/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
HTML
Fra : SuperGnu
Vist : 462 gange
50 point
Dato : 12-07-02 23:25

jeg har en fil... index.htm der ligger i mappen Index
index.htm skal have fat i Style.css der ligger et dir under mappen index...

<link rel="stylesheet" type="text/css" href=" ???????? ">

hvordan skriver man det

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 23:43

Hej SuperGnu,

hvis din mappe hvor CSS filen ligger i f.eks. hedder test, og denne ligger i mappen Index, sku' det gerne se således ud... -->
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/Index/test/styles.css">

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-07-02 23:47

Hej igen,

jeg tror jeg kom til at lave en fejl...
den sku' se sådan her ud... -->
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/test/styles.css">

da mappen Index er roden... beklager min fejltagelse...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : SuperGnu

Dato : 12-07-02 23:51

prøver lige forfra.... det var vist lidt dårligt formuleret

der er mappen test med mappen index indeni

____ _____
|test| ----------> |index|
\ \
\---> style.css \---> index.htm

index.htm skal bruge style.css
jeg kender allerede den til at gå frem i mapper... ( hest/gris/ko.zip )
men den til tilbage

<link rel="stylesheet" type="text/css" href=" ?????? "> <------ hvad skal der stå

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 13-07-02 02:31

For at gå tilbage i mapper skal du bruge "../" så jeg ville mene at det bliver til "../test/style.css". Det er ihvertfald hvad jeg plejer at bruge til samme formål

God fornøjelse...

/Dysmorf

Accepteret svar
Fra : Dysmorf

Modtaget 50 point
Dato : 13-07-02 02:31

For at gå tilbage i mapper skal du bruge "../" så jeg ville mene at det bliver til "../test/style.css". Det er ihvertfald hvad jeg plejer at bruge til samme formål

God fornøjelse...

/Dysmorf

Kommentar
Fra : Gensmann

Dato : 13-07-02 02:35

det er vel nok nærmere bare ../style.css ?

Tilsyneladende ligger index mappen jo i test mappen hvor style.css er en fil i (altså test mappen)

Mvh
Oscar Eg Gensmann

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 13-07-02 02:42

efter hvad jeg kan forstå så er der to mapper som følger

/index/index.htm

- og -

/test/style.css

Hvis det er tilfældet, skal formatet også være ../test/style.css, eftersom der skal refereres fra index.htm til style.css

/Dysmorf

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 13-07-02 09:59

Hej Dysmorf,

det ser ud til at index.htm ligger i mappen test/index/index.htm... hvis jeg ellers har forstået SuperGnu's tegning korrekt...
og at styles.css ligger i roden af test, så det bliver test/style.css...
at jeg så ikke lige helt forstår formålet eller hensigten med at det ska' være på den måde er en anden side af sagen...
Jeg synes det er lidt underligt at ligge en index fil i en undermappe... med mindre der selvfølgelig er tale om flere index sider...

Men jeg vil også sige som Gensmann... at det så nærmere bare ska' vær ../style.css således hele sætningen bli'r som følger...

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../styles.css">

idet test er mappen over Index, hvor index.htm ligger i... og test så derfor ikke behøver at blive nævnt... idet den jo kun ska' et trin op...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 13-07-02 13:53

Anyway, så er formatet for at bevæge sig baglæns i mapperne "../". Jeg formoder at det var det SuperGnu søgte

/Dysmorf

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:11

"SuperGnu" <SuperGnu.news@kandu.dk> wrote in message
news:CV349.5828$G3.786869@news010.worldonline.dk...
> jeg har en fil... index.htm der ligger i mappen Index
> index.htm skal have fat i Style.css der ligger et dir under mappen
> index...
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href=" ???????? ">
>
> hvordan skriver man det

link rel="stylesheet" type="text/css" href=" underbibliotek/style.css">

Med venlig hilsen
Steen Nielsen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:18

SuperGnu wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> jeg har en fil... index.htm der ligger i mappen Index
> index.htm skal have fat i Style.css der ligger et dir under mappen
> index...
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href=" ???????? ">
>
> hvordan skriver man det

Hvis filen ligger i en mappe ved navn Index, og stylesheetet ligger
et level under, kan du henvise til stylesheetet på flg. måder:

href="/Style.css" - Går til laveste level af sitet (f.eks.
http://www.minside.dk/Style.css)

href="../Style.css" - Går til et level under siden (f.eks. hvis siden
ligger i Index/dk mappen, hedder det f.eks.
http://www.minside.dk/Index/Style.css)

Det første er mange gange at foretrække, da du kan flytte frem og
tilbage med siden (ikke med stylesheetet) uden at man skal ændre
noget kode.

Eks. :

index: http://www.minside.dk/Index/index.htm
dk-index: http://www.minside.dk/Index/dk/dk-index.htm
stylesheet: http://www.minside.dk/css/Style.css

På alle siderne indsættes flg. kode, som ikke behøver at ændres, hvis
du vil flytte "dk-index.htm" eller "index.htm" til en anden mappe ...

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="/css/Style.css">

Med venlig hilsen Jonas

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials