/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Bundkort til Sempron/Barton
Fra : Gambrinus
Vist : 436 gange
135 point
Dato : 20-10-04 10:25

Jeg skal til at opgraderer en pc for min nabo.
Nyt bundkort + CPU + RAM.
Jeg har i lang tid brugt Gigabyte bundkort og har været meget tilfreds.
Nu ser jeg, at Gigabytes udvalg til Sempron/Barton efterhånden er ret beskedent.
Bundkortet skal være forholdsvist billigt, men have mulighed for opgradering senere.
(Så snart hun vinder i lotto).
Det behøver ikke at understøtte SATA.
Jeg har tænkt mig at købe en Sempron CPU og 256 MB Elixir RAM i første omgang.
Hvilke pruducenter og/eller chipset vil i anbefale ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 20-10-04 12:37

Abit laver gode bundkort, og det samme gør epox og asus. Hvilken cpu skal du have? Kommer jo an på om du skal bruge et kort med 333fsb, eller 400fsb.
Til 400fsb er abit nf-7s rev 2 det bedste, men koster også 800kr. Ellers kan du finde et AsRock, som er en billig version af asus. Men skriv lige hvilken cpu du skal have. Vil forøvrigt råde dig til at købe 512mb ram, til knap 500kr. Det vil du blive glad for, tro mig!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-10-04 13:42

I første omgang en Sempron 2200+ p.g.a. prisen.
Hvis der bliver et større behov, regner jeg med at sætte en Barton 2500+ i.
Alle de 2500+ FSB 333 jeg har haft i hænderne, har kunne køre som en 3200+ med FSB på 400 MHz uden problemer.
Jep, vi er enige om RAM, men pengene er små, så i første omgang
må hun klare sig med 256 MB.
Spørgsmålet går mere på hvilke pruducenter og/eller chipset i vil anbefale.
Som sagt er jeg stor fan af Gigabyte, men udvalget med Socket A er begrænset.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-10-04 13:45

Hvis der var flere penge, var jeg ikke i tvivl.
Jeg køre selv med Athlon 64 2800+ og 1 GB Kingston HyperX i et Gigabyte MB.
Gambrinus

Accepteret svar
Fra : palle22

Modtaget 135 point
Dato : 20-10-04 13:53

Okay. Hvis du skal have et system der kører stabilt ved fsb 400, skal du have et bundkort med nvidia nforce2 ultra chipset. Og nordbroen skal være mcp-t, som har den bedste integrerede lyd der findes, nogen siger det slår audigy2.
Af disse kort kan nævnes Abit nf7-s rev 2, epox 8rda3+ (tror jeg nok). Men tjek www.edbpriser.dk, og søg på disse chipset fra nvidia.

MVH Palle

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-10-04 03:08

Tak for svaret palle22.