/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
XP home lukker ned lige efter start
Fra : jdo
Vist : 381 gange
80 point
Dato : 17-10-04 23:53

Hvordan undgår jeg at min PC genstarter uafbrudt efter at XP's blå logo toner frem. Kun en gang imellem starter den almindeligt. Jeg har installeret firewall og virusprogram og kører dem igemnem jævnligt uden at finde virus. Masinen er kold og jeg er irriteret. Er der nogle der kan hjælpe?

mvh

Jens

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-10-04 00:00

Hmm lyder da som om du har fået noget rigtig skidt ind. Prøv at køre stinger for at se om den ikke fanger noget andre ikke kan.

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 18-10-04 00:10

Hej !

Når du skriver at maskinen er kold, går jeg ud fra at kølingen er iorden, da det ofte
giver den fejl du beskriver.

Har du installeret noget forinden fejlen ? Evt. grafikkortdriver eller lign. ? Så fjern det eller gå tilbage til gammel driver.

MBTH

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 18-10-04 00:25

virker det i fejlsikret tilstand ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 00:50

Kommer der ikke en fejlmeddelelse?
Hvis der ikke gør er det noget der kontrollerer maskinen spyware eller virus.
Hvis du kan få den på nettet kan du tjekke spyware med denne hvor du bar e vælger Åbn i boksen:
http://www.xblock.com/download/xclean_micro.exe

Jeg vil også anbefale at køre stinger for at tjekke for virus og trojans:
http://vil.nai.com/vil/stinger/

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-10-04 07:31

Du har en løs forbindelse i karbinettet, eller din prossesor.
Prøv at pres alt på plads, tag evnt. alle kort ud, og pres dem godt ind igen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jdo

Dato : 20-10-04 14:55

Jeg har kørt stinger uden det gav anledning til bemærkninger.

Jeg har haft kort ude og presset dem på plads i kabinettet. Det kunne tyde på det havde hjulpet - den har kun genstartet en gang!! Men jeg skal nok prøve et par dage i træk før jeg kan føle mig sikker. Jeg har fået nyt grafikkort men det er lang tid siden efter sandsynlige problemer med det gamle. Det gamle grafikkort sidder så vidt jeg kan se integreret på bundkortet??

Processoren kan/skal den skiftes? Hvordan vurderer jeg det?

mvh
Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-04 17:15

Man kan få nogle regne programmer, der udsætter Processoren for meget indviklede beregninger, desuden kan det somregel også fysisk ses på den, men lad os nu lige kigge på andre fejlmuligheder, da du vel ikke har haft den for varm eller overclocket den, eller selv monteret den.
http://www.compumail.dk/vare-oversigt.php?varenummer=10475&type=hardware
Har du set efter i start/kontrolpanel/system/hardware/enhedshåndtering om der er røde krydser ud for noget hardware?
Ligeledes kan du se en logbog over hvornår du, og hvilken fejlkode du får: Start/kontrolpanel/administration/logbog, se i program og system.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jdo

Dato : 23-10-04 00:06

hej Palle,
Lige nu opfører den sig pænt, men indimellem går den stadig ned i forbindelse med opstart. Jeg har fulgt din anvisning og set på fejlkoderne.
I system er der registreret fejl if.m. service control maneger 7026 eller 7001 ikke tilgængelig og DCOM 10005 system.
I program er der advarsel ud for userenv. hændelse 1517.
Det er sort for mig.

Jeg tror ikke den er blevet for varm - maskinen står frit og sjældent tændt en hel dag.

Kan en defekt ramblok være en forklaring?

Min kone siger at maskinen siger en "sejtrækkende" lyd når den går ned lige efter! Det har jeg ikke bemærket, men sådan er der så meget.
vh
Jens

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-10-04 00:18

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;837115

Maskinen kan godt blive for varm under de nævnte forhold fordi ventilatorerne trækker støv ind på¨kølepladerne.
Luk op og se efter om der er "nullermænd" i processorens køler.

Kommentar
Fra : jdo

Dato : 23-10-04 00:25

Det prøver jeg som det første i morgen. Jeg har eller støvsuget indvendig - også ventilatoren

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 00:54

Det ser ikke ud til at dine fejlkoder er alvorlige.
7026: As per Q319129, "This issue may occur after you apply Microsoft's BIOS3 Y2K Update (Biosfixi.exe) to a computer that was installed by using Dell Computer Corporation's OpenManage Client computer imaging software. The computer contains drivers that are leftover from the imaging process". Contact Dell.
1517:
Windows saved user <user name> registry while an application or service was still using the registry during log off. The memory used by the user's registry has not been freed. The registry will be unloaded when it is no longer in use. This is often caused by services running as a user account, try configuring the services to run in either the LocalService or NetworkService account.

Du skal som BjarneD siger, blæse eventuelt støv ud af prossesorkøleren.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jdo

Dato : 23-10-04 12:15

Jeg har nu med kompressoren blæst støv ud af processorkøleren efter at have afmonteret ventilatoren. Maskinen startede i første forsøg. Der havde samlet sig en del støv til trods for at jeg havde støvsuget!!! Nu skal jeg lige se om den holder sig stabil en dag eller to. Jeg krydser fingre!
mvh
Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 12:56

Ja det gør vi også.
Jeg bruger nu en kompressor, en gang imellem, den er billigere end luft på dåse, og der er mere knald på. Så får strømforsyningen og grafikkortblæseren også lige en omgang.
Men problemet med dårlig opstart, kan jo ikke skyldes støv, hvis maskinen starter kold, for så vil problemet først komme efter nogen tid, hvor prossesoren har nået at blive for varm.
Så hvis den har problemet fra kold-start, så er der dårlige forbindelser et sted.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jdo

Dato : 23-10-04 13:06

Enig - derfor undrede det mig også at det kunne være varmeproblemer. Skulle den gå ned ved opstart må jeg eftergå samtlige kort igen, ramklods, om de sidder fast samt stik mv. Jeg lader lige weekenden gå med et par koldstarter før jeg jubler.

mvh
Jens

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-10-04 13:34

Jeg havde samme problem en gang, hvor det viste sig at det store ledningsbundt med multistik fra strømforsyningen, der var sat ned på bundkortet, havde dårlige forbindelser. Løsning tag det af, se efter irrede og brændte ben, og giv dem Pronto/WD40.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jdo

Dato : 23-10-04 14:52

Jeg har også noget kontaktspray. Burde det ikke være ok? Jeg lader den lige køle af og prøver herefter dit forslag om gennemgang af multistik.
mvh
Jens

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 80 point
Dato : 23-10-04 16:47

Jo kontaktspray er udemærket, det drejer sig kun om det store multistik, og tryk så også harddisk og CD-rom stik godt fast i begge ender.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jdo

Dato : 24-10-04 22:50

Maskinen har nu fungeret upåklageligt i hele week-enden. Flere opstarter uden den er gået ned. Der er grund til at juble. Tusind tak for hjælpen. Hvor herligt det er at finde en kreds af mennesker der har hjulpet i "nødens" stund.

mvh
Jens

Godkendelse af svar
Fra : jdo

Dato : 24-10-04 22:54

Tak for svaret pallebhansen. Systematikken og tålmodigheden var vigtig. Og det var fortrøstningsfuldt at vide at det "kun" var støv og løse forbindelser.

Tak skal du have

mvh
Jens