/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Dele printer via ISDN/ADSL?
Fra : ludo_102
Vist : 399 gange
100 point
Dato : 18-07-02 14:56

Jeg er ny bruger af XP

Jeg vil gerne vide om det er muligt at dele en printer mellem to computere via en ADSL forbindelse., hvor den ene har Operativ Systemet Windows XP og den anden Windows 2000,

Min printer er en: hp OfficeJet G85.

Jeg vil gerne vide om dette er muligt? -Og selvfølgelig, hvis det er muligt, hvordan dette gøres? -Og hvad der eventuelt skal til af ekstraudstyr.

/SP

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-07-02 15:14

Hej /sp

enten du har adsl eller ej, så kan du dele din printer !
hvilken af computerne er printeren tilsluttet ?
hvis den skal stå alene, og undgå at en af computeren skal stå tændt og du vil dele den skal du have
"HP Jetdirect printserver"
læs mere her
http://www.hp-hjemme.dk/prod_detail.php3?prodnum=C6737A

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-07-02 19:22

Dk problemet er bare at det ikke er så nemt som du gør det til.
og man deler ikke bare sin printer over en ADSL linie af sikkerhedsmæssige årsager, det kræver at der oprettes en VPN forbindelse, som den der sidder længst væk fra computeren logger på og får rettigheder til at udskrive på printeren.
Så er der også det tidsmæssige aspekt i dette her.
Skal du udskrive store grafikfiler tager det årtier at overføre dem fra client til server, da du højst kører med 1 MBit transmissionshastighed når du sender. Tænk på at et almindeligt lokalnet idag kører 100 Mbit som standard.
Og dk hvordan sætter den stakkels mand en HP Jetdirect printserver op ?? jeg ved det nemlig ikke ?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-07-02 20:27

>>zonker
her er jeg gået udfra, at der er tale om et privat lokalnet, og ikke fjernnet
som er delt i flere segmenter !!.
jeg har læst spørgsmålet sådan at er tale om 2 computere, og
der er internet forbundet (adsl) til deling. (muligvis gennem hub el lign.)
Derfor har jeg også efterlyst, hvilke af computerene printeren er tilsluttet,

det sidste spørgsmål venter jeg med indtil /SP svarer.
zonker hvordan har du læst SP´s spørgsmål ?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-07-02 21:47

2 computere forbundet over internettet....

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-07-02 21:54

Hvis vi snakker et netværk, du har privat. Hvor maskineren deler internetforbindelse, er den nem nok
Du behøver så ikke en hj jetdirectboks.
Installer netbios protokollen, hvis den ikke allerede er det.
Sæt begge maskiner som medlem af samme arbejdsgruppe.
Installer printeren på den ene maskine, som du ville gøre normalt.
Når den er installeret share (deler) du den ud.
på den maskine som ikke har printeren på lpt1 porten (printerporten), installerer du også en printer, men her er det bare som netværksprinter.
i stien skriver du :

\\computer1\printernavn

computer1 er den maskine som har printeren installeret lokalt. Navnet på printeren vil komme frem i en boks når du installerer den.

Så burde det fungere.
Det vil nok køre langsommere end du er vant til, da printeren nu får oplysningerne via dine netkort.

Håber du kan bruge ovenstående ??

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 18-07-02 23:15

Hej SP

Hvordan vil du lave forbindelsen mellem computerne? Er der faste IP-adresser i begge ender? Vil du bruge VPN?

/LEX

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 19-07-02 00:35

Hej Zonker

HP JetDirectboksen er meget let at installere. Det er der en CD der ordner - helt af sig selv...

/LEX

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 19-07-02 08:31

helt iorden, men hvorfor skal ludo_102 ofre penge på en printerboks når den ikke er nødvendig ?

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 20-07-02 18:03

enig
/LEX

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 19-08-02 23:29

Er du kommet videre eller???

/LEX

Kommentar
Fra : dmh

Dato : 30-08-02 14:09

Sæt din printer op til IP (med printernetkort eller Jetdirect), og køre LPR som port.
I praksis er det lidt eehrm.... fordi printeren vil stå og chekke efter kø og status hele tiden, så linien vil være i oppe tid så længe printeren er tændt.
man deler helst en printer lokalt, og hvis du absolut skal printe via Internettet så lad dem sende en fil som du selv kan printe (email).
Eller hvad med at sætte printeren op som FAX??, det kan man nemt gøre med en fax program.
/DMH

Kommentar
Fra : dmh

Dato : 30-08-02 14:13

Der findes forresten også applikationer som kan sende printjobs via internettet, men problemet er at man er "wide open", altså der er ingen sikkerhed hos dig.

/DMH

Kommentar
Fra : Thevoice10

Dato : 25-09-02 10:22

Det burde da være muligt at lave en firewall hvor man lader helt specifikke Ip adresser komme igennem, og derved sikre sig på den måde!

Kommentar
Fra : LEXeBus

Dato : 26-09-02 21:29

Hvis du vil bruge penge på løsningen. Så er den her genial.

http://www.ringdale.com/products/default.asp?control=showsubcat&subcatid=109

/LEX