/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad hedder den effekt?
Fra : mulberry
Vist : 412 gange
150 point
Dato : 12-09-04 17:50

Eksempel:
Forestil dig et akvarie delt med en glasrude sat ned i midten, der er kun fisk i den ene side over længere tid.
Så bliver glasset taget op, så der ikke længere er nogen opdeling af akvariet og begrænsning for fiskene.
De svømmer imidlertid ikke straks rundt i hele akvariet, men kun dertil hvor glasset var før det blev fjernet. Efter et stykke tid svømmer en af dem dog et lille bitte stykke længere end der hvor glasset havde været og tilbage igen. Det gør nogen af de andre så også lidt senere. Efterhånden langsomt, langsomt svømmer de længere og længere, indtil de benytter hele akvariet.
Hvad kaldes den effekt?
Jeg har hørt om det en eller anden gang et eller andet sted, kan bare ikke huske, hvor, hvad det hedder og det bliver ved at poppe op i hovedet på mig, og "plager" mig, det er derfor jeg spørger.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 150 point
Dato : 13-09-04 07:11

Jeg vil tro det hedder tilpasningsevne = addaption.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : mulberry

Dato : 15-09-04 14:50

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-09-04 20:47

Tak mulberry, men jeg må nok indrømme der kun et ét 'd' i adaption

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-01-07 06:35

Det hedder adaptere, Fx.:Katte er intelligente dyr, af de kæledyr vi holder hjemme er katte en af dem, der lettest adapterer sig i nye omgivelser.