle PC's Internet Explorer være konfigureret for at kunne koble sig på min ADSL forbindelse på den nye PC'er?

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 19-01-05 01:10

Jeg ville prøve at afinstallere Zonealarm på begge PC'er for at se, om det skulle være det, der laver lidt forstyrrelser....hvis ikke du har fået det til at virke endnu....?

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 19-01-05 08:20

Kære jpaludan,

Tak for din kommentar. Jeg har prøvet alt, men har nu fået løst problemet, idet jeg købte en trådløs router, som jeg har fået til at virke med succes. Jeg tror, at mit problem var, at selv om det var skrevet på kassen til min Lifetec computer, at der var Wireless løsning i computeren, kunne dette kun udnyttes, hvis der enten er en router eller et acces-point. Jeg ville spare pengene til disse ting, men måtte bide i det sure æble og købe en router.

Hilsen Gin

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 19-01-05 08:30

Hej Gin.
Det glæder mig, at du har fået det til at virke. Computer-ting kan være ret forstyrrende at have med at gøre, og man bliver så glad, når det endelig kommer til at virke. :0)

Kommentar
Fra : Gin

Dato : 19-01-05 08:39

Kære jpaludan,

Ja, jeg er også glad. Jeg fik desuden i julegave et accespoint D-Link G+ trådløst, og det står nu og samler støv. Jeg har spekuleret på, idet mine computere begge står i den underste etage af huset og har en 10 meter ledning til et telefonstik på 1. sal, om det kan lade sig gøre (for at få denne 10 meter uskønne ledning væk) at sætte routeren, hvor der er indbygget ADSL modem, til i telefonstikket på 1. sal, således at at acces-pointet - står i kælderen sammen med computerne. Tror du jeg kan få dette til at virke????

Hilsen
Gin

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 19-01-05 08:58

Det ville jeg mene. IP adressen i dit acces-point skal så sikkert ændres til routerens IP, og så skulle den kunne køre som en trådløs switch. Jeg er dog ikke 100 % sikker på denne opsætning, så du må ikke halsjugge mig, hvis det ikke lige kører :0)
Men når du nu har alle delene, og ikke skal ud at købe noget, så kan du lige så godt prøve....det koster ingenting ;0)

Kommentar
Fra : jpaludan

Dato : 19-01-05 08:59

Det ville jeg mene. IP adressen i dit acces-point skal så sikkert ændres til routerens IP, og så skulle den kunne køre som en trådløs switch. Jeg er dog ikke 100 % sikker på denne opsætning, så du må ikke halshugge mig, hvis det ikke lige kører :0)
Men når du nu har alle delene, og ikke skal ud at købe noget, så kan du lige så godt prøve....det koster ingenting ;0)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-01-05 20:52

Da du nu har fået en router på, så har du fået løst nogle problemer som man ellers kan støde på, når man skal på internettet. - Du vil blive accepteret på nettet med din routers MAC adresse, hvorefter du kan smide en hvilken som helst maskine i porten på din router.

Dit første forsøg med at skabe forbindelse direkte, skal helst ske med en fast IP-adresse, da der ikke var noget til at styre det, som en router ville gøre. - Så skulle du vælge en kanal, som de begge kunne se hinanden på. Og du skulle så køre en bridging (bro) hvor du skaber forbindelsen over.

Men nu har du valgt en løsning der giver flere muligheder, og routeren klare det meste selv. - Nu kan du så vælge at lade en printer koble til routeren, så begge maskiner kan få adgang uafhængig af hinanden.

Du skulle nu kunne dække hele huset, hvis ellers routerens access point står et fornuftigt sted. Om muligt må du se hvordan den er sat i senderen, hvilken styrke den sender med. - Start evt. med fuld styrke, og tilpas den så, så det dækker med god kvalitet.
Husk at indstille dit MAC filter i routeren, så ikke andre udefra kommende kan udnytte dit AP.

Godkendelse af svar
Fra : Gin

Dato : 21-05-06 18:21

Tak for svaret berpox.