/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Løse ligninger i Excel
Fra : H2
Vist : 1988 gange
200 point
Dato : 08-09-04 13:53

Er der nogen der hved hvor der er en beskrivelse til hvordan man løser 2 ligninger med 2 ubekente i Excel.
Jeg vil også gerne have beskrivelsen af hvordan man gør det med flere ligninger med flere ubekente.

Henrik
Der er 400 ekster poing til er godt svar.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 08-09-04 16:15

hmm, tror sq ikke det er muligt. desuden er 2 lininger med 2 ubekente, eller flere for den sags skyld ikke sværem og kan sagtens laves med blyand.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 08-09-04 16:57

Jeg ved at excel kan det.
Såfølgelig kan man lave dem i hånden, eller på lommererneren, men det ville være nemmere i excel når man hae mange af dem.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 08-09-04 17:43

hmm ja, der er den der ting under indsæt-> funktion der hedder LINREGR, men jeg kan sq ikke få den til at virke, men prøv at rode lidt med den.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-09-04 17:57

Er det meningen, at Excel skal løse ligningerne uden, at du skal omskrive dem? Og i så fald, på hvilken form står ligningerne (y=2x+3 eller y-2x=3 eller eventuelt opdelt i flere celler)? Står de altid ens?

Simon

Kommentar
Fra : H2

Dato : 08-09-04 19:25

Jeg ved ikke helt i hvilken form de skal skrives men linlingerne kunde være:

10=2A-5B
-12=4A+9B

Så skulde jeg gerne have at vide hvad A er og B er
Løsninger på denne er A=0,789
B=-1,684

Kommentar
Fra : sion

Dato : 08-09-04 19:43

Det er ikke lige til at klare sådanne ligningsløsninger i Excel, da der både er tekst og tal blandet sammen. Det vil, så vidt jeg kan se, kræve en del programmering og formler, så jeg mener ikke det er værd at spekulere mere på. Fat lommeregneren og klar ligningerne på gammeldags manér.

Simon

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 11-09-04 20:22

eller brug det formidable program MathCad