/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvad er der galt med mine planter ?
Fra : wittenborn
Vist : 919 gange
30 point
Dato : 10-07-02 09:08

Hej.

Jeg vil høre om der er nogen der kan hjælpe mig.

Jeg har et selvskabsakvarie med en masse planter. Echinodorus samt Cryptocoryner.
Jeg har det problem, at der er noget/nogen som går i mine Cryptocoryner. Mange blad, ser ud som om der taget en bid af sidderne og spiserne. Ikke mange blade med hul midt i bladet, kun ganske få. Sjovt for det er kun Cryptocoryner. Ikke Echinodorus eller en blød plante ved navnet, Heteranthera.
Jeg har overvejet om det er snegle. Der snupper bladene med når de æder algerne som sidder på bladet ?
Eller er det fisk. Jeg kan bare ikke se hvilke af mine fisk der skal gøre det ?
Jeg har følgene fisk gående i mit akvarium:
2 stk. Perleguramier
5 stk. Skalaer
3 stk. Pragtsmerlinger
20 stk. Rødnæser
2 stk. Apistograma agasisi
2 stk. Apistograma mcmaster (stor han, måske ham)
10 stk. Panda pansermaller.

Hilsen Kim

Accepteret svar
Fra : pvlar

Modtaget 40 point
Dato : 10-07-02 10:50

Hej Kim
Jeg har udelukkende Cryptocoryner i mit selvskabsakvarium på 660 l. Jeg har haft samme problem som du. Jeg fik at vide, at jeg skulle udtynde planterne, da de krævede meget plads, de har et stort rodnet. Dette har jeg gjort for ca. 5 måneder siden, og nu er de andre planter blevet pæne igen.

MVH/ pvlar

Kommentar
Fra : wittenborn

Dato : 10-07-02 11:25

Det lyder nok rigtig.

Det ser bare meget ud som om de er spist........?????

MVH Kim

Kommentar
Fra : pvlar

Dato : 10-07-02 13:01

Hej Kim
De fisk du har gående, tror jeg bestemt ikke er dem der er skyld i at dine planter ser sådan ud.
Ja, det ser ud som om de er spist, da der kan være huller midt på bladet, eller et halvt blad mangler. Jeg troede det samme som dig, at det enten kunne være en fisk, eller snegle. Jeg har stort set de samme fisk som du selv har.
Fjern alle de blade der ser grimme ud helt nede ved roden. Tynd evt. der hvor der er kraftig beplantning. Hvis de har en rod, kan du jo evt. gå hen til din dyrehandler, og bytte dem til noget andet.
MVH/pvlar