/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
pc opstart meget langsomt ?? HÆLP HÆLP
Fra : gizmodk
Vist : 365 gange
66 point
Dato : 16-10-04 20:39

har købte nye dele til min pc bundkort Asus A7V8X-X (Socket A), cpu AMD ATHLON BARTON XP 2800+ /333 TRAY og harddisk IBM deskstar 120 gxp og kabinet med 420 watt strøm forsyning, resten er de gamle dele. bias loader den hurtig ind med fra bias og til windows inst tager det en krig og når så windows xp er indlagt vil den blive ved med at prøve på at ligge windows xp ind igen og igen som om den ikke kan se harddisk, men kamarat der skulle være pc nørd har sat bias op 100% nogle gode forslag hvad der kunne være galt ????

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 16-10-04 20:45

hmmm du har vel taget cden ud af drevet igen right ;) siger den noget om at der er en forig installation der er slået fejl og så vil den prøve på at reparere ?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 20:49

Hvad er det for 100% han har sat den til............overclock ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 20:55

På hvilken controler har du HD med styresystem liggende.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 16-10-04 20:56

Lyder som bruuno117 skriver at du har glemt tage cd ut innen første opstart efter installationen

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 16-10-04 20:58

Ps,sjekk at den booter både på cd og c drevet i bios`en

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 21:00

XP beder om en "tryk en tast" for at boote på CD - ellers booter den på HD

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 16-10-04 21:07

Sorry emesen det gør den jo,måske er der stilt i biosen til cd bare ??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 21:11

Ja det ku' være holniels.
Men jeg har også på fornemmelsen at den HD ikke sidder på den rigtige controler eller som du siger "bare er sat til CD og ikke andet"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 21:29

Du har vel sat HD til det blå stik
Den er vel sat til som master
Den står vel som aktiv (ses når XP skal vælge partition ved indstallation)
Hvis CD læser har svært ved at færdiggøre indstallation så sæt den på samme kabel som HD men sat som slave.
HD på ide 0 primary som master
CD-rom på ide 0 primary som slave.
Det var lige et par småting som man tit glemmer i kampens hede.

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 16-10-04 23:19

Hej

Enten er installationen ikke færdiggjort, eller også er din "Master boot record" beskadiget. Prøv at boote fra CD og gå ind i "konsol mode". Skrive fixmbr. Det vil i alle tilfælde reparerer en beskadiget MBR.

Ellers: Strip computeren for at periferi udstyr (scanner, printer, PCI kort etc.) og installer WinXP igen. Når compueteren er oppe igen så installer HW-enhederne en efter en.

Når PC er oppe med alle enheder, så download en MS program som hedder "bootvis". Det findes ikke lægere på MS download center, men findes sikkert andre steder. Dette program gennemgår din boot proces og retter evt. fejl

Kommentar
Fra : gizmodk

Dato : 17-10-04 06:39

takker for alle de gode råd, kigger lige på dem

mange tak kim

Kommentar
Fra : gizmodk

Dato : 17-10-04 13:03

vi har prøvet hvor alt andet end grafikkort, hd, cd-rom, bundkort og ram er sat på. Men den booter bare bios op og efter bios load, så går der ca. 60 sek får end boot fra cd-rom starter. Bios er sat op til at bootdevice 1(floppy) disabled, bootdevice 2 (hd) - enabled, bootdevice 3 (cd-rom) enabled.

Altså computeren er sat til at boote fra hd og derefter cd-rom.

Når winXP install har kørt igenne første fase - kopier filer til harddisk - og vi så genstarter så går der ca. 60 sek og winxp install fase 1 starter igen.

Hvis bootdevice 3 er disabled - står der bare at der ikke er noget styresystem.

Vi har prøvet 2 forskellige harddiske - ibm 20 gb og ibm 120gb. Samme resultat.

Vi har prøvet 2 forskellige bundkort, andet ram, anden processor. samme resultat.

Kommentar
Fra : gizmodk

Dato : 17-10-04 13:04

hd og cd-rom kører på henholdsvis ide 1 og ide 2. altså ikke på samme kabel.

Kommentar
Fra : gizmodk

Dato : 17-10-04 13:05

hd og cd-rom kører på henholdsvis ide 1 og ide 2. altså ikke på samme kabel. vi har også prøvet at skifte til andre ide kabler. både ide 66 og ata100.

Kommentar
Fra : gizmodk

Dato : 17-10-04 13:06

cpu er ikke overclocket - vi kører en amd2800 på 2083 mhz - hvilket er spec.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-10-04 13:31

Med alt det i har prøvet, så må det jo være i bios den er gal.
Jeg ville forsøge sådan:
HD på ide0 primary sat som master
CD på ide0 primary sat som slave
Første boot = cd-rom
Anden boot = HD
Efter genstart vil den bede om "tryk på en tast" og ellers køre videre til HD
Efter genstart uden XP cd vil den skrive CD boot fejl og gå videre til HD
Tag ikke CD XP ud før den er færdig med indstallationen

Kommentar
Fra : gizmodk

Dato : 18-10-04 20:10

bundkortet spørger os ikke om "tryk på en tast for at boote fra cd" hvilket er dybt mærkeligt. Og det er lige meget om det er asus boardet eller om det er et fci board.

Så nu prøver vi at skifte grafikkort, cd. og håber så at vi kan komme lidt længere. :(

Ellers må vi ind med cpu - der var et bøjet ben på den - og skrift ovenpå..mærkeligt.

Kan også være at cpukøler ikke er kraftig nok, men vi har kabinett køler der blæser ind i cpu.

Vi har ikke fjernet cd - har installeret winxp flere gange. har installeret på 2 andre maskiner så sent som i går aftes. Men det var jo selvfølgelig også en intel cpu.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 18-10-04 23:02

Den læser jo ikke harddisken,må jo være bunnkortet der er kludder med

Kommentar
Fra : gizmodk

Dato : 19-10-04 22:14

jeg skiftet mine to ibm diske ud med min maxtor også var den der, nu kører det 100% nogen der ved hvordan man sætter jumper på ibm deskstar 120 gxp, har prøvet at kigge på disk med det hjælper ikke den ene er helst ny aldig bruge,det er lige meget hvad for en, jeg bruger pc siger det sammen hver gang ??