/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Pris på byggegrunde
Fra : janjuul
Vist : 819 gange
100 point
Dato : 03-10-04 11:15

Min farmor er i den heldige ejer af 4.5 ha attraktive udsigtsparcelgrunde. Komunen har kontaktet henne. Men så er mit spørgsmål. Hvad skal man gører for at få den bedste pris? obs.de er med i komuneplanen for nybyggeri.

Kommentar
Fra : gnilbo

Dato : 03-10-04 11:18

Hej ! Jeg ville alliere mig med en god advokat. Det kan helt sikkert betale sig, selvom det jo ikke er gratis. En advokat med lokalkendskab er nok at foretrække. Venlig hilsen Gnilbo

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 03-10-04 11:23

Det har jeg også overvejet. De par tusinde kroner er nok tjent ind mange gange

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-10-04 11:31

Er jorden gjort til byzone ellers skal I være opmærksom på, at der skal betales frigørelsesafgift. Forhør iøvrigt lokale mæglere, hvad en grund i jeres område koster.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-10-04 11:34

Kiggede lige på lov om frigørelsesafgift. Her kan jeg se den er afskaffet fra i år. Så glem den.

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 03-10-04 11:37

Grunden er på perspektivplanen. Men hvem sætter prisen? og kan man privatudstykke?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-10-04 12:34

Er grundene byggemodne, dvs. indlagt vand, el og kloak?.
Prisen finder du ved at sammenligne priser for tilsvarende grunde i nabolaget.
Privatudstykke kan du godt, men det bedste er at sælge gennem en ejendomsmægler.

ellebye

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-10-04 13:04

janjuul

Er der en eller anden "servitut" hvoraf det fremgår, at kommunen har forkøbsret til den jord, som din farmor ejer?
Hvis der ikke er det, ville jeg vente til lokalplanen (perspektivplanen) var blevet vedtaget.
Der vil helt sikkert være flere penge at tjene ved privat salg, fremfor at sælge til kommunen.
Når perspektivplanen er godkendt, kan din farmor søge om udstykning og evt. byggemodning. Det er så en udgift din farmor selv skal afholde, men det vil blive tjent ind.
Hvilken kommune er der tale om?

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 03-10-04 13:27

Det er sønderhald komune. og grunden består idag af en 4.5 ha mark med korn.
Skal man se i skødet om der er en servitut?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-10-04 13:33

Du skal på tinglysningskontoret hvis du er i tvivl. Det skal fremgå af skødet, hvis der er servitutter på ejendommen.
Det koster ikke noget at tage på tinglysningskontoret og få oplysningerne, jeg tror det vil være en god ide at gøre det.
Kommuner vil altid tjene penge på "uvidende" borgere. Nu må du ikke opfatte det negativt, det er ikke sådan ment.

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 03-10-04 13:50

ok tak for svaret,
Og det er klart komunen vil købe til lavest mulig pris.
Men nu kan jeg se på deres hjemmeside, at nogle tilsvarende grunde sælges til omkring 250.000 kr. Hvad skal man forvente at få for de 4.5 ha hvis man sælger til en ejendomsmælger?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 100 point
Dato : 03-10-04 15:10

Jeg ville nu vente indtil den endelige planlægning for området foreligger med at sælge jorden.
Det nemmeste vil så til den tid være at sælge til en ejendomsmægler, men den største fortjeneste ville være selv at udstykke og søge byggemodning. Her vil en advokat være en god hjælp. Det vil så koste penge, men jeg tror at de vil blive indtjent ikke bare en gang, men flere.
De grunde, som er sat til salg til 250.000 hvor store/små er de og er de byggemodne? jeg kan ikke lige finde dem på hjemmesiden.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-10-04 20:06

Du skal ikke sælge til en ejendomsmægler, han skal blot formidle salgene.
Advokaten skal foretage det juridiske i forbindelse med byggemodning, oprettelser af skøder mm.
Der må være meget at spare, når alle grundene skal byggemodnes på een gang, men vent til hele lokalplaner er vedtaget, måske er det kun på tegnebordet.

En typisk størrelse på en byggegrund er ca. 800 m2, herfra går så fællesveje og måske fællesarealer, hvad nu lokalplanes viser, så fuld udnyttelse af jorden til byggegrunde får du ikke.

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 03-10-04 23:38

Her er et tilsvarende byggeareal, bare lidt mindre.http://www.sonderhald.dk/info.asp?infoId=1132664
Men vi vil opsøge en advokat, det lader til, at være en god ide´.tak for jeres interresse. Det bliver nogle adtraktive grunde......

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-10-04 07:59

Held og lykke med projektet.

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : janjuul

Dato : 04-10-04 11:11

Tak for svaret ans.
Vi må på tinglysningskontoret og se. og senere kontakte en advokat.

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-10-04 16:47

janjuul

Jeg håber, at du lige vender tilbage i dette spørgsmål, når der er en afgørelse.
Hvis kommunen har forkøbsret, er det en god ide at kontakte en advokat. Kommunen vil sikkert ikke give "ret mange penge" for den jord, som din farmor ejer. Det er jo tydeligt at kommunen er interesseret, da de har kontaktet din farmor.

Hvad er det helt konkret, at kommunen har skrevet til din farmor, er det et tilbud eller?

Hvis komunen ikke har forkøbsret vil et større byggefirma sikkert være interesseret i at overtage jorden, men hav lidt is i maven og se, hvad det udvikler sig til.

Bliver din farmor nabo til en evt. udstykning, det skal jo også med i overvejelserne?

Hilsen ans, der håber på det bedste

Kommentar
Fra : janjuul

Dato : 04-10-04 23:10

Hej ans
De har ringet til henne, og efterfølgene aflagt besøg. for at fedte sig lidt ind. men grunden er i kommuneplanen, så vi venter.
Og ja hun bliver nabo til alt rodet