/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Hvor kom vandet fra???
Fra : Keldd
Vist : 644 gange
100 point
Dato : 26-09-04 14:11

Da vores klode blev skabt i sin tid,var den jo godt varm.
Hvordan kunne den mon efter et godt stykke tid,være fyldt med vand (3/4 fyldt) helt ned til 10-12 km`s dybde?
Jeg har ikke selv søgt på det,og er der mon nogen der har fundet ud af det???
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 26-09-04 14:22

Da kloden var varm, var der også vand. Det hang bare i luften som fugt. Nu hvor det er blevet kolder har vandet lagt sig.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-09-04 14:23

vis var den så varm at vandet fordamper, men under dannelsen var jordens magnet felt extremt stærkt, hvilket holdt dampen tilbage, der er dog en masse det er forsvundet ud i rummet alligevel, det var jo først efter mange millioner år der kom land, før det var jorden bare en GIGANTISK swimmingpool. men det er en kompliceret affære, hvem ved hvordan de forskellige planeters tyngde punkt blev dannet? ikke mig!

Accepteret svar
Fra : kimboje

Modtaget 110 point
Dato : 26-09-04 14:25

Er det du mener, hvor klodens vand kommer fra? De fleste astrofysikere og geologer mener at vandet kommer fra kometnedslag, da kometer jo er beskidte snebolde.

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-09-04 14:28

Hej Keldd, sjukk

Det er der ingen sikker viden om, men der er dog en model her
http://www.dr.dk/Videnskab/viden_om/Programmer/Det+tidligste+vand/Hvor+kom+vandet+fra.htm

//bentjuul, sjuk

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 14:31

Puh ha,det anede mig nok meningerne var lidt delte.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-09-04 14:45

Hvis du alligevel går dig en tur i aften og ser op mod aftenhimmelen, så vil du kunne se ISS den internationale rumstation komme hen over himlen ca. kl.20.08 den kommer fra sv og forsvinder i ssø, og den er meget tydelig i ca 3 minutter, hvis det ellers er skyfrit.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 14:46

bentjull,selvsjuk.
Plejer altid at se viden om,men den var smuttet den du viste billeder fra.
Flot bent.
Hilsen
Keldd.
kimboje,er i førertrøjen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 14:53

Hej Keldd sjuk

På et tidspunkt var der også teorier om, at jordkloden har været meget mindre end nu. Og den gang skulle der ikke have været alle de store verdenshave.
På et tidspunkt skulle trykket inde i midten,hvor der jo er meget varmt, være blevet for stort af indelukket damp, hvorved kloden "sprækkede", og dampen derved blev forvandlet til havene. Tiltrækningskraften gjorde bare at vandet ikke "løb væk" ud i rummet.
Teorien blev understøttet af verdensdelenes "former", der faktisk kan samles ligesom et puslespil, hvis man ser bort fra havområderne.
mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 15:00

Stadig lidt divergerende meninger.
Hilsen
Keldd.
Hej dovasjuk,hvor er oversjukken?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 15:03

Jeg er da lige her

mvh dova

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 26-09-04 15:06

hmm, føler at sjuk er blevt nyt slang her på kandu.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 15:07

Ha ha ha ha ha ,den er god med dig,ja ja du er min oversjuk.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 15:09

xyzzygy.
Måske vi skulle skrotte det, eller hvad???
Hilsen
Keldd.
Sjuk sjuk sjuk.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-09-04 15:11

Keldd, der intet entydigt svar på dit spørgsmål - når man taler om hvor vandet kommer fra er det teorier som vi måske ikke i vores tid får et svar på. Spændende er det.

//bentjuul

ps oversjukken skal nok dukke op.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 15:14

Der er åben for Smalltalk.
Vi kan sikkert ikke belyse emnet yderligere.
Og da det er min tråd,må i ikke skrive grimme ord.Kun meget lidt i hvert fald.
Hilsen
Keldd.
Oversjuk på tråden,Hæ Hæ Hæ.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-09-04 15:27

Du kan lige få et sidste link om vand godt nok på engelsk, men alligevel
http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=195 iøvrigt kan du få et hav af links fra mig om astonomi/kosmologi, men du slipper nu

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 15:45

bentjuul
Der er jo til et par dages studier i dit sidste link,men spændende er det.
Bliver altid lidt svimmel, når talkombinationerne når op i billioner (sole i vores mælkevej)
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-09-04 15:55

du skal huske at i USA er en billion = en milliard hos os, så det er ikke så mange

Nu ved jeg hvorfor oversjukken ikke har været her endnu, det er fordi du har taget titlen i denne tråd undskyld dova - havde ikke set det var dig der er oversjukken

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 16:11

bentjuul:
En billion, en milliard.
Hvor lang tid er man om at tælle til en milliard,hvis man tæller een pr.sekund.
Få lige regnemaskinen frem,jeg fik det til 32 år.
Hilsen
Keldd.
BjarneD,sjukken parterer træer tror jeg.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-09-04 16:43

Så vil jeg ikke begynde på det i min alder for så når jeg måske ikke at blive færdig i dette liv.

Eller også render han ud i ukrudtet

//bentjuul, sjuk

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-09-04 16:56

rettelse: Eller også renser han ud i ukrudtet.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-09-04 17:32

Aner intet om vand, udover det de fortynder den stakkels whisky med.
Hvad er en "sjuk"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-09-04 18:46

emesen
"hvad er en sjuk"
Tja, det er en forkortelse af "kammesjuk"
Og jeg og nogle andre, har fået påhæftet betegnelsen "sjukker" af en person, der føler sig holdt udenfor den "sammenspiste, solidariske, snakken hinanden efter munden klike"

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 18:47

Eme:Sjukkere,var dem der var enige med BjarneD,i forskellige ting
Altså efter creamys udsagn.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 19:06

Både teed og BjarneD er ovre i bundkort.Så finder de ikke over i kemi,
fordi det er ude af top 25,så selvom vi ikke helt fandt ud af hvor vandet kom fra
lukker jeg nu.Tak for svarene alle.
Hilsen
Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 19:12

Tak for svaret kimboje.Og da du var først, med det jeg fandt ud af, efter at have kigget på bentjuul,s link,var det mest sandsynlige,er pointene dine.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-09-04 19:21

Aha - en kammersjuk................men vi har kun værelser her.
Jeg er da enig med BjarneD og Creamygirl i mange ting.
Og uenig i lige så mange.
Så jeg må vist være en sjok.
Citat
Blui blev den første lille hund, der kom til familien - jeg havde længe
ønsket mig en lille kammersjuk til at have med mig overalt.

Set her:........... http://home19.inet.tele.dk/ahls/lidtomblui.htm

Altså en kammersjuk er en hund.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-09-04 20:23

Det var et rigtig smukt link eme.
Hilsen
Keldd.