/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win2000 kan ikke lukke helt ned
Fra : toje
Vist : 292 gange
100 point
Dato : 15-09-04 14:21

Jeg har lige installeret en win2000prof og kørt alle update, og nu kan den ikke lukke fuldstændig ned, den påbegynder nedlukning men stopper ved en blå skærm uden nogen fejltekst overhoved, jeg kan så holde afbryderkontakten inde i ca. 5 sek så slukker den. Ved opstart igen starten den helt normalt op, ingen fejl.

Hvad kan det være ???????

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 15-09-04 14:37

Hvis du ikke har andet installeret - så geninstaller istedet for at spilde krudt og tid på rep af en dårlig installation - så kan du se om den næste er bedre ellers så tager vi fat der

Kommentar
Fra : toje

Dato : 15-09-04 14:43

Der er installeret andet bl.a. Ms office2000 standard og diverse andet, men det har været sådan fra starten, jeg har forsøg flg. uden held.
Ofte finder Windows ikke automatisk ud af at Avanceret Strømstyring (Advanced Power Management) understøttes på maskinen. Denne indstilling kan dog nemt slås til ved hjælp af egenskaberne for skærmen, men... det er ikke altid nok (se nedenfor) :

For at slå "Avanceret strømstyring" til gør du følgende :

Åbn egenskaberne for skærm (dobbeltklik på "skærm" i kontrolpanelet)

Klik på fanebladet "Pauseskærm"

Klik på knappen "Strømstyring..." nederst på siden.

Klik på fanebladet "APM"

Sæt flueben i "Aktivér Avanceret strømstyring".

I nogle tilfælde er dette ikke nok, men så kan registreringsdatabasen hjælpe :

(Husk også at checke om denne funktion eventuelt er slået fra i BIOS).

Åbn regedit.exe

Gå til HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE
\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon

Her finder du værdien PowerdownAfterShutdown (ellers tilføjes den som strengværdi REG_SZ).

Indholdet sætter du til 1 for at aktivere funktionen, og 0 for at slå den fra igen

Dette ovenfor hjælper ikke

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 15-09-04 14:48

Har du checket at ACPI er enabled i bios, og har du installeret driverne til bundkort - chipset, og onboard drivere?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-09-04 17:56

Jeg fandt lige dette: http://www.wintip.dk/xp/probs/luk/index.htm
Ganske vist til XP men prøv lige:
Hvis der er nedlukningsproblemer, bør du starte computeren i Fejlsikret tilstand, ved at taste F8 ved startmenuen. Med piletasterne vælger du Fejlsikret Tilstand.
Lukker computeren normalt i Fejlsikret tilstand ?
Hvis nej er det sikkert strømstyringen det er galt med. Typisk situation 1.
Hvis ja er det højst sandsynligt en hardwaredriver, eller noget software der konflikter.
Fundet her:
http://www.wintip.dk