/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
Farver på rammerne
Fra : kvamse
Vist : 481 gange
50 point
Dato : 18-07-02 13:55

Hej

Jeg vil gerne vide hvordan man ændre farverne på rammerne i fp2000, da de altid er lysegrå som standard. samt om det er muligt at kun at vise rammerne på 3 af siderne.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-07-02 22:02

Hvad mener du med at ændre farver på rammerne ?? Hvilke rammer snakker vi helt nøjatigt om ?

Kommentar
Fra : Nielsdk

Dato : 19-07-02 22:01

Hej
Har FP2002. Når jeg arbejder med rammer eller frames, så åbner jeg siden i FP (normal). Klikker på siden og på værktøjslinien under 'Rammer på Websider' vælger jeg rammeegenskaber. Herved kommer en boks frem, hvor jeg vælger 'Rammeside'.
Her vælges 'Rammer'. Nu kan jeg sætte afstand mellem rammer til 0, hvorved de grå linier forsvinder.
Hvis jeg ønsker at se en adskillelse af en eller flere af rammerne i farver, så højreklikker jeg på en af rammerne, vælger 'Rammeegenskaber', 'Typografi', 'Formater', 'Kant'. Her kan jeg sætte bredde og farve på rammens kanter.
Det efterfølgende er bare et eksempel på, hvordan det ser ud i HTML koder.

<frameset rows="118,*" framespacing="0" border="0" frameborder="0" style="border: 2px solid #0000CC">
<frame name="banner" scrolling="no" noresize target="indhold" src="overskrift.htm" style="border-left: 2px solid #0000CC; border-right: 2px solid #0000CC; border-top: 2px solid #0000CC">
<frameset cols="131,*" style="border: 2px solid #0000CC; padding-left: 4; padding-right: 4; padding-top: 1; padding-bottom: 1">
<frame name="indhold" target="hovedramme" src="indhold.htm" scrolling="no" style="border-right: 2px solid #0000CC; border-top: 2px solid #0000CC; border-bottom: 2px solid #0000CC">
<frame name="hovedramme" src="Indholdsside.htm" target="_self" scrolling="auto" style="border: 2px solid #0000CC">
</frameset>
<noframes>
<body style="border: 1px solid #0000CC">
<p>Denne side bruger rammer, men browseren understøtter dem ikke.</p>
</body>
</noframes>
</frameset>
</html>

Accepteret svar
Fra : yoogi

Modtaget 50 point
Dato : 21-07-02 05:13

Hej.

Det er faktisk lige så nemt som at klø sig i nakken

højreklik i Table eller ramme, vælg enten table eller ramme egenskaber i popup menuen, her får du så mulighed for at ændre både baggrundsfarve i tabel/ramme. samt forgrundsfarve og baggrundsfarve i ramme/tabel, du har også mulighed for at vælge brugerdefinerede farver.

Det er lidt på samme måde som når du vælger baggundsfarve på den side du arbejder med.

Hvis du vælger at sætte rammetykkelse til 0, skal du være klar over at der slet ikke vises kanter på rammer/tabel.

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 21-07-02 05:16

Ups. glemte lige, jada - du bestemmer selv hvilke sider du vil have rammer på, en ramme er et selvstændigt OBJEKT som oprettes på lige fod med andre objekter ( knapper - grafik osv. )

Brug hjælpefunktionen i FP 2000 hvis der noget du er i tvivl om, den kan du komme rigtigt langt med.

Yoogi