/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Dual-boot XP og Win98ll
Fra : manihald
Vist : 466 gange
20 point
Dato : 21-09-04 09:58

Jeg har en 4gb HD med Win98 installeret og en 40gb HD med WindowsXP pro. Hvordan etablerer jeg en dual-boot så jeg kan vælge mellem dem ved opstart ??

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 21-09-04 10:20

Du kan bruge OSL boot manager som du installerer i windows . Den opretter selv en bootmenu for dig.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 21-09-04 10:20
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-04 10:42

Hvis du havde en Win 98 og installerede en Win XP bagefter ville du automatisk få dualboot, men det er jo ikke muligt nu så du må bruge en bootmanager, som dannyboyd foreslår eller du kan deaktivere disken med XP når du vil boote 98.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-04 10:56

Dannyboyd> denne bootmanager kan den også vælge HD
skal de være på samme kabel
skal de stå som master

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 21-09-04 11:11

->Emesen den boot manager jeg linkede til ligger sig bare i roden af cdrevet og finder tilgængelige partitioner- laver så en bootmenu ved opstart.
Den er ligeglad med master/slave.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-09-04 11:18

Man skulle måske tilføje, at når man ikke længere vil bruge boot manageren skal den fjernes med forsigtighed fordi en forkert afinstallation kan ødelægge standard boot manageren.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-09-04 11:20

Vil det sige:
HD 1 = bootmanager i roden af den aktive partition C: (som Boot Magic fra Powerquest)
HD 2 på IDE secundary = aktiv partition på som findes og startes af OSL2000
Bliver den "sur" hvis denne HD midlertig tages fra