/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Forskel på swith og router?
Fra : stk
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 10-07-02 10:16

Hej.

Jeg vil have mig en ADSL forbindelse og tilslutte mit lokalnet (4 maskiner af blandet karakter).
Så vidt jeg har forstået består TDC's sæt af et skillefilter og et kabelmodem. Her kommer så mine spørgsmål:
1. Hvis jeg bare vil have en enkelt maskine på Internettet, kan jeg så nøjes med at forbinde den til modemmet med et kydset RJ45 kabel?
2. Kan jeg sætte hub'ens uplink til modemet?
3. Er der nogen der kan give mig en kort beskrivelse af forskellen på swith, router og bridge. Og meget gerne nogle links til lidt mere teknisk dokumentation?

På forhånd tak
Stefan

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 10:45

Hej Stefan,

jeg kom til at trykke forkert... ka' du ikke lige afvise mit svar... og vent med at lukke dit spørgsmål... så har du en større chance for at få mere respons på dit spørgsmål...

og husk på at hvis der kommer en med et kanon godt indlæg som er givet som en kommentar... ka' det også bruges som et svar...

samt der er en hulens masse omkring dette emne ude på nettet... ellers ka' jeg også anbefale dig at gå på biblioteket og låne en eller flere bøger om emnet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : stk

Dato : 10-07-02 11:01

>>strarup
det er vel stadig et svar?
Tak for link'sne (det kan vist ikke fordanskes...). Kan du anbefale nogle bøger?

Er en bridge at skyde gråspurve med kanoner i det her tilfælde?
En swith er altså en 'intelligent hub'?
Og hvornår bruger man en router frem for en swith i ADSL øjemed?

stefan

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 11:17

Hej Stefan,

oki doki...

hvis du har fået udleveret en router til dit ADSL abonement, er det den du bruger til at få adgang med...
og du ka' så koble din router til f.eks. en switch eller hub, og på den måde få adgang til nettet via flere computere...

og yup... switchen er en form for intelligent hub... .-)

jeg skal lige havde noget at spise da jeg har et par stykker der står og venter på mig... men når jeg er færdig med det... skriver jeg lige et nyt indlæg med nogle bøger omkring emnet på dansk...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : stk

Dato : 10-07-02 11:19

Kan en (avanceret) router bruges til at forbinde mit lan med et trådløst netværk, hvis jeg skulle anskaffe et såddant?
Stefan

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 10-07-02 12:08

Hej Stefan!
Jeg har kabelmodem fra Oncable. Der er / har været problemer (ved ikke om det er ændret nu) med at koble mere end 1 PC op til kabelmodemmet, d.v.s. virker ikke på samme måde som TDC's ADSL.
Man kan koble op til kabelmodemmet via etnetværkskort (med switz / router) eller via USB.
Jeg er p.t. koblet op via USB fra 1 pc og denne PC er tillige forbundet med et netkort til en Switz, hvortil jeg har andre PC'er koblet til. Hvis jeg ønsker at køre Internet fra nogle af disse sker det via MS deling af Internetforbindelse. Det er den konfiguration, som jeg kom frem til der virkede bedst og er min nuværende.

Da jeg fik kabelmodem købte jeg en Swits, da jeg ønskede at mine PC'ere alle skulle have direkte adgang til Internettet. Men dette gav problemer, da løsningen kun kunne konfigureres til en PC ad gangen. D.v.s. at hver gang jeg koble til Internettet hos Oncable skulle lave ny Logon procedure (p.g.a. fast tildeling af IP.nummer) løsningen hos ASDL hos TDC har jeg fået af vide at man kunne / kan have 2 PC'ere direkte koblet op uden problemer. Men jar har altså nøjes med at have 1 PC koblet op på nettet ad gangen. Men det kan da være ændret nu.

Jeg har så senere fået ad vide, at jeg skulle have anskaffet mig en router eller hub som jeg så skal sætte mellem min Swits og kabelmodemmet; men dette har jeg altså ikke prøvet endnu.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : stk

Dato : 10-07-02 12:18

Hvis en switch 'bare' er en hub, der kun sender data til en specifik port istedet for alle portene, gør det vel ingen forskel?
I forbindelse med dhcp o.l. fra ISP'ens side, er det vist nødvendigt med en router for at koble flere maskiner på Internettet?

Stefan

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 13:04

Hej Stefan,

jeg har ADSL hos Tiscali... og mit er stillet op på følgende måde...

en Cisco router der sørger for forbindelsen til ADSL, denne er koblet til en af portene på min 8 portes Switch...

til denne switch har jeg så koblet to computere, og ind imellem en bærbar... alle 3 computere har adgang til internettet via switchen til routeren... ud til nettet via ADSL...

det ka' godt lade sig gøre også at koble trådlås til... det ka' dog ha' visse ulemper... i modsætning til Ethernet som understøtter ”collision detection”, det betyder at der kun sendes en pakke på netværket af gangen og en lang gang smøre jeg ikke vil komme ind på, er der nogle trådløse enheder som ikke understøtter det, så visse transmissioner kan gå tabt, fra den trådløses side, hvis de prøver at sende samtidig.

samt jeg mener at du umiddelbart har brug for en router med både et Wireless interface og et Ethernet interface, eller den switch du kobler dig på har brug for det... jeg har desvære ikke den store erfaring med trådløs netværk...

men du ka' få lidt mere at vide om wireless her...
http://www.networklab.co.uk/cmodem/wireless.html
http://www.homenethelp.com/web/howto/choose-network-type2.asp

mht. til dansk og netværk, ka' du prøve at downloade nogle af disse dokumenter omkring netværk -->
http://www.datamatiker.net/noter_opgaver/noterOpgaverList.php
de er ret go'e samt omsumere og forklare en del... har selv brugt dem da jeg studerede...

jeg vil her nævne navnene på de dokumenter der relatere til netværk
side 1 --> "netværk"
side 3 --> "datakommunikation", "introdukation til data kommunikation", "det fysiske lag", "lan, wan og man" og "osi"

her er en anden side med noter -->
http://hjem.get2net.dk/thomsen/noter.htm

jeg ved ikke hvor meget du vil få ud af det... i det det nok kommer til at kræve en del...

men jeg mener at IDG har lavet nogle edb hæfter... et af dem hedder "netværk i praksis" og koster 89,- kr.
de har også andre hæfter omkring netværk, og jeg mener også en omkring ADSL... prøv at kigge i en bogforretning, DSB Kiosken eller andre kiosker med blade, hæfter eller tidskrifter...

jeg mener også de fleste af disse hæfter ka' lånes på biblioteket... en bog jeg ka' anbefale på Dansk hdder "Introduktion til Data kommunikation" der en ligende af samme forfatter Stig Jensen, der er noget tykkere...

Men hvis du ikke har den store kendskab til netværk, ka' du hurtig risikere at det bliver trælst...

så jeg vil klart anbefale hæfterne... de har en grundig gennemgåelse af emnet på en nogenlunde forståelig måde uden at være for svære...

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : trixster

Dato : 10-07-02 13:07

Hej
Jeg ville lige komme med min opfattelse af en switch, router, hub

En switch er en dum boks som kan sende infomationer ud til den rigtige maskine det vil sig den man bruger til at koble hele netvæket sammen, kan samligens med en telefon central den sender opkladet vidrer til det rigtige lokal nummer ( håber at det er en ok samenligning). Dog er en switch så klog at den både kan håndtere 10 mbit signaler og 100 mbit signaler uden at gå ned i hastighed, det kan en hub ikke den kører enten 10 mbit alle steder eller 100.

En router er en boks der kan modtage/sende informationer fra feks. Din ISP og den mulighed at den kan give dine maskiner en IP af sig selv (DHCP) man har også mulighed for at åbne og lukke forskelige porte f.eks. 139 som er NETBIOS som er meget udbrugt til hacking. den har dog en masse flere muligheder som ikke er nogen grund til at udybe her.

En bridge har jeg dog ikke undersøgt så den kan jeg ikke lige svare dig på

Håber det hjælper lidt.

Mvh
Trix

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 10-07-02 13:18

En switch implementerer så meget af osi modellen, at den kan skelne mellem de forskellige netkort på dit netværk. Dvs. den ved på hvilken port dine computere sidder. Skelet foregår vha. MAC adressen på netkortet, der er unikt.
Hub'en implementerer kun det nederste lag (eller er det 2) af osi modellen, så den ved ikke hvor på netværket de forskellige maskiner er. Derfor er den nødt til at broadcaste alle pakker den modtager. Dette medfører forringelse af netværkets ydeevne. Mængden af pakketab grundet kollision er baseret på antal maskiner på netværket samt deres brug af netværket. Pakketab på en switch er minimalt, da kun data til computer X bliver sendt i retning af computer X.

Hvis din ISP har givet dig en router (cybercity, worldonline/tiscali), skal du bruge denne router. Det er den, der danner bro mellem DSLAM'en og din computer. En Router er endnu mere avanceret end en switch, og har sit eget operativsystem og et utal af konfigurationsmuligheder.
Jeg ved, at hos Cybercity (og dermed nok også hos Worldonline) får man normalt tildelt 1 IP adresse (man kan købe flere, hvis man har brug for det). Det er så din router der fungerer som lokal DHCP, og tildeler dine computere lokale IP adresser (10.0.0.2 eller måske 192.168.0.1 eller noget andet)
Mht trådløst netværk burde det være muligt at tilslutte det din router. Din wireless LAN controller skal bare følge de gængse standarder for netværkskommunikation. Det er dét, der er så smukt ved standarder

Med hensyn til bøger om netværk, kan jeg kun anbefale Stallings bog om emnet.
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0130843709/qid=1026299379/sr=2-3/ref=sr_2_3/103-6106710-9107831

Venlig hilsen Janus

Kommentar
Fra : stk

Dato : 10-07-02 13:56

Tak skal i have, alle sammen. Jeg føler mig nu forvirret på et langt højere plan . Nej, spøg til side, det er nogle virkelig gode svar, og jeg har fået den information, jeg ønskede.
Lige et sidste spørgsmål:
Janus141 skriver at jeg skal bruge en evt. medfølgende router. Hvorfor? Kan jeg bruge en anden sitedet? Eller skal min 'egen' router tilsuttes den medfølgende? (_et_ sprøgsmål skrev jeg vist...)
Jeg fandt den her lækre dims:
http://www.littlewhitedog.com/reviews_hardware_00026.asp
Den kan vist det hele.

Stefan

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 10-07-02 15:02

mit svar skal forståes således: hvis du har fået en router med til din internetforbindelse, er der er årsag til det. en router koster knaster i forhold til en switch, så det er ikke for sjov, man får den. om du kan bruge en anden router end den, man får med sit internetabonnement, skal jeg ikke kunne svare på. men jeg kunne godt forestille mig man godt kunne. man skal dog bare lige tænke på, at routernes konfiguration skal være ens, eller den ny skal være konf'et som den oprindelige. Husk f.eks, at routeren skal forbinde sit til noget hardware et eller andet sted ude på telefonnettet. Hvordan dette gøres behøver bestemt ikke være offentlig viden. Nu er jeg ikke helt sikker på det, men jeg mener at routerne man får udleveret fra Cybercity er konfigureret sepcielt til Cybercitys internetudstyr, og derfor f.eks. ikke bare kan porteres til en Worldonline forbindelse.

Prøv ad, det kan ikke skade. Men prøv lige at snakke med din udbyder først, om det overhovedet er muligt. Jeg kan garantere dig een ting dog: du vil ikke kunne få support på opsætningen eller fejlfinding på det lokale udstyr. hverken under opsætningen af det, eller senere, hvis det pludselig en dag skulle fejle. Er det besværet værd ? Og hvorfor kan du ikke nøjes med en "almindelig" router ? Jeg ved godt, at Cisco's 688 eller hvad den nu hedder, ikke er en åbenbaring indenfor edb udstyr, men det kan det, man som normalt bruger har brug for, og mere til.

Vh Janus

Kommentar
Fra : janus141

Dato : 10-07-02 15:15

Forresten, så har strarup ikke helt ret mht det med Collision Detection. Det er bare en mekanisme, der kan finde ud af, at der har været en pakkekollision. Den forhindrer den ikke. Skal kollisioner forhindres, skal man ha' fat i noget Token Ring Networking smat. Collision Detection skal snarere ses som noget funktionalitet, der sørger for at gensende tabte datapakker. Dette kan gøres pga. noget hukommelse, hvori der lagres de sidste pakker.
Nå, jeg skal ikke rode mig for meget ud i dette her, det er snart 2 år siden jeg sidst lukkede en bog om netværk op

Vh Janus

Kommentar
Fra : stk

Dato : 10-07-02 15:16

Hvis der følger en router med, kan jeg godt nøjes med den, men jeg tror man skal betale for den hos TDC.
Om det er besværet værd, kommer vel an på hvad man vil. Nu interesserer emnet mig meget, og DI-713 har jo både Wireless Access Point samt Print Server indbygget, så jeg ville da være villig til af ofre en del tid på den.
Ikke et ondt ord om Cisco herfra

Stefan

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 15:19

Hej Stefan,

D-Link DI-713 Wireless Home DSL/Cable Router + Switch, fra dit link ser fin ud... men om det er nødvendigt er en anden sag...

hvis du er blevet forvirret over dette, ka' jeg mest anbefale dig de hæfter jeg snakkede om... idet de er helt nede på jorden og let læselige...

stallings bog er nu også go' men meget teknisk... så vil jeg hellere anbefale dig den Stig Jensen har skrevet, idet den er på Dansk... og mere eller mindre omhandler det samme...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 15:30

Janus

Ethernet gør brug CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access with Collision Dectection), men ikke alle trådlåse device understøtter dette,
det ka' godt være jeg ikke lige fik brugt den korrekte betegnelse...

Men det korte af det lange er... at et netværk la' det være Token eller hva' det nu ka' være over Ethernet netværks kortet, understøtter denne teknik, ved at den opdager at der bliver sendt på samme tid, og derfor annulere sendingen og laver et vilkårligt nyt sende tidspunkt for begge afsendere...

nogle trådlåse devices supporter ikke denne feature hvorved at den besked man har sendt faktisk går tabt... fordi den ikke ved at der er sket en kollision hvorved den faktisk ska' sende igen...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : stk

Dato : 10-07-02 15:41

Strarup
Nej nej, jeg er ikke forvirret, det var bare gas. Og jeg kender godt princippet bag CSMA/CD, men tak for advarslen mht wireless access. Jeg mener, jeg vil få mest for pengene ved at købe en DI-713p: Jeg har en bærbar, jeg gerne vil have trådløs, og jeg vil gerne have min printer på netværket. Den koster 179$ hos D-Link, så den er jo meget billigere end router + access point + printer server i 'løs vægt'.

Stefan

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 10-07-02 16:10

Hej Stefan,

yup... den ser også go' ud...

men det er heldigvis ikke alle trådlåse devices der er sådan... en anden ulempe ved wireless ka' være spørgsmålet omkring sikkerhed...

men det gi'r da en, en del frihed, flexibilitet samt bevægelighed ved at bruge trådlås netværk... og heldigvis er den trådlåse teknik blevet bedre...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : stk

Dato : 10-07-02 16:19

Tak for svaret strarup mfl.
Interessant diskussion og masser af god info og links.

c",)
Stefan

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 10-07-02 18:09

Hej Stefan,

det var da så lidt... men hvis du havde ventet med at lukke spørgmålet ku' der være kommet flere guldkorn til...

men jeg vil hel klart anbefale de hæfter jeg har nævnt...

og hvis jeg finder noget omkring trådløs netværk... ska' jeg nok sende et par links...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : stk

Dato : 12-07-02 07:46

Guldkorn er da altid velkomne, men nu har jeg jo fået svar på mit spørgsmål

Links om trådløst netværk lyder fint, tak.

mvh
Stefan